Nike, jeden z největších hráčů na trhu s módou a sportovním oblečením, oznámil zásadní změnu ve vedení. Současný CEO John Donahoe, který vedl společnost čtyři roky, se chystá odejít do důchodu. Na jeho místo nastoupí zkušený veterán firmy, Elliott Hill, jenž pro Nike pracoval více než 30 let.
Hill začínal jako stážista v roce 1988 a opustil společnost v roce 2020 coby prezident divize zaměřené na spotřebitele a trh. Podle Jima Duffyho, analytika společnosti Stifel Institutional, představuje jeho angažování krok správným směrem. Vnímá ho totiž jako návrat k tradicím, které společnost dlouhodobě definovaly.
„Jsem rád, že se na pozici CEO vrací zasvěcený člověk. Myslím si, že jednou z chyb, kterou Nike v posledních letech udělal, byla ztráta zaměření na to, co firmu po léta činilo úspěšnou – inovace a navrhování úžasných produktů a vyprávění marketingových příběhů, které spotřebitele nadchnou,“ komentuje Duffy pro web Business Insider.
Digitalizace a vyšší zisky
Analytici již dříve upozorňovali na to, že přijetí Johna Donahoeho, původně šéfa technologických společností, bylo velice odvážné. Minimálně částečný úspěch se mu ale musí nechat. V čele Nike se zaměřil na důležitou transformaci směrem k digitálnímu a přímému prodeji, což bylo zvláště klíčové během pandemie, kdy kamenné obchody čelily masivním omezením.
Pod jeho vedením navíc vzrostly roční tržby společnosti, a to o více než třetinu – z 37 miliard dolarů v roce 2020 na více než 51 miliard o tři roky později. Kromě digitálního přístupu navíc Nike za Donahoa těžil i z rostoucí popularity retromodelů, jako jsou Air Force Ones, Nike Dunks nebo Air Jordan 1s, což jsou boty legendárního hráče NBA Michaela Jordana.
Nicméně, podle Duffyho měla strategie zaměřená na retroprodukty i svoji stinnou stránku. Vedla totiž k tomu, že Nike omezil spolupráci s třetími stranami, jako je například prodejce bot Foot Locker, a uvolnil tak prostor konkurenci typu Adidas či New Balance. Společnost navíc nedokázala přinášet do produktů dostatek nových prvků. „Nike se příliš spoléhá na retroprodukty a inovace v nových modelech stagnují,“ doplňuje analytik s tím, že preference spotřebitelů se naopak změnily.
Slibuje odvážné produkty
Jak uvádí Reuters, obdobný názor mají i další odborníci. Například Brian Nagel ze společnosti Oppenheimer podotýká, že inovace produktů ve společnosti stále chybí a že v minulosti se vedení zdráhalo obnovovat klíčová partnerství s obchodníky. Podle analytičky Jessicy Ramirezové z Jane Hali and Associates se dokonce kultura Nike zcela rozpadla.
S příchodem Hilla do čela společnosti každopádně mnozí vidí šanci na návrat „ke starým kořenům“. Ostatně, tuto tendenci už naznačil i sám nový CEO, když se v prohlášení nechal slyšet, že se těší, až znovu přinese odvážné kousky, které oddělí Nike od konkurence a spotřebitele zaujmou na dlouhá léta dopředu.
Hill oficiálně nastoupí do své nové role 14. října, přičemž Donahoe zůstane ve firmě do ledna příštího roku jako poradce.