Fiat Auto/GM
PRAHA, MILÁN (Reuters, tpk) – Italský Fiat zatím nebude moci využít opce, kterou by mohl donutit americkou automobilku General Motors (GM), aby koupila zbytek jeho akcií. Firmy se rozhodly, že vstoupení opce v platnost o rok odloží, protože k ní General Motors má výhrady. Nově by jí Fiat měl mít možnost uplatnit od 25. ledna 2005 do 5. července 2010. Zatím budou společnosti pokračovat v jednání a do 15. prosince roku 2004 nebudou věc řešit prostřednictvím právníků.
Základem je smlouva mezi automobilkami z března roku 2000, kdy General Motors vyměnil za dvacetiprocentní podíl ve Fiatu Auto 5,1 procenta svých akcií v hodnotě 2,4 miliardy dolarů. Součástí dohody byla i zmíněná opce na odprodej zbylých akcií. V plánech General Motors hrála hlavní roli snaha pomoci německé dceři Opel a britské Vauxhall ke snížení nákladů tím, že bude s Fiatem sdílet převodovky, motory a další části automobilů. To mělo oběma výrobcům přinést do roku 2005 úspory dvě miliardy dolarů. Od té doby však ztráty Fiatu Auto narostly do rekordních výšin a pro Američany se stala opce spíše noční můrou.
Fiat svůj podíl v General Motors v prosinci minulého roku prodal za 1,16 miliardy dolarů, aby se částečně zbavil dluhů, a ze stejného důvodu přistoupil také k rekapitalizaci. Té se General Motors odmítl účastnit, čímž se jeho podíl snížil na deset procent. V rámci rekapitalizace prodal Fiat Auto rovněž část své finanční divize – 51 procent firmy Fidis – skupině italských bank. Americká automobilka považuje jak rekapitalizace, tak prodej Fidisu za porušení původní dohody z roku 2000 a důvod pro možnou neplatnost opce.
Spolupráci mezi automobilkami spory ohledně akcií nezasáhnou. Dosud firmy vyvinuly některé společné díly na vozy SAAB a Alfa Romeo, hlavní důraz je ale kladen na spolupráci v segmentu malých vozů (Opel Corsa a Fiat Punto) a v nižší střední třídě (Opel Astra a Fiat Stilo), v níž se výrazné úspory při sdílení platforem teprve čekají.
Vedení Fiatu uvedlo, že nemá v žádném případě zájem na prodeji automobilky. Opce především pomáhá k lepšímu ratingu zadluženosti a hodnotě firmy. Analytici zabývající se automobilovým průmyslem se domnívají, že by to ani v současné době nebylo rozumné. Akcie italské automobilky se pohybují kolem 6,6 eura za jednu, zatímco v roce 2000 stála akcie Fiatu 35,5 eura.