Menu Zavřít

Zmatek a obavy

2. 8. 2005
Autor: Euro.cz

Bewitched ani další filmy kýžený kasovní úspěch nezaznamenaly. Zaboduje Stealth?

Od roku 2002, kdy na plátna kin přilétla podivná pavoučí postava, se jen nemnohé firmy v oboru tužily víc než Sony Pictures. Díky Spidermanovým kouskům Sony předčilo ostatní filmová studia jak v podílu na trhu, tak v ziscích. V loňském roce si přišlo na skvělých 597 milionů dolarů, což představuje zhruba polovinu provozních zisků jeho těžce zápolící mateřské divize elektroniky. V současné chvíli se ale zdá, že studio, které Spiderman postavil na nohy, padlo na kolena. Během posledních několika měsíců Sony vypouští průměrné a ztrátové kousky, jakými jsou xXx: State of the Union (xXx: Nová dimenze) a Lords of Dogtown (Machři z Dogtownu). Ani hvězdná síla Nicole Kidmanové nedokázala přičarovat úspěch filmu Bewitched (Moje krásná čarodějka). Podíl Sony na trhu letos v létě spadl z loňských 15,6 na 3,4 procenta. Tím se studio po loňské čtvrté pozici ocitlo na poslední příčce mezi osmi nejlepšími, jak hodnotí situaci společnost Nielsen EDI. Z celoročního pohledu je Sony čtvrté, což je nejhorší umístění za poslední čtyři roky.
Možná je pohroma pro Sony jen dočasná. Nový generální ředitel Howard Stringer si však sotva může právě v téhle chvíli takovou slabost dovolit. Má před sebou spoustu velkých problémů v Japonsku, kde se hlavně musí pokusit zabrzdit úpadek v divizi spotřební elektroniky, částečně zapříčiněný potyčkami mezi hardwarovými a softwarovými složkami. „Studio, které střílí do vzduchu, potřebuje Howard ze všeho nejméně,“ říká jeden z manažerů studia.
Proto se tolik nadějí vkládá do další várky filmů. Nejnovější počin, film Stealth (Stealth - Přísně tajná mise) plný zvláštních efektů zahajuje tažení 29. července. Dále je letos na řadě pokračování filmu The Mask of Zorro (Zorro: Tajemná tvář) z roku 1998 s Antoniem Banderasem v hlavní roli, po němž bude následovat The Da Vinci Code (Šifra mistra Leonarda) s Tomem Hanksem. Pokračování Spidermana se ale nedočkáme dřív než v roce 2007.
Mezi špičkami Sony není důvod k obavám, alespoň prozatím. Výsledky za první čtvrtletí fiskálního roku, končícího v červnu, byly ohlášeny 28. července a znamenaly slušný skok ve výkazech. „Mám dobrý pocit z toho, co se nám za celý rok podle prvního čtvrtletí povedlo a čeho jsme dosáhli loni na podzim,“ prohlašuje Michael Lynton, předseda společnosti Sony Pictures Entertainment.
Sony má potíž v tom, že za velkou částí úspěchu za první čtvrtletí stojí vydařené komedie Hitch (Hitch: Lék pro moderního muže) a Guess Who (Hádej kdo?). Tak tomu bylo před současnou šňůrou letních propadáků. Mezinárodní ratingová agentura Standard & Poor's míní, že by celoroční čísla mohla značně utrpět. Kapitálová divize S&P's 16. července oznámila, že akcie společnosti je nutné„určitě prodat“, neboť se „očekává slabá profitabilita v elektronice i filmové branži“.
Některé ze současných potíží studií Sony mohou mít kupodivu počátek v opatřeních na snížení nákladů, která Stringer zavedl v roce 2001 a jež mu pomohla propracovat se na přední pozici ve firmě. V rámci úsporných opatření se Sony dohodlo s Joem Rothem, ředitelem Revolution Studios a bývalých studií Fox, na sdílení výrobních nákladů. Tento tah ovšem selhal, když Sony uvízla s pokračováním xXx: State of the Union. Ačkoli se točilo bez původní hvězdy Vina Diesela, film stál jenom na marketingu čtyřicet milionů dolarů a celkový rozpočet dosáhl 85 milionů. Jenže tržby činily bídných 25,6 milionu, takže se bude odepisovat.
Rovněž televizní výroba společnosti Sony špatně načasované krácení výdajů těžce pocítila. Sice se znovu těžce zvedla z popela, ale žhavých novinek, jakou kdysi byly seriály Seinfeld (Seinfeld) a The King of Queens (Dva z Queensu), má žalostně málo. Do vysílání se jí letos podařilo umístit jen jeden ze sedmi pilířů: Emily's Reasons Why Not (Proč ne?) na kanálu ABC. „Byl to pro ně ztrátový rok,“ říká Brad Astate, první místopředseda společnosti Horizont Media. Vysvětluje, že Sony snižovala náklady právě ve chvíli, kdy televizní společnosti hledaly nové zajímavé produkty.
Ve snaze vylepšit zisky vychrlila společnost na DVD televizní sitcom Seinfeld a vydala také dévédéčka s policejním dramatem hrubšího zrna The Shield (Štít), původně připraveného pro kabelovou televizi. Recyklované hity však vydrží jen chvíli. Proto Sony sází na budoucí šlágry ze své zářijové koupě, totiž na společenství s osvědčeným studiem MGM. To jí přináší potenciální zlatý důl – licenci na Jamese Bonda. Pokud se ovšem nová úroda filmů s agentem 007 bude prodávat stejně dobře jako Spiderman.

MM25_AI

Copyrighted 2005 by The McGraw-Hill Companies, Inc BusinessWeek

Překlad: Dagmar Tomková

  • Našli jste v článku chybu?