Menu Zavřít

Změny daňových zákonů jsou dobrý byznys

23. 8. 2011
Autor: profit

Daňové, účetní a mzdové povinnosti představují pro většinu podnikatelů spíše noční můru. Přesto víc než 100 tisíc živnostníků a firem spojuje tuto práci se slovem „Pohoda“. Používají totiž ekonomický software stejného jména, který vyvíjí jihlavská firma Stormware.

Foto: Stormware

Zatímco se politici, odboráři a zástupci firem hádají o novou podobu daní z příjmů, v jihlavské softwarové společnosti Stormware mají napilno. Musejí pečlivě nastudovat chystané změny v zákonech o dani z příjmu či o sociálním a zdravotním pojištění a vymyslet, jak je zapracovat do úspěšného ekonomického systému Pohoda. Tak, aby klienti měli všechny aktualizace k dispozici včas. U větších změn zákonů celý proces trvá až několik měsíců. Práci mají o to komplikovanější, že pořád není jasné, jak se daňové zákony nakonec změní.

Za 15 let existence firmy, která dnes zaměstnává skoro dvě stovky lidí, to zdaleka není první a ani poslední velká změna, kterou jejich program bude muset projít. Vstup mezi velké hráče na poli ekonomických aplikací a softwaru přinesl firmě Stormware až rok 1996, kdy jako první dokázala nabídnout účetní systémy pro operační systém Windows 95.

U zrodu firmy stáli v roce 1993 jen tři lidé, Ivo Storm s manželkou Evou a jeho bratranec Petr Klička. Prvním produktem, který Stormovi programovali, byl anglicko-český slovník. Zkušenost s programováním účetních programů do firmy přinesl Petr Klička. Program na jednoduché účetnictví napsal už na střední škole pro své rodiče, kteří po revoluci rozjeli pěstírnu žampionů. Když se přidal ke Stormovým, byl ve druhém ročníku vysoké školy. V roce 1993 se poprvé představili na PC salonu v Praze a portfolio aplikací rozšířili o soubor právních předpisů. Tehdy začali spolupracovat s firmou, která podobný program připravovala pro operační systém DOS.

Připraveni na Windows

Masový nástup Microsoftu s programem Windows 95 zastihl firmu z Jihlavy v tmavé kanceláři. Od programování si trojice zakladatelů chodila odpočinout k balení programů do krabic a rozesílání či další administrativě. Všichni dělali všechno. Jenže velký zájem o účetní program, který vyhovoval nově používanému počítačovému systému, si vyžádal změny. V roce 1996 trojice založila společnost s ručením omezeným Stormware a přijala první zaměstnance. Tehdy se zrodil i úspěšný ekonomický systém Pohoda.

Systém se postupně rozvíjel od jednodušších verzí jen s několika aplikacemi pro složité systémy, které hlídají skladové zásoby, mzdy, fakturace, objednávky, adresář, majetek či knihy jízd, s cenou odstupňovanou podle počtu licencí i složitosti systému. Stormware od začátku nabízel i bezplatnou verzi účetního systému, který může pomoci začínajícím živnostníkům nebo podnikatelům bez velké administrativy. Vsadil tak na podobnou strategii jako jiná původně česká firma vyvíjející antivirové programy AVG. I ta řadu svých, v současnosti platících klientů, získala díky bezplatné verzi. „Pohoda zdarma je systém s omezenými funkcemi, například počtem faktur, ale počítáme s tím, že když firma vyroste, tak si systém dokoupí,“ říká Petr Klička.

Boj o kvalitní zaměstnance

Na „pohodě“ si firma zakládá i uvnitř, tedy mezi svými zaměstnanci. Po 15 letech jich ve Stormware pracuje téměř 200 a firma má pobočky v Česku i na Slovensku. V jihlavském centru mohou zaměstnanci relaxovat u stolního fotbálku, boxovacího pytle nebo ping pongu. Stormware také dbá na profesní růst svých lidí. „Kvalitní zaměstnanci jsou pro naši budoucnost klíčoví, proto se snažíme, aby byli spokojení. Díky svému dlouhodobému úsilí v této oblasti jsme získali například ocenění Investor in people,“ říká Petr Klička.

Jedním z důvodů, proč firma o své zaměstnance tolik pečuje, je i fakt, že získat ty kvalitní není vůbec jednoduché. „Konkurovat, i platově, technologickým centrům, jako je Brno nebo Praha, můžeme v případě, že potenciální zaměstnanec nejde do Jihlavy jen kvůli práci,“ dodává Petr Klička.

Růst navzdory krizi

V roce 2008 se Stormware stal Firmou roku Kraje Vysočina. Hodnotitele zaujala nejen atmosféra uvnitř firmy, ale i účetní výsledky. V roce 2008 dosáhla společnost obratu přes 230 milionů korun, proti roku 2007 šlo o meziroční růst o 55 procent. Tržby rostly i dál, i když i v tomto segmentu se projevila krize, která jej na rozdíl od průmyslových či stavebních firem nepostihla tolik. „Výrazně nižší prodej nových produktů jsme nezaznamenali, naopak je pro nás velmi potěšující zprávou, že se nám stále rozrůstá portfolio našich klientů. Každý rok tak přibývají další uživatelé programu Pohoda,“ uvedl obchodní ředitel společnosti Stormware Karel Nekuža.

Lidé z jihlavské společnosti věří, že velkou část zákazníků získali i díky pravidelným aktualizacím a úpravám programu dle platné legislativy. „Účetní programy nabízí samozřejmě více firem, ale v době, kdy se zákony mění každou chvíli, není jednoduché nabídnout novou verzi programu bez chyb a včas. Pro nás je to ovšem klíčový požadavek,“ říká Karel Nekuža.

Daňové změny několikrát do roka

Příprava nové verze počítačového programu začíná už při ohlášení změn zákona či v momentě, kdy se novela objeví v paragrafovém znění. „V první fázi jde o přípravu důkladné analýzy chystaného nebo přijatého právního předpisu. Musíme zjistit, které náležitosti stávající právní úpravu doplňují nebo mění. Pak přicházejí na řadu programátoři, kteří musejí změny zapracovat. Potom všechny provedené změny ověřujeme, zda jsou v souladu s navrhovanými změnami a legislativou,“ vysvětluje Nekuža.

MM25_AI

Pokud se mění například jen sazba daně, nevyžaduje to dlouhou a náročnou operaci. Změny daňové koncepce, celého výpočtu odvodů a testování mohou ale zabrat i několik měsíců. Bez ohledu na množství aktualizací mají uživatelé softwaru Pohoda první rok aktualizace zdarma. I potom se mohou na včasnou aktualizaci spolehnout, ovšem musejí už za ni zaplatit.

S trochou nadsázky se dá říct, že časté změny zákonů pak nevadí jen programátorům ve firmě na účetní software, ale i samotným podnikatelům. „Časté změny zákonů i daní jsou, vedle neochoty úředníků a málo vstřícného prostředí pro byznys, nejčastějšími problémy, na které si podnikatelé stěžují,“ dodává Nekuža.

  • Našli jste v článku chybu?