Menu Zavřít

Žlutý ďáblík

17. 4. 2007
Autor: Euro.cz

Automobil bez vady, ale co to rádio?

Už na první pohled vypadá Leon FR velmi agresivně. Jedovatá žlutá sedmnáctipalcová kola společně s mohutnými spojlery se tváří výhrůžně i při stání na parkovišti. Malý ďáblík od Seatu si brousí zuby na koncernového bratra Golf GTi.
Interiér vozu je spartánsky strohý, jednoduchá palubní deska a středová konzola dávají tušit, že tohle auto není pro hračičky, kteří rádi zkoušejí desítky ovladačů. Staré v praxi vyzkoušené pravidlo říká, že vůz se řídí tak dobře, jak si jezdec dokáže zapřít ramena. Sedadla Leonu umožňují posez na jedničku s hvězdičkou. Do perfektního bočního vedení řidič zapadne jako do anatomu a také v oblasti ramen je plochy na pořádné zapření víc než dost. Tady by měly nabírat zkušenosti italské a některé japonské automobilky, které možná stavějí vozy výkonnější a designově vyhraněnější, jenže se v nich nedá sedět déle než půl hodiny, po níž je člověk zralý na návštěvu chiropraktika. Potenciál k tvrdé jízdě z hlediska posezu řidiče tedy vůz má.
Po nastartování se ozve poměrně překvapivé ticho. Očekával jsem chraplavý zvuk sportovního vozu, ale koncernový dvoulitr TFSI, který pohání v rámci VW všechno nabroušené, tedy Audi TT, A4 Quattro, Octavii RS i Golf GTi, byl tichý. Nevýrazný akustický projev motoru zamrzí, Leon FR je prostě druh auta, u nějž se trochu hutnější podbarvení očekává. Prvních pár kilometrů jízdy ale dojem z motoru rychle napraví. Po zahřátí stačí lehce sešlápnout plyn a přední náprava okamžitě trhá asfalt. Lehký hothatch s 200 koňmi, to prostě musí být znát. Leon je dravec, zrychluje agresivně za plynem a přitom drží perfektně stopu. Velký točivý moment tlačí do sedadla a problémy s trakcí se s rostoucími otáčkami zvětšují. Tohle auto chce citlivou práci s plynem, protože jinak okamžitě vystrčí rohy. Tak jako každý správný sportovec. Je třeba dát si velký pozor na správné načasování výjezdu zatáček. Špatně odhadnutý apex a plyn přidaný před ním totiž znamená okamžitou ztrátu kontaktu kol a povrchu vozovky. Stabilizační systém sice během chviličky zasáhne, jenže těch pár desítek centimetrů, kdy jde vůz do nedotáčivého smyku, může také znamenat kontakt s vozem v protisměru se všemi následky. Leon se zkrátka chová poslušně jen ve zkušených rukách. Těm poskytne odměnu, jakmile se ocitnete na kvalitních zakroucených okreskách. Auto prakticky nezná boční náklon a v zatáčkách drží jako přilepené. Za tyto schopnosti je ve velké míře odpovědné naladění podvozku. To je až drsně tvrdé. Po prvních několika kilometrech jsem pochyboval, že Leon FR nějaké tlumiče vůbec má. Člověk pak ocení i jednoduché ovládání vozu. Natáhnout ruku a úspěšně přepnout stanici rádia na silnici ve městě je totiž výkon vyžadující značnou šikovnost.
Jak je celý vůz vynikající a bez nejmenší chybičky, tak právě rádio je až trestuhodně odfláknuté. Tak mizerný kus elektroniky jsem už dlouho neviděl. Nedokázalo udržet naladěnou stanici a v úsecích, kde obyčejné strojky za pár korun „vidí“ desítky stanic, nenalezlo ani jednu. Snad šlo o závadu, protože tenhle výtvor bych jinak považoval za hodně špatný vtip, kazící výborný dojem z jinak perfektního vozu.
Leon FR má ještě jednu nezanedbatelnou výhodu. Přestože ho pohání benzinový motor, při běžné jízdě netrpí přílišnou žízní. S vozem se mimo město dá jezdit kolem osmi litrů, čemuž napomáhá i šestistupňová převodovka, ve městě kolem deseti. Při troše dovádění se apetit auta vyhoupne až k patnácti litrům, jenže s potenciálem dvou stovek koní to ani jinak nejde. Leonu FR asi ujede Focus ST nebo opravdu nekompromisní Astra GTC OPC. Jenže seat umí zaútočit i jinak než jen výkonem. Na jeho straně je totiž cena. Proti svým konkurentům je o sto tisíc levnější, a to je v případě vozů s poměrně nízkou užitnou hodnotou hodně silný trumf.
klady

design
motor
jízdní vlastnosti
sedačky
výkon

zápory

WT100

rádio

tabulka
Seat Leon FR TFSI
Motor přeplňovaný zážehový čtyřválec TFSI
Objem 1984ccm
Maximální výkon 147 kw 4000 ot.min
Převodovka šestistupňová manuální
Nejvyšší rychlost 229
Zrychlení 7,3
Průměrná spotřeba 11/ 6,2/ 7,9
Základní cena 665 900 Kč

  • Našli jste v článku chybu?