Menu Zavřít

Změnu ve vedení společnosti Nike analytici vítají. Mohla by znamenat návrat ke starým dobrým kořenům, shodují se

23. 9. 2024
Doba čtení: 2 minuty
Autor: Depositphotos
  • Změna ve vedení oděvní společnosti Nike, v rámci níž příští měsíc nahradí současného šéfa Johna Donahoea dlouholetý zaměstnanec firmy Elliot Hill, by dle analytiků mohla být správným krokem, který může podniku vrátit tendenci inovovat
  • Přidávání nových prvků totiž ve firmě v posledních letech zaostává, což dle odborníků není v souladu s tím, co chtějí zákazníci
  • Dalším chybným krokem, kterého se Nike dopustil, je skutečnost, že omezil spolupráci s maloobchodníky typu Foot Locker

Nike, jeden z největších hráčů na trhu s módou a sportovním oblečením, oznámil zásadní změnu ve vedení. Současný CEO John Donahoe, který vedl společnost čtyři roky, se chystá odejít do důchodu. Na jeho místo nastoupí zkušený veterán firmy, Elliott Hill, jenž pro Nike pracoval více než 30 let. 

Hill začínal jako stážista v roce 1988 a opustil společnost v roce 2020 coby prezident divize zaměřené na spotřebitele a trh. Podle Jima Duffyho, analytika společnosti Stifel Institutional, představuje jeho angažování krok správným směrem. Vnímá ho totiž jako návrat k tradicím, které společnost dlouhodobě definovaly.

Outstream Placeholder

„Jsem rád, že se na pozici CEO vrací zasvěcený člověk. Myslím si, že jednou z chyb, kterou Nike v posledních letech udělal, byla ztráta zaměření na to, co firmu po léta činilo úspěšnou – inovace a navrhování úžasných produktů a vyprávění marketingových příběhů, které spotřebitele nadchnou,“ komentuje Duffy pro web Business Insider.

Digitalizace a vyšší zisky

Analytici již dříve upozorňovali na to, že přijetí Johna Donahoeho, původně šéfa technologických společností, bylo velice odvážné. Minimálně částečný úspěch se mu ale musí nechat. V čele Nike se zaměřil na důležitou transformaci směrem k digitálnímu a přímému prodeji, což bylo zvláště klíčové během pandemie, kdy kamenné obchody čelily masivním omezením.

Pod jeho vedením navíc vzrostly roční tržby společnosti, a to o více než třetinu – z 37 miliard dolarů v roce 2020 na více než 51 miliard o tři roky později. Kromě digitálního přístupu navíc Nike za Donahoa těžil i z rostoucí popularity retromodelů, jako jsou Air Force Ones, Nike Dunks nebo Air Jordan 1s, což jsou boty legendárního hráče NBA Michaela Jordana.

Dozvuky fiaska se značkou Yeezy. Adidas se loni propadl do ztráty, může za to hlavně ukončená spolupráce s kontroverzním raperem
Přečtěte si také:

Dozvuky fiaska se značkou Yeezy. Adidas se loni propadl do ztráty, může za to hlavně ukončená spolupráce s kontroverzním raperem

Nicméně, podle Duffyho měla strategie zaměřená na retroprodukty i svoji stinnou stránku. Vedla totiž k tomu, že Nike omezil spolupráci s třetími stranami, jako je například prodejce bot Foot Locker, a uvolnil tak prostor konkurenci typu Adidas či New Balance. Společnost navíc nedokázala přinášet do produktů dostatek nových prvků. „Nike se příliš spoléhá na retroprodukty a inovace v nových modelech stagnují,“ doplňuje analytik s tím, že preference spotřebitelů se naopak změnily.

Slibuje odvážné produkty

Jak uvádí Reuters, obdobný názor mají i další odborníci. Například Brian Nagel ze společnosti Oppenheimer podotýká, že inovace produktů ve společnosti stále chybí a že v minulosti se vedení zdráhalo obnovovat klíčová partnerství s obchodníky. Podle analytičky Jessicy Ramirezové z Jane Hali and Associates se dokonce kultura Nike zcela rozpadla.

MM25_AI

S příchodem Hilla do čela společnosti každopádně mnozí vidí šanci na návrat „ke starým kořenům“. Ostatně, tuto tendenci už naznačil i sám nový CEO, když se v prohlášení nechal slyšet, že se těší, až znovu přinese odvážné kousky, které oddělí Nike od konkurence a spotřebitele zaujmou na dlouhá léta dopředu.

Hill oficiálně nastoupí do své nové role 14. října, přičemž Donahoe zůstane ve firmě do ledna příštího roku jako poradce.

  • Našli jste v článku chybu?