Žluté autobusy RegioJet Radima Jančury přidávají dva spoje na trase mezi Drážďany a Berlínem. Z osmi spojů tak bude deset a RegioJet tím posiluje pozici druhého nejsilnějšího hráče v domácí německé autobusové dopravě. Ano, tenhle počet stačí na to být v Německu druhý nejsilnější. Naprostou dominanci 95 procent tam má totiž zelený FlixBus. Jančurův konkurent, který deset měsíců od vjezdu na české silnice čelí kritice právě od Jančury, že používá predátorské ceny.
Jakkoliv příchod autobusů Radima Jančury na české silnice připomínal úplně stejný scénář, nyní je to v případě FlixBusu trochu jiný příběh. Firma, jak už víme, zcela ovládla Německo, skončili kvůli ní i dopravci v Rakousku či Polsku - buď úplně, nebo začali fungovat jako FlixBus. Firma samotná je totiž jen platforma, která poskytuje rezervační systém, marketing a další služby dopravcům, kteří pro ni jezdí. FlixBus je tedy potřeba vnímat jako globální investiční projekt a technologickou firmu, od níž investoři čekají dlouhodobou návratnost. To je jeho hlavní rozdíl oproti RegioJetu.
Jeho zástupci si udělali analýzu ekonomiky svého konkurenta na jednotlivých linkách. Vyšlo jí, že například na lince z Prahy do Brna by při 80procentní obsazenosti Flixbus jezdil na úrovni 53,6 procenta svých nákladů a každý spoj zhruba třemi tisíci musel dotovat. Podobně vyšly i další linky. Sama firma údaje popírá a říká, že její ceny jsou v pořádku.
Vraťme se zpět k porovnání vstupu obou firem do Česka. RegioJet tak trochu tušil, že nebude košer stěžovat si hned po vstupu FlixBusu, protože jeho praktiky kdysi budily stejný dojem. Teď už je ale deset měsíců pryč a podle Jančury skončilo hájení. Prý už nejde o marketing, ale údajné predátorství. FlixBus má proto na stole předžalobní výzvu. Jaký bude jeho další postup, nemusí RegioJet moc věštit. Stačí, když se opět ohlédne do své minulosti.