Příprava a provedení projektů se v Česku musejí přizpůsobit zahraničním trendům
Ekonomická krize přináší nové podněty a mění podmínky pro podnikání a investování. V oblasti přípravy a provedení veřejných investic chybí finanční zdroje na dokončení některých rozestavěných staveb. A v budoucnosti budou „chybět“ nebo budou omezeny na rozvoj infrastruktury.
Prostředí V poslední době jsou projekty zdlouhavě připravovány, jsou předražené a dokončují se opožděně. Viník se hledá obtížně. Nekvalitní příprava a provedení jsou realitou. Diktát minimální ceny deformuje veřejné zadávání. Kvalita, inovace a hledání optimálního řešení zůstávají stranou hlavního trendu firem – udržet tržní podíl a míru ziskovosti. Poukazuje se na neprůhlednost veřejných zakázek, jejich nekvalitní zadávaní včetně zákona. Současně se věří v jejich zprůhlednění díky znalosti uchazeče nebo pozitivním vizím při využívání elektronických tržišť. To vše doprovází neplodná diskuse o PPP projektech. Vedou se spory o vývoji a potřebách stavebního trhu, ukvapeně se mění zákony a plodí chyby. Upínáme se na politiky, abychom zjistili a ovlivnili jejich většinou krátkodobé úkoly a záměry. Do toho vstupují programy Evropské unie. V tomto prostředí se snažíme nastavit firemní opatření a „strategie“ reagující na tento vývoj.
Zaostávání Podíváme-li se do zahraničí, zjistíme, že jsme nezachytili trendy, které se při přípravě a provedení středních a velkých infrastrukturních investic v posledních letech začaly uplatňovat a jež postupně ve vyspělých ekonomikách nebo jejich investicích v jiných zemích převažují. Navzdory tomu, že většina vlastníků tuzemských konzultačních a stavebních firem je zahraničních a mohly toto know-how přenést. Vyžadovalo by to však částečně otevřít trh a mnoho změn – od legislativních až po znalostní vybavení firem. Stále se u veřejných zakázek držíme klasického systému projekt-soutěž-výstavba (design-bid-build, DBB). V něm se dodavatel stavby nepodílí na přípravě projektu a odpovědnost nese investor (zadavatel, klient, vlastník). Za rizika projektu odpovídá investor, pro něhož v přípravné fázi pracuje konzultant. A oba sledují jediný cíl – vyhovět správně povolovacím procesům. Optimalizace projektu během přípravy je sice možná, ale zůstává na okraji zájmu. Investor poté, co získá stavební povolení a zajistí financování projektu, vypíše soutěž na dodání stavby. Systém je občas označován jako příprava dle pravidel Red Book Mezinárodní federace konzultačních inženýrů (FIDIC).
Jiné způsoby investic Potřeba úspory investičních prostředků, rychlejší přípravy, jednoduššího provádění a sdílení rizik všemi účastníky projektu přinesla jiné způsoby investic. Příprava a provedení projektu se řídí dle principu „nejlepší hodnota za peníze“. V zahraničí se postupně přechází na systém přípravy a provedení označovaný jako projekt-výstavba (design-build, D&B) či dle pravidel Yellow Book FIDIC. Ten se v současnosti v USA vyvinul do systému přípravy označovaného jako integrovaný projekt dodávání (integrated project delivery, IPD). V něm se za smluvní spolupráce investora, projektanta a dodavatele odehrává příprava a provedení projektu. Konzultační práce jsou rozděleny mezi všechny tři účastníky. Vývoj odpovídá tomuto trendu, neboť například dle údajů společnosti Design-Build Institute of America (DBIA) počet projektů zadávaných a provedených v USA v systému D&B postupně výrazně roste. A také finanční objem investic. Vedle toho je poměrně stabilní inženýrsko-dodavatelský systém (construction management at risk, CMAR). Stejný trend lze pozorovat i v EU. Většina projektů zadávaných v současném finančním období EU v dopravě či životním prostředí je dle systému D&B (Yellow Book FIDIC) – s výjimkou ČR. Pozitivní je, že první velké projekty v ČR v oblasti vodního hospodářství se již v tomto systému připravují. Nebo již byly soutěžené, byť pod obskurním názvem „požadavky na výkon a funkci“, aby se vyhovělo platnému zákonu.
Nejlepší hodnota za peníze V poslední době se i na českém trhu objevila doporučení používat systém D&B. S propojením projektových prací a výstavby v návrzích úsporných opatření počítá například Ředitelství silnic a dálnic pro novou vládu. Zavedení systémů D&B nebo IPD však není jednoduché. Uvažovaná změna zákona o zadávání veřejných zakázek by však měla obsahovat tento trend i zahraniční standardy. Pro veřejné zadávání v systému D&B je nutné změnit výběrová kriteria. Pro výběr nejlepšího řešení z hlediska konečné ceny, která se však bude tvořit až v rámci procesu D&B, se musejí obrátit jeho kriteria v raném stadiu přípravy projektu. To však již v zahraničí zvládli a ve všech zahraničních projektech s naší účastí se v podstatě výhradně používá metoda výběru založená na principu „nejlepší hodnota za peníze“. Pro projekt je rozhodující výběr správného a kvalitního konzultačního inženýra – v ČR projektanta. Ještě víc to platí pro systém D&B. Konzultant má v přípravné i prováděcí fázi rozhodující význam pro úspěch projektu. Přitom náklady na jeho činnost jsou do deseti procent na rozpočet projektů. Proto je při jeho výběru hlavním kriteriem kvalita nabízených služeb. Metodika doporučená FIDIC je pojmenována Výběr na základě kvality a ceny. Ta však také nevyhovuje platnému zákonu 137/2006 Sb. o veřejných zakázkách. Prakticky stejný postup se používá pro zadávání v systému D&B. Pokud jde o nejdůležitější část výběrového procesu – ocenění kvality – berou se v úvahu různá kriteria. Například odpovídající zkušenost konzultanta a dodavatele s obdobným projektem (reference), kvalita a metodika navrženého řešení a postupu – stále častěji zahrnuje i hodnocení navrhovaných inovací a detailů, kvalifikace klíčových osob řešitelského týmu a jeho výrobní nástroje či míra přenosu know-how na zákazníka.
Výhody Kriteria ekonomické stability jsou součástí hodnocení kvality uchazeče. Systém D&B je určen pro silné a kvalitní firmy. Jeho režim přípravy a provedení může přinést investorovi mnoho výhod, protože projektové řešení a jeho uskutečnění je pod jednou smluvní „střechou“. Patří mezi ně dokonalá komunikace D&B dodavatele a investora, přímá odpovědnost D&B dodavatele za projekt – nedílná odpovědnost projektanta a stavební firmy – kvalita řešení při dodržení zadání, stabilní rozpočet, možnost vyprojektovat stavby co nejúsporněji a rychlejší provedení projektu. Potvrzuje je například v USA průzkum společnosti Association of Leading Design Builders z roku 2009 v oblasti projektů vodovodů, kanalizací a čistíren odpadních vod (viz Lepší výsledky). Příprava a provedení projektů v ČR musí reagovat na výhody systému D&B. Do změny zákona o zadávání veřejných zakázek musí být tento způsob zadávání začleněn. V systému D&B je základním kriteriem pro výběr vhodného uchazeče důraz na kvalitu. K zabezpečení zakázky musí být použita mimo tradiční jistoty za nabídku i záruka za výsledek. V přípravě a provedení projektů v ČR veřejných infrastrukturních staveb by měla nastat malá revoluce. Změna může významně posílit dynamiku trhu konzultačních a stavebních prací. Kdo s ní začne?
Graf: Nárůst a pokles Vývoj podílu zadávání a provádění infrastrukturních projektů v USA mimo obytné budovy dle systémů D&B, DBB a CMAR v letech 1985 až 2015 (v %)
Systém projekt-výstavba (D&B) Systém projekt-soutěž-výstavba (DBB) Inženýrsko-dodavatelský systém (CMAR)
1985 5 82 13 1990 15 72 13 1995 25 65 10 2000 36 54 10 2005 40 50 10 2010* 45 45 10 2015* 50 40 10
0 10 20 30 40 50 60 70 80 90 100 procent
Poznámka: Roky 2010 a 2015 jsou odhady. Pramen: Design-Build Institute of America
Tabulka: Lepší výsledky Srovnání ukazatelů systémů D&B a DBB u projektů vodohospodářské infrastruktury v USA
Ukazatel Systém projekt-výstavba (D&B) Systém projekt-soutěž-výstavba (DBB) Délka výstavby (počet měsíců) 23 40 Nárůst délky výstavby (počet měsíců) 1 2 Podíl projektů, jejichž doba výstavby se oproti předpokladu zkrátila (v %) 41 36 Průměrný finanční objem projektů (v milionech dolarů) 12 8 Podíl projektů, na něž se náklady oproti předpokladu snížily (v %) 38 20 Intenzita výstavby (v milionech dolarů za měsíc) 1,5 0,6
Pramen: Association of Leading Design Builders