Sportovat nebo jít do práce či školy v oblečení od věhlasné firmy je stále přitažlivější. Není divu, když není potřeba za ošacení utratit majlant ani spoléhat na padělatele. Stačí zajít do výprodeje.
VÝPRODEJE TÁHNOU Obchodníci na českém trhu zaznamenávají stále rostoucí chuť po značkovém oděvním zboží. Značka je pro zákazníka určitou zárukou kvality zboží, které si koupí. Cena novinek na příslušnou sezonu s tím přirozeně počítá. A slavní výrobci se pak potýkají s nepřeberným množstvím plagiátorů, kteří vyrábějí napodobeniny, jež se těší velké oblibě zejména mezi málo majetnými zákazníky. Ti si pak za příznivější cenu kupují brak, kde nejdelší trvanlivost mívá často právě štítek s padělanou značkou. SEZONNÍ VÝPRODEJE Výrobci připravují pro každou sezonu nové kolekce, přičemž zboží z té předešlé se vlastně nikdy nevyprodá úplně. To se pak ocitá v sezonních slevách, jejichž ceny představují často zlomek původně požadované částky. Výprodeje už se v tuzemsku zabydlely stejně jako konkurence mezi jednotlivými obchodníky. Pro řadu prodejců značkového zboží je však doprodej zboží málo lukrativní záležitostí. Zbytečně zabírá místo, kde mohou být nové modely za plné ceny. Proto využívají specializované výprodejové prodejny, které vykupují zbytky kolekcí a nabízejí je se slevou. Taktika je to zřejmě výhodná a její rodiště najdeme ve Spojených státech. V Evropě je rozšířená hlavně ve Velké Británii. OBCHODNÍ HALA NA HRANICÍCH Svůj obří značkový výprodej - Freeport - má i Česko u bývalého hraničního přechodu Hatě. A je to jediné obchodní centrum svého druhu ve střední Evropě. Jde o tzv. outlet, tedy prodej značkového zboží z uplynulých sezon nebo nadprodukce. Nefalšované značkové sportovní oblečení, obuv i módní oděvy z minulé sezony nabízí outlet za ceny o třetinu ipolovinu nižší, v době výprodejů za desetinu. Obyvatelé Česka tvoří sice jen čtyřicetiprocentní podíl návštěvnosti, připadá na ně však polovina tržeb. Zbylí návštěvníci jsou Rakušané, kteří ale zdaleka tolik neutrácejí. „Češi zkrátka chtějí značkové zboží. Trend je takový,“ říká marketingový manažer Freeportu Ivo Řehák. Nižší zájem jižních sousedů o nákupy zdůvodňuje tím, že ve Vídni mají větší výběr značkového zboží, než je běžně k dostání na jižní Moravě. VZRŮSTAJÍCÍ TREND**
„Předpokládáme, že touha po značkovém zboží se bude v tuzemsku zvyšovat. Doufám, že Češi budou tvořit podstatně větší počet návštěvníků než dosud,“ zdůrazňuje Řehák. Největším hitem jsou sportovní oděvy. Jednoznačně vede Nike, hned za ní je Adidas. Rostoucí obliba značkových výprodejů svědčí o tom, že potřebu mít takové zboží nevzbuzují jen snobské choutky, ale skutečně spíš potřeba mít kvalitní zboží. „Moc lidí nepozná, že má někdo tričko z loňské kolekce. A také jim na tom příliš nezáleží,“ konstatoval Řehák. Podobnou zkušenost udělali obchodníci i v zahraničí. V již zmiňované Británii jsou výprodejová centra velmi úspěšná. Jedno funguje i ve Švédsku. Ovšem Švédi jsou podle Řeháka vůči značkovému oblečení poněkud chladnější. Zkušenost s obřími výprodejovými komplexy s desítkami obchodů, restaurací, kiny, divadly a casiny má v nejbližší době udělat i Portugalsko, Francie, Německo a Španělsko.
foto: Profit - Michaela Kotíková