Menu Zavřít

Zmatení pojmů, díl druhý

28. 5. 2012
Autor: Euro.cz

Je CLS čtyřdveřové kupé, nebo jenom sedan s nízkou střechou? A záleží na tom vůbec?

Vynalézt zcela novou automobilovou kategorii, to se poštěstí jen zřídka. Mercedes-Benz rád tvrdí, že se mu to povedlo v roce 2003 uvedením „čtyřdveřového kupé“ třídy CLS. Pravda to je tak napůl: technicky je CLS sotva něčím víc než jen běžným sedanem s bezrámovými okny, ale z pohledu trhu tento model skutečně stanul na počátku nového trendu. Luxusní auto s praktickou čtyřmístnou čtyřdveřovou karoserií, ale dynamičtějšími liniemi než u běžných sedanů lze dnes pořídit v mnoha různých cenách a podobách, od Volkswagenu Passat CC po Aston Martin Rapide. Diskuze o pojmenování této kategorie ale neutichají ani dnes, kdy se zakladatel čtyřdveřových kupé představuje už ve své druhé generaci.

Hliníkový futurismus

Stejně jako původní třída CLS stála na podvozku tehdejšího sedanu třídy E, také nový model sdílí „železo“ s aktuálním Mercedesem vyšší střední třídy. Na pohled byste to do něj ale neřekli. Nízká, dlouhá silueta s futuristicky vyhlížející přídí a mocně rozkročenou zádí nepřipomíná konzervativní hranaté linie třídy E ani v náznaku. A proč by taká měla, když karoserie je zcela svébytná. Konstruktéři použili v hojné míře hliník – například bezrámové dveře z tohoto lehkého kovu ušetří podle výrobce oproti ocelovým až 24 kilogramů hmotnosti. Nový design možná nedosahuje osvěžující původnosti první třídy CLS, ale rozhodně patří k tomu nejimpozantnějšímu, co dnes můžete na silnici potkat. Zvlášť v příplatkovém matném laku, který je součástí stylingového paketu Edition 1.
Za nemalých 162 624 korun získáte kromě karoserie bez odlesků také kožené čalounění designo, černý potah stropu, dekorační lišty z matného topolového dřeva a honosné vkládané koberce. Dlužno říct, že pokud si ji můžete dovolit, je to dobře vynaložená útrata. Vtiskne interiéru, který je působivým místem k pobytu sám o sobě, nádech téměř rukodělné exkluzivity. Stejně jako v první třídě CLS se i zde táhne napříč palubní deskou masivní kus dřeva, oživený kovovými rámečky výdechů ventilace a širokoúhlou obrazovkou multimediálního systému Comand APS (za příplatek 74 342 korun). Co vypadá jako kov, mnohdy skutečně také kov je: například řada galvanizovaných spínačů na středové konzole, které „luxusně“ studí na dotek. Skoro jako v Bentley. Výrazně tvarovaný volant se zploštělým věncem ve spodní části můžete chápat jako nutnou úlitbu „sportovním“ ambicím CLS podobně jako přístroje s bílými ciferníky. Ale proč ne. Podobné detaily přidávají blazeované kabině špetku italské rozpustilosti. Skvělá přední sedadla a bezproblémovou pozici za volantem v Mercedesu právem čekáte jako samozřejmost, nicméně třída CLS je nad očekávání vstřícná i k těm, kteří usednou dozadu. Nízká, obloukem se svažující střecha pochopitelně nepřeje dlouhánům, nicméně kolena je kam složit a v příčném směru zadní část karoserie doslova hýří prostorem: místo obvyklé třímístné lavice jsou zde totiž dvě samostatná sedadla, oddělená konzolou s odkládacími schránkami. Zcela v duchu své kategorie je tento Mercedes prostornější než kterékoli velké kupé, ačkoli s běžnými sedany podobné velikosti se měřit nemůže. A totéž vlastně platí i pro zavazadelník: je úzký, dlouhý a navíc omezený zúženým nakládacím otvorem, ale objem 520 litrů je zcela na úrovni velkých sedanů. Zadní sedadla lze přitom sklápět, takže Ikea není pro majitele CLS zapovězeným územím.

Důstojným tempem

Nabídka motorů nepřekvapí nikoho, kdo v poslední době listoval katalogem Mercedesu. Snad jen naftový čtyřválec, třebaže osazený hned dvěma turbodmychadly, s koncepcí vozu příliš neladí. Pětilitrový osmiválec CLS 500 i sportovní varianta CLS 63 AMG asi získají o něco větší podíl než ve třídě E, ale můžete se spolehnout, že většina evropských zájemců o CLS dá přednost naftové motorizaci CLS 350 CDI. A chybu neudělají.
Šestiválcový turbodiesel má klidný chod, příjemný zvuk při akceleraci a právě tak autoritativní zátah, jak slibuje hodnota točivého momentu. Plných 620 Nm v pouhých šestnácti stech otáčkách za minutu je zárukou mocné odezvy na každé sešlápnutí plynu, zvlášť když sedmistupňová automatická převodovka 7G tronic si rozumí s motorem lépe a řadí jemněji, než bylo ještě nedávno u Mercedesu zvykem. A kdo si dnes myslí, že auta s trojcípou hvězdou na kapotě (nebo jako v tomto případě na masce chladiče) jsou houpavé kočáry, bude příjemně překvapen suverenitou, s níž CLS proměňuje potenciál motoru v opravdovou rychlost. Řízení má strmější převod než ve třídě E a podvozek dostal tužší nastavení, což platí jak o sériové konfiguraci, tak o vzduchovém odpružení Airmatic (41 140 korun) v testovaném autě. Ačkoli podvozek i převodovka nabízejí zároveň „sportovní režim“, CLS nerado tlačí na pilu a nerado to vidí i u svého řidiče, o čemž svědčí nevypínatelnost elektronického stabilizačního programu ESP. Jeho přednosti nejlépe vyniknou v poněkud důstojnějším – ne však o mnoho pomalejším – tempu, kdy může předvést vzácnou kombinaci kultivovanosti, ovladatelnosti a stability.

Kategorické dilema

Patří tedy Mercedes-Benz CLS do samostatné kategorie, nebo je to jen obyčejný sedan s hezčím kabátem? Jako by na tom snad záleželo. Důležité je, že koncern Daimler přivedl i ve druhé generaci CLS na svět auto, jehož estetická a řidičská přitažlivost dalece přesahují ekvivalentní sedan. V tomto směru se koncepce „čtyřdveřového kupé“ ukazuje jako obhajitelná překvapivě snadno – z pohledu zákazníka. S konstruktérem na tohle téma raději diskuzi nezavádějte…

Plusy

+ dramatický vzhled
+ noblesní atmosféra na palubě
+ místo pro čtyři dospělé
+ kultivovaný jízdní projev

FIN25

Minusy

- ambivalentní postoj ke sportovní jízdě
- věčné diskuze na téma „sedan, nebo kupé“

Mercedes-Benz CLS 350 CDI BlueEfficiency

cena 1 624 800 Kč motor přeplňovaný V6 3,0 l, 195 kW, 620 Nm zrychlení z 0 na 100 km/h 6,2 s nejvyšší rychlost 250 km/h (el. omezena) spotřeba 6,1 l/100 km

  • Našli jste v článku chybu?