Výzkum trhu
PRAHA (flp) – Jaký má pro tuzemské manažery význam výzkum trhu? Takové bylo zadání studie, kterou zpracovala agentura Confess Research a na jejíž přípravě se podílel i týdeník EURO. Zkoumání, které zjišťovalo názory marketingových šéfů ukázalo, že zatímco manažeři jsou ochotni za průzkumy trhu vynaložit nemalé prostředky, firmy, které řídí, výsledky výzkumů prakticky zužitkovat příliš neumějí. Využitelnost studií totiž negativně ovlivňuje složitá vnitřní struktura firem. Při zadávání často spolupracuje několik oddělení uvnitř společnosti, a výsledné zadání tak nemusí odpovídat potřebám toho, kdo se na jeho základě musí rozhodovat. Respondenti tvrdí, že za daný stav mohou i výzkumné agentury. Ty totiž, jak manažeři míní, často nechápou, k čemu by měl jejich výzkum sloužit. „Agentury se neprojevily jako experti na naši kategorii, museli jsme jim říkat, co je důležité. Když výzkumníci prezentují cigarety, jako kdyby to byly zmrzliny, tak výzkum neodpovídá na to, na co jsme se ptali,“ uvedl manažer, který rozhoduje o marketingu tabákové firmy. „Většina respondentů hodnotila doporučení agentur jako naivní a laická,“ doplňuje šéfka agentury Confess Research Hana Kloučková.