Menu Zavřít

Zmeškali jste při přestupu navazující let? Někdy si musíte pomoct sami

28. 3. 2018
Autor: Martin Pinkas/Euro

Cesta letadlem s přestupem je vždy spojena s rizikem, že pasažér navazující let nestihne. Přečtěte si, kdy vám pomůže letecká společnost, a kdy si s problémem bude muset poradit sami. Klíčová je forma rezervace a to, zda máte jednu či více letenek.

Zda bude muset cestující vzniklý problém řešit sám, nebo mu s ním pomůže letecký dopravce, závisí především na klíčové skutečnosti, jestli je jeho přestup při na navazující let v rámci jedné rezervace, tedy na jedné letence, či nikoli.

Obě cesty na jedné letence

Pokud cestující letí například z Prahy do New Yorku s jedním přestupem v Bruselu, a bude mít celý let na jedné letence, tedy jak let Praha – Brusel, tak i let Brusel – New York, tak již při rezervaci letu systém automaticky zohledňuje minimální čas na přestup, tedy čas, za jaký stihne cestující na daném letišti přestoupit. Počítá tedy dobu na přestup tak, aby cestující přestoupit stihl.

V případě, že by pak měl první let zpoždění, kvůli kterému by cestující druhý let nestihl, mají dané aerolinky povinnost se o něj postarat. Konkrétní dopravce musí pasažérovi zajistit náhradní let v nejbližší možnou dobu, ale také by měl poskytnout dva hovory nebo e-maily zdarma, občerstvení přiměřené době čekání a hotel a dopravu mezi ním a letištěm v případě, že náhradní let bude až následující den.


NÁŠ TIP:

Zpozdil se váš let? Víme, jak získat nejvyšší možné odškodnění

Čtěte, jak získat odškodné za ztracené či poškozené zavazadlo


Velmi často se stává, že na jedné letence může být nejen víc různých letů (letových segmentů), ale i dopravců. Odpovědnost za péči a kompenzaci má ten, na jehož letu vzniklo zpoždění či zrušení.

V praxi se pak stává, že tento dopravce nemusí mít vlastní personál na letišti, kde se nachází cestující. Pro náhradní spojení a péči se může pasažér obrátit na přejímajícího dopravce. Pokud péči neobdrží a vzniknou mu výdaje, je třeba je později vyreklamovat od dopravce „viníka“ události.

Cestující by měl dostat k dispozici telefon či přístup k internetu v uvedeném rozsahu. V praxi se tak opět velmi často neděje. I zde platí, že je možné vyčíslené náklady, podložené například fakturou, reklamovat u dopravce.


Požadujete odškodné za zpožděný let? Klíčem je doba meškání a letová vzdálenost

Airbus A319 ČSA na letišti v Praze


Separátní lety

U separátně koupených letů je to však zcela odlišné a cestující musí počítat s tím, že riziko zpoždění a zmeškání navazujícího letu ponese na svých bedrech. V tomto případě má cestující na každý jednotlivý let samostatnou rezervaci, tím pádem má pak jednu letenku na trasu Praha – Brusel a druhou na trasu Brusel – New York. Letenky jsou na sobě nezávislé, a tudíž pokud cestující zmešká druhý let, musí si nést následky sám.

V takovém případě je pak důležité si minimální čas na přestup hlídat a dobře uvážit, zda je dostatečný nejen s ohledem na velikost letiště, ale například i na osobní dispozice, jakými je například rychlost chůze.

Co si zapamatovat: Z hlediska rizika a následků zmeškání letu v přestupní destinaci je jednoznačně výhodnější rezervovat si celý let na jedné letence.

Potřebujete rychle nový pas? Čtěte: Cestovní pas vám od léta 2018 vydají už za 24 hodin

Český cestovní pas


Kdy a jaký máte nárok na finanční kompenzaci

Často se stávají případy, že první letadlo se zpozdí tak, že cestující návazný let stihnout nemůže. Prostě přiletí do přestupní destinace až po odletu návazného spoje. V této situaci je opět rozhodující způsob rezervace letenky.

Především je ale důležité vědět, že nárok na finanční odškodnění vzniká v případě, že ke zpoždění prvního letu, kvůli kterému cestující zmeškal let navazující, došlo vinou dopravce.

Zpoždění tedy nesmí být způsobeno počasím, živelnou pohromou, bezpečnostní situací, stávkou, či například řízením letového provozu – tyto situace totiž dopravce nemůže ovlivnit a nárok na odškodnění v takových případech není.

Co si zapamatovat: Pokud je přestup na návazný let v rámci jedné rezervace, tedy na jedné letence, na odškodnění při dopravcem zaviněném zmeškání letu se počítá celá letová vzdálenost od nástupní do konečné destinace. Tedy ve vzorové situaci letu z Prahy do New Yorku s mezipřistáním v Bruselu vzdálenost Praha - New York.
U seperátně zakoupených letů, i když zpoždění letu k přestupnímu letu bylo zaviněno dopravcem, nemá cestující při zmeškání navazujícího letu na odškodnění nárok. Následky si nese cestující sám, protože možné problémy měl zvažovat při plánování cesty
.

Jestliže vznikne cestujícímu skutečně nárok na kompenzaci za zmeškaný přestupní let, řeší se finanční odškodnění obdobně jako u zpožděného letu, kdy jeho výši určuje kromě doby zpoždění také celková letová vzdálenost.

Jaká je kompenzace za zmeškání letu při přestupu
250 eur u všech letů o délce nejvýše 1500 kilometrů
400 eur u všech letů v Evropském společenství delších než 1500 kilometrů a u všech ostatních letů o délce od 1500 kilometrů do 3500 kilometrů
600 eur u všech letů nespadajících pod varianty 250 a 400 eur, většinou tedy u letů delších než 3500 km

Poznámka: Při splnění podmínek Nařízení Evropského parlamentu a Rady č. 261/2004

Rady k problematice zmeškaných letů při přestupu poskytl serveru Euro.cz František Herynk, ředitel společnosti Click2Claim, která se zajišťováním kompenzací cestujícím za opožděné či zrušené lety zabývá.

FIN25

Čtěte také:

Jezdíte často na služební cesty? Přečtěte si vše, co potřebujete předem vědět

ilustrační foto

Zrušili vám let kvůli stávce? Nárok na kompenzaci nemáte, část peněz ale můžete získat zpět

22 otázek o cestování letadlem, na které jste vždycky chtěli znát odpověď

22 dalších otázek o cestování letadlem. Opravdu nemám po přistání tleskat?


  • Našli jste v článku chybu?