Menu Zavřít

Změny legislativního klimatu

1. 3. 2011
Autor: Euro.cz

První hybridní vůz značky má za úkol udržet výkonná auta na silnicích

Nová generace SUV od Porsche loni navázala na původní model Cayenne tím nejlepším možným způsobem, když k jeho existujícím přednostem – silné značce, výkonným motorům a skvělé ovladatelnosti – přidala vzhlednější obal, sníženou hmotnost a fantastický interiér. Nejprodávanější porsche se tak stalo ještě lákavějším. Teď je tu ale nová verze – Cayenne S Hybrid – a s ní přichází otázka, proč má značka jako Porsche zapotřebí experimentovat s hybridním pohonem.

Elektrická asistence

Písmeno „S“ v modelovém označení Cayenne dosud vždy znamenalo přítomnost osmiválcového motoru, avšak Cayenne S má pod kapotou „jen“ šestiválec, navíc o relativně skromném objemu tří litrů. Díky spoustě chytré techniky, od přímého vstřikování benzinu po přeplňování kompresorem, nicméně disponuje úctyhodným výkonem 333 koní. A kromě toho odpovědnost za rozpohybování 2,24 tuny vážícího auta neleží jen na jeho bedrech. Pomáhá mu elektrický motor o výkonu 46 koní.
Oba parametry nelze jednoduše sčítat, ovšem u Porsche vykalkulovali kombinovaný výkon celé hnací soustavy na 379 koní, přičemž točivý moment vrcholí hodnotou 580 Nm už v tisíci otáčkách za minutu! Nechybí ani rekuperační dobíjení nebo hladce fungující systém stop-start pro samočinné zhasínání motoru při zastavení, jak se na hybrid sluší.
Má-li čtenář pocit, že podobné údaje už kdesi četl v souvislosti s jiným autem, nemýlí se. Hybridní verze nového Porsche Cayenne používá stejné hnací ústrojí jako hybridní verze nového Volkswagenu Touareg. A není to jediná věc, kterou mají tito koncernoví příbuzní společnou. Sdílejí konstrukční platformu a oba přicházejí na svět v bratislavské továrně Volkswagenu, ačkoli vůz Cayenne se posílá k finální montáži do Lipska, a tak se může pyšnit žádaným původem Made in Germany.

Umí jet i bez benzinu

Hybridologie považuje Cayenne S Hybrid za takzvaný „paralelní full-hybrid“ stejně jako například Lexus RX400h, hrdého průkopníka luxusních SUV s hybridním pohonem. Znamená to, že podle okolností ho pohání buď samotný benzinový motor (třeba na dálnici), jenom elektromotor (když se pomalu sunete městem), anebo oba dva najednou (při prudké akceleraci). Na rozdíl od lexusu, který přechází mezi různými režimy pohonu s nepostřehnutelnou jemností, však elektromotor cayennu vstupuje do hry s výrazným cuknutím a spalovací motor o sobě dává vědět nepřeslechnutelným, poněkud hrubým zvukem.
U Porsche by nejspíše namítli, že naprosté odizolování posádky od dění pod kapotou není slučitelné s jízdním zážitkem hodným této značky – místy je totiž znát poněkud upachtěná snaha vykouzlit v řidiči podobný pocit z jízdy jako v ikonickém kupé řady 911. Devětsetjedenáctku ale dělá devětsetjedenáctkou nízká hmotnost, komunikativní řízení a hravá ovladatelnost, jichž jsou hluk a jistý stupeň mechanické přímočarosti jen nezbytnými průvodními jevy, zatímco cayenne působí dojmem, že do něj byla syrovost „vkonstruována“.
Naštěstí to není jedinou vlastností, kterou cayenne zdědil po svých příbuzných s atletičtější tělesnou stavbou a delším rodokmenem. Příplatkové pneumatické pérování s nastavitelnou tuhostí odpružení i světlou výškou zajišťuje autu neochvějnou přesnost v zatáčkách a ovladatelnost, která se vysmívá platným fyzikálním zákonům ještě bohorovněji než v případě konkurenčního BMW X6. Dílenské zpracování je excelentní a reálná dynamika auta nezůstává nic dlužna uváděným hodnotám. Pokud však od hybridu čekáte mimořádně úsporný provoz, nevyhnete se zklamání. Na městských trasách umí být tento luxusní kolos spořivější než velké sedany s naftovými šestiválci, ale za městem hybrid svoje přednosti neprokáže. Průměrných čtrnáct litrů na sto kilometrů při běžném používání je na hony vzdáleno udávané hodnotě 8,2 l/100 km. Podvod? Nikoliv. A pokud přece, tak rozhodně ne na zákazníky. Zástupy novinářů kritizujících hybridy pro jejich neschopnost dostát udávané spotřebě si neuvědomují, že auta jako Cayenne S Hybrid (či zmíněné BMW, Lexus a další) nevznikla primárně proto, aby šetřila peněženky nebo zabránila mizení tichomořských atolů pod přílivem mrazivé vody z tajících polárních ledovců.

Boj proti oxidu

Mnoho zemí dnes odvozuje výši silniční daně či poplatků za vjezd do zón s regulovaným provozem od nominálních emisí oxidu uhličitého – plynu, který není jedovatý, ale podle některých vědeckých teorií přispívá k fenoménu globálního oteplování. V Evropské unii i ve Spojených státech se navíc už léta připravuje legislativa, která má pro výrobce automobilů zavést stropy emisí CO2. Navzdory četným argumentům zpochybňujícím jak potřebnost tohoto opatření, tak jeho smysluplnost z hlediska schopnosti dosáhnout deklarovaného cíle, by měl už od roku 2015 platit pro všechny výrobce aut v EU strop 130 g/km. Tradiční limuzíny, velká SUV i mnohé sportovní modely věhlasných značek by tím byly novými zákony de facto odsunuty do propadliště dějin – nebýt vynálezu zvaného hybridní pohon.
Auta, jako toto Porsche Cayenne, dokážou absolvovat značnou část předepsaného testu dle normy 93/116/EC se zhasnutým spalovacím motorem. Proto mají senzačně nízkou „papírovou“ spotřebu a emise, přestože v reálném provozu, kde se akceleruje svižněji a dosahuje vyšších rychlostí, se rozdíly stírají.
V Evropě s jejími sofistikovanými a úspornými turbodiesely je snadné odsoudit hybridy jako drahý nesmysl – a také to skoro všichni dělají. Tady ovšem vůbec nejde o spotřebu. Ve hře není nic menšího než otázka, zda si budete moci koupit velké, bezmála čtyřistakoňové SUV i koncem tohoto desetiletí.

MM25_AI

Value for money 8/10 Radost z jízdy: 27/40
Komfort: 22/30
Praktičnost: 17/20
Charisma: 8/10
Celkem: 73 ze 100

Porsche Cayenne S Hybrid Cena 2 141 000 Kč Motor přeplňovaný V6 3,0 l + el. motor, 279 kW, 580 Nm Zrychlení z 0 na 100 km/h 6,5 s Nejvyšší rychlost 242 km/h Spotřeba 8,2 l/100 km

  • Našli jste v článku chybu?