Bývalý státní monopol míří na burzu
V pořadu německého satelitu hovoří moderátor. Před žlutým pozadím s černým logem poštovní trubky a nápisem Deutsche Post World Net. Téma? Proč si koupit a jak naložit s cennými papíry poštovního gigantu. Relace, připomínající kampaň z dob startu první vlny české kuponové privatizace, nabádá Němce, že přišel jejich čas: bývalý státní monopol Deutsche Post jde na burzu. Úpis akcií začal v pondělí 30. října, obchod má vynést 5,8 až 7,4 miliardy eur. Zájem o „Aktie Gelb projevilo pět milionů lidí. Reklama přijde na 100 milionů marek. Kolik, zač a pro koho. Emise 278,2 milionu akcií v ceně od osmnácti do třiadvaceti eur za kus odpovídá zhruba čtvrtině všech cenných papírů německé poštovní společnosti. Pro obchodování, které bude zahájeno na frankfurtské burze 20. listopadu, uvolní část akcií z padesátiprocentního podílu státní rozvojová banka Kreditanstalt für Wieder–aufbau (KfW). Zbylý poloviční podíl vlády zůstává mimo emisi. Ředitel Deutsche Post Klaus Zumwinkel nicméně předpokládá, že kabinet tuto účast k prodeji pustí. „Odmítavý postoj vlády ovlivní šance Deutsche Post pro vstup do indexu frankfurtské burzy DAX, citovala šéfa koncernu agentura AFP. Obchodovatelnou část za deset až třináct miliard eur přesto považují analytici za postačující. Dalších 41,73 milionu cenných papírů poslouží jako dodatečná opce pro případ vysoké poptávky. Cílové skupiny obou várek, institucionální a drobní investoři, se mají podělit půl na půl. Druhým z nich je adresováno cenové zvýhodnění o půl eura a prémiová věrnostní akcie. Podmínkou je, aby si primární vkladatel držel cenné papíry dva roky. Slevy potrvají do 10. listopadu, v regulérní etapě mají soukromníci šanci do šestnáctého a podniky do sedmnáctého dne téhož měsíce. O tři dny později vstoupí akcie Deutsche Post na burzovní parkety nejen v Německu, ale i ve Velké Británii, Itálii, Nizozemsku, Rakousku a Španělsku. V plánu je i veřejná nabídka ve Spojených státech a Japonsku. Velké plány, slabé marže. Klaus Zumwinkel nemá o úspěchu operace nejmenší pochyby. „Průzkumy trhu ukazují, že dopadneme velmi dobře, ujistil nedávné shromáždění Svazu na ochranu vlastníků cenných papírů v Düsseldorfu. A zahrnul přítomné výčtem kladů: solidní investice na atraktivním základě, globální podnik se zastoupením ve sto padesáti zemích, propojení old economy s potenciálem nové ekonomiky. „Pošta bude profitovat ze zájmu vkladatelů na logistické branži, dodal. Experti konsorciálních bank UBS Warburg a Deutsche Bank, které musel kolos poprvé nechat nahlédnout do zákulisí firemního hospodaření, tolik optimismem nehýří. Obchodním odvětvím expres a logistika, o nichž Zumwinkel soudí, že vytlačí z pozice růstového motoru doručování dopisů, předpovídají sice vzestup obratu, ale bídné marže. Expresní dodávky zásilek loni utržily pět miliard eur z čtyřiadvaceti miliard celkového výkonu podniku. Zisk před zdaněním činil 85 milionů eur, do roku 2002 má posílit o pět procent. Přirážky se zvýší na 2,6 procenta. Logistika, která udělala koupí švýcarského Danzasu a americké Air Express International (AEI) z německé pošty největšího světového přepravce leteckého nákladu, si přišla v roce 1999 pouze na sedm miliard eur. Obrat divize se má vyšplhat na devět miliard, marže na pouhá dvě procenta. Obrat znám, zisk nikoli. Pohon celé finanční mašinerie spočívá stále v monopolní divizi dopisů. A to v oboru poštovních zásilek do dvou set gramů, do níž vstoupí konkurence v roce 2003 (EURO 23/2000). Pečlivě střežené „dopisní tajemství bylo poodhaleno jen zčásti. Lidé z bank mohli získat údaje o obratu a zisku divizí, čisté příjmy jednotlivých služeb zůstaly utajeny. Dopisy se loni postaraly o tržbu deset miliard eur, psaní do dvou set gramů obstarala šest miliard. V dopisech včetně doručování tisku si podnik loni připsal zisk jedné miliardy eur. Ten letos odhadují analytici na dvojnásobek. Poté čekají stagnaci způsobenou boomem nových komunikačních technologií. Experti v televizi varovali, že rizikem je pro akcionáře i pošta samotná. Její dosavadní tržní praktiky totiž vyšetřují úředníci v Bruselu. Evropská komise podnik podezírá, že penězi z monopolních dopisů nepřípustně financoval ztráty balíkové přepravy. „Jinak by jen stěží mohl poskytnout velkým zákazníkům slevy na obchodní zásilky, tvrdí americký konkurent a stěžovatel UPS. Verdikt není stále znám.