PRAHA (zdf) – Doba letních dovolených mění nákupní zvyklosti spotřebitelů. Nákupy se stěhují z měst do prázdninových regionů, nákupní špička se posouvá na pozdnější večer nebo brzké ráno a na tržbách se výrazně podílí sezonní sortiment – nápoje a zmrzliny, nástroje a potraviny ke grilování a čerstvé ovoce a zelenina.
„Jsou to notoricky se opakující události,“ říká Miroslav Kajňák, šéf komunikace společnosti Makro. Oslovení zástupci obchodních sítí shodně tvrdí, že se sice mění sortimentní struktura, ale nijak podstatně nemění požadavky na logistiku. Jediný významnější problém dovolenkového období spočívá na personalistech, kteří musí opatřit větší podíl „náhradních“ zaměstnanců. „Za léta působení na trhu to už nepředstavuje žádný problém,“ tvrdí jednatel Globusu Petr Vyhnálek.
Různý je přístup obchodníků k využití léta pro komunikaci se zákazníky. Zatímco například mluvčí Delvity Karin Petrikovitsová říká, že firma žádnou významnou novinku nechystá, podle Vyhnálka je prázdninové léto vyhrazeno akcím pro děti. Nejmasivněji oslaví léto Ahold. V supermarketech Albert budou zákazníci sbírat body k získání nerezového nádobí a ve středu 12. června začnou firemní oslavy. „Chystáme party na oslavu dvousté prodejny naší sítě,“ uvádí manažerka komunikace Aholdu Lucia Cavina. Makro využije polovinu července v Plzni k otevření poslední, desáté prodejny. Julius Meinl pokračuje v remodelingu sítě a během léta hodlá otevřít minimálně deset rekonstruovaných prodejen linie Julius Meinl Nově.
Z obav před konkurencí jsou však zcela tabu očekávané výsledky pololetního hospodaření. Jediný Globus tvrdí, že tržby jsou vyšší než loni, a vedoucí Meinlova marketingu Tomáš Fiala hlásí, že modernizované prodejny přinášejí v průměru jedenáctiprocentní růst tržeb.