Nokia oznámila plány na zásadní změnu své korporátní identity. Finská firma tak poprvé za téměř 60 let vymění své logo, což má symbolizovat výrazné změny, k nimž ve společnosti v poslední době došlo. „U starého loga přetrvávala asociace s výrobou smartphonů, my se ale nyní zabýváme hlavně vývojem technologií pro byznys,“ řekl agentuře Reuters generální ředitel Nokie Pekka Lundmark.
Nové logo obsahuje pět různých tvarů, které se spojují do podoby nápisu NOKIA. Písmo je uhlazenější a klasický odstín modré spojený se značkou je nahrazen řadou barev v závislosti na použití. „Navázali jsme na dědictví předchozího loga, chceme ale působit moderněji a digitálněji, aby to odráželo naši současnou identitu,“ doplnil pro CNN Lundmark.
Větší důraz na B2B
Kdysi největší prodejce mobilních telefonů začal mít potíže s nástupem smartphonů. Nokia se dlouhou dobu snažila konkurovat společnostem jako Apple či Samsung, posléze ale tuto snahu vzdala. Firma v roce 2014 prodala svůj obchod s mobily Microsoftu, což jí samotné zajistilo přežití, americký technologický gigant však kvůli dohodě nakonec přišel o miliardy dolarů.
Od té doby se finská společnost snaží zbavit se své pověsti výrobce mobilních telefonů a zaměřuje se hlavně na mobilní a cloudové síťové technologie. Nokia nyní realizuje velkou část příjmů na mezipodnikových prodejích a plánuje rozšířit své působení na podnikovém trhu. „Naše značka musí odrážet to, kým jsme dnes, tedy lídrem v oblasti B2B technologických inovací,“ uvedl Lundmark.
Devětapadesátiletý manažer stojí v čele společnosti už od roku 2020, a za tu dobu se mu podařilo dosáhnout příznivých ekonomických výsledků: „V loňském roce jsme v sektoru B2B zaznamenali růst kolem 21 procent. Nyní tvoří asi osm procent našich příjmů, tedy zhruba dvě miliardy eur. Do budoucna ale chceme tato čísla co nejrychleji zdvojnásobit.“
Významné technologické firmy nyní spolupracují s Nokií třeba na prodeji soukromých 5G sítí a zařízení pro automatizované továrny. Finská společnost chce v brzké době přezkoumat vývoj ve svých podnicích a u těch méně perspektivních zvážit veškeré alternativy, včetně odprodeje. Podle Lundmarka se hodlá firma zabývat pouze těmi věcmi, v nichž může dosáhnout globálních úspěchů.
Konkurence pro Microsoft?
Posun firmy směrem k automatizaci a datovým centrům také znamená, že se Nokia pravděpodobně dostane do střetu s některými technologickými giganty, včetně Amazonu či již zmíněného Microsoftu. „Někdy budou tyto společnosti našimi partnery a jindy mohou být našimi zákazníky. Jsem si ale jist, že nastanou i situace, kdy pro nás budou konkurencí,“ doplnil šéf Nokie.
Odvětví prodeje telekomunikačního vybavení prochází také dalšími významnými změnami. Poptávka na trzích s vysokou marží (jedním takovým je třeba Severní Amerika) totiž stagnuje. I proto se Nokia a spol. snaží expandovat do nových lokalit. „Našim nejrychleji rostoucím trhem je v současnosti Indie, na kterou se chceme zaměřit i přes to, že má mnohem nižší marže,“ uzavřel Lundmark.