Menu Zavřít

ŽLUTÝ OBR BUDUJE IMPÉRIUM

1. 8. 2001
Autor: Euro.cz

Deutsche Post

Rok před svou privatizací začala expandující poštovní společnost Deutsche Post vstupovat do firem, jež poskytují logistické a zasilatelské služby. Má tak šanci spolurozhodovat o 24 firmách. Tento razantní krok stál poštu téměř šest miliard marek.

Na základě rozhodnutí bonnské vlády již dnes patří Deutsche Post (DP) i část německé poštovní banky. Rychlý vzestup poštovního ústavu začíná vadit nejen jeho rivalům, ale také evropským antimonopolním úřadům. Podle rozhodnutí orgánů EU má v roce 2003 dojít k liberalizaci pošt v jejích členských zemích. Poté, co se většina evropských poštovních společností specializovala na přepravu zásilek a přestala se zabývat poskytováním telekomunikačních služeb, se očekávalo, že budou mít pošty vážné ekonomické starosti. S nadějí shlížely na Evropu rovněž velké zasilatelské americké (Federal Expres, DHL) a australské firmy (TNT). Věděly, že nedostatkem stávajících poštovních organizací na starém kontinentu je především pomalý servis v doručování zásilek. K jejich nemalému překvapení se však evropské poštovní firmy začaly velmi rychle rozvíjet a největší poštou Evropy se stala právě Deutsche Post.

Svět patří jim

Ošoupané modré uniformy, rozvrzané přepážky a odřené kožené brašny? Nikoliv. Většina z 261 tisíc zaměstnanců německého poštovního gigantu Deutsche Post, přepravujícího denně více jak 70 milionů listovních zásilek, se již dnes může kromě nových uniforem pochlubit i prací u firmy celosvětově expandující do služeb příštího tisíciletí. Ta již prožívá a pravděpodobně ještě má před sebou léta velmi slušných zisků. Jen během loňského roku se jí podařilo zcela či téměř ovládnout poštovní a kurýrní trh deseti evropských zemí.

Prostřednictvím své dceřiné společnosti Quickstep Parcel Service, která zajišťuje vnitrostátní i mezinárodní přepravu balí kových zásilek, působí Deutsche Post i v České republice. Zde se však s vytvořením konkurenčního prostředí a liberalizací počítá až v dalekém horizontu. Pouze monopolní Česká pošta bude ze současného státního podniku transformována na běžnou obchodní společnost, která však bude pravděpodobně ještě dlouho zcela vlastněna státem. Ministerstvo financí ČR právě minulou středu schválilo zvýšení celkové cenové úrovně vnitrostátních poštovních výkonů od ledna 2000 o 8,9 procenta. Ceny služeb se stanovenými limity se pak zvýší o 15,1 procenta.

Štěstí přeje připraveným

Výkonný ředitel Deutsche Post Klaus Zumwinkel pracuje ve firmě od roku 1990. Na svůj post byl dobře připraven. Dlouhou dobu působil v americké poradenské firmě McKenzie a do poštovního ústavu přišel ze zasilatelské společnosti Quelle. Podle jeho názoru byl rok 1998 finančně nejúspěšnějším obdobím od počátku transformace společnosti v roce 1995. Její obrat se oproti finančnímu roku 1997 zvýšil o 1,05 miliardy marek na 28,7 miliardy. V roce 1998 koupila Deutsche Post 22,5procentní podíl akcií v DHL International Ltd., která působí na poli expresních zásilek. Získala ho od soukromého majitele, spoluzakladatele této americké zásilkové služby, jenž v témže roce tragicky zahynul při letecké havárii. V září 1998 potom pošta na burze získala ještě 2,5 procenta akcií. Tím byla vybudována platforma strategické spolupráce mezi největší evropskou poštovní společností a předním dodavatelem kurýrních služeb (patří mu přibližně 35 procent světového trhu). Dalšími významnými akcionáři DHL jsou německá Lufthansa Cargo a japonské aerolinie JAL, kteří oba vlastní po 25 procentech.

Bolestivé období proměny DP - především redukce pracovních míst a reorganizace - bylo úspěšně ukončeno v roce 1997. Počátkem minulého roku začala druhá fáze spočívající v udržení vedoucí pozice na domácím trhu a zároveň v dobytí lukrativních zahraničních trhů. Cílem společnosti je, aby se stala po evropském i světovým lídrem v poštovních a logistických službách. Expandovat hodlá i na rozvíjejícím se trhu informačních technologií a především internetového obchodu. Po úspěšném završení první „očistné transformační fáze hodlá vedení firmy postavit strategii druhého období na třech hlavních pilířích: internacionalizaci společnosti, rozšíření celé základny produktů a služeb a stejně tak na expanzi v logistických službách s vyšší přidanou hodnotou. Ve stínu nezůstanou ani služby finanční.

Vyloženě komplexním podchycením trhu lze také nazvat loňskou březnovou akvizici sítě prodejen kancelářských potřeb McPaper. Deutsche Post v této souvislosti plánuje v nejbližších pěti letech otevření 550 maloobchodních prodejen Deutsche Post/McPaper.

Loni v dubnu se firmě podařilo odstartovat sedmnáct nových „center , která se od dosavadních klasických poboček liší především tím, že disponují odděleným pracovištěm nabízejícím poradenské a konzultační služby pro veškerou poštovní i finanční problematiku. Do konce roku jich bylo klientům k dispozici více než čtyřicet. Mimo to bylo v červenci otevřeno již druhé Deutsche Post Call Center v německém Marburku, kde jsou zákazníkům k dispozici on-line operátoři pro zodpovězení jakýchkoliv dotazů týkajících se služeb a produktů. Impozantní je i průměrná doba přepravy zásilek. U 95 procent listovních zásilek byla loni průměrná doba doručení během jednoho dne.

Patrně nejvýznamnější rozšíření činnosti DP však znamenalo rozhodnutí o převzetí německé poštovní spořitelny Postbank s platností od 1. ledna 1999, které oběma společnostem pomohlo upevnit pozici na trhu. Finanční služby představují třetinu činnosti Deutsche Post. Akvizicí banky chce vedení pošty podpořit svou ofenzivní obchodní strategii. V nejbližší době však bude třeba zajistit především posílení konkurenceschopnosti Postbank, stejně jako co největší využití kapacity sítě tisíců společných poboček. K současným službám pro fyzické osoby v oblasti spořících a žirových účtů přibudou ještě stavební spoření, životní i ostatní pojištění a spotřebitelské úvěry. Spolu s Garančním svazem německého průmyslu (Hauptpflichtverband der Deutsche Industrie) založená pojišťovna Postbank Versicherung bude nabízet produkty celého spektra pojišťovnictví. Do sítě modernizovaných zákaznických center, kterých by mělo být jen do konce letošního roku asi 300, hodlá v nejbližších čtyřech letech pošta investovat přibližně miliardu marek.

Přidaná hodnota

Německá pošta nemá zájem expandovat jen geograficky. Její vedení usoudilo, že peníze je třeba vydělávat především na službách s vyšší přidanou hodnotou. Například akvizice Postbank byla motivována především touto strategií. Ve jménu přidané hodnoty buduje pošta značnou část svých aktivit v sektoru logistiky. Na tiskové konferenci k loňským finančním výsledkům tak mohl šéf Deutsche Post Klaus Zumwinkel oznámit, že je plánováno převzetí více než 80 procent mnichovské firmy ITG s ročním obratem 150 milionů marek, která je jedním z předních německých logistických specialistů na oblast přepravy a distribuce konfekce. Většina ze zákazníků ITG jsou přitom producenti značkových oděvů s vysokou přidanou hodnotou.

Podobně motivováno bylo i převzetí sta procent švýcarské kurýrní společnosti Qualipac AG s obratem 21 milionů švýcarských franků. Deutsche Post v tomto případě vsadila především na využití synergického efektu s vlastní kurýrní společností Quickstep Parcel Service, která již ve Švýcarsku operuje. Tímto způsobem si německá pošta zajistila celkově druhou pozici na místním trhu kurýrních služeb.

Jednou z posledních novinek v segmentu služeb pošty je projekt na zasílání vzorků od výrobců zdravotních zařízení a léků přímo k lékařům. Tento nový nástroj přímého marketingu pomůže propojit farmaceutický průmysl s praxemi lékařů a dentistů. O potenciálu trhu svědčí skutečnost, že jen v Německu působí na 800 významných farmaceutických firem a funguje 120 tisíc lékařských a 40 tisíc dentistických praxí.

Elektronický život

Poštovní služby příštího tisíciletí neznamenají v žádném případě jen doručování menších či větších zásilek a příslušnou logistiku. Jen v samotném Německu dosáhla v loňském roce výše obchodů, uskutečněných prostřednictvím internetu, hodnoty 600 milionů marek. V nejbližších deseti letech se však očekává v oblasti elektronického obchodu obrat mezi patnácti a třiceti miliardami marek. Z pohledu Deutsche Post se tedy nabízí logická úvaha, že zboží objednané prostřednictvím internetu je třeba především zákazníkovi zabalit a dopravit ho k němu. Přepravním a logistickým službám se tak blíží světlé, ne -li zlaté zítřky.

bitcoin_skoleni

Pod vlivem výše uvedených okolností se Deutsche Post rozhodla rozjet dva nové obchodní segmenty. První je E-Commerce-Services, který umožňuje především menším a středním firmám kompletní servis pro prodej prostřednictvím internetu. Služby pošty totiž nespočívají pouze v přepravě objednaného zboží, ale také ve službách s vyšší přidanou hodnotou, jako je řízení celého procesu, skladování, balení či platební transakce (například za využití Postbank). Druhým novým obchodním sektorem Deutsche Post jsou služby soukromým uživatelům internetu. Ti budou moci prostřednictvím služeb „eVITA (elektronic vita) získávat nejen vyčerpávající informace na frekventovaná témata, jako je například rodina, práce, zábava či fitness, nabízet se jim bude i široké spektrum příležitostí k nákupům či aktivnímu dialogu s jiným uživatelem.

Aby nezůstalo jen u slov, ohlásila Deutsche Post, že v zájmu podpory dlouhodobého strategického partnerství koupí strategický podíl ve společnosti GFT Technologies AG, působící na poli informačních technologií. GFT Technologies, s ročním obratem téměř 47 milionů marek a jedenácti pobočkami v Německu, Švýcarsku a Irsku, se přímo podílela na budování segmentu e-commerce v rámci služeb pošty, a nemusí se tedy obávat, že by koupila zajíce v pytli.

  • Našli jste v článku chybu?