Chceme se stát lídrem zákaznické péče na sociálních sítích, říká šéf Brand Embassy
Původně český startup Brand Embassy, který vyvíjí systém zákaznické péče na sociálních sítích, se už rozšířil na čtyři kontinenty, kde má klienty především z telekomunikací, bankovnictví a dopravy.
„Získali jsme investici milion dolarů od dvou českých fondů, což nám umožňuje rychleji expandovat do světa. V únoru jsme oznámili expanzi do Dubaje, USA, Portugalska, Slovenska, Španělska a Latinské Ameriky,“ říká Vít Horký, šéf a spoluzakladatel Brand Embassy. Společnost chce dál expandovat, aby se stala lídrem ve svém oboru, a proto nabírá lidi. Technologická firma chce z 25 lidí vyrůst ke čtyřicítce zaměstnanců. Některým nabízí takzvanou location flexible pozici – čili práci prakticky odkudkoli. Hledá například vývojáře do Prahy nebo obchodního ředitele pro Velkou Británii, kde zahraniční angažmá firmy odstartovalo.
* Čím se expanze do Londýna projevila na vašem byznyse?
Díky našemu působení ve Velké Británii jsme nyní vnímáni jako mezinárodní firma, ne jako lokální firma ze střední Evropy. Tato image z nás dělá daleko respektovanějšího a důvěryhodnějšího partnera pro naše současné i budoucí zákazníky. Snáze se nám navazují klíčová partnerství s nadnárodními firmami. Ale nejen ta, například díky našemu působení v Británii jsme podepsali zakázky i s firmami z východní Evropy.
* Jak vypadal váš vstup na britský trh a jaké náklady to pro firmu představovalo?
My jsme do Británie přišli v roce 2011 na pozvání organizace pro podporu obchodu a investic UKTI. Účastnili jsme se konference Entrepreneurs Festival, na níž jsme se umístili z přibližně 300 účastníků mezi top 20. To nám pomohlo s medializací našeho podnikání a také při tom úplně prvním kontaktu s místními partnery a potenciálními zákazníky. Kvůli zjednodušení jsme tu pobočku zakládali s místním partnerem. Nicméně založit společnost v Británii je velmi jednoduché. Postupně jsme začali do Londýna jezdit každý měsíc, načež jsme se tam rozhodli s dvěma dalšími kolegy přestěhovat, pořídili jsme si kanceláře, začali spolupracovat s účetní firmou, s právníky… Nyní zde působíme jako mezinárodní tým. Musím říci, že v Británii jsou náklady spojené se založením firmy nízké, nižší než v České republice, nicméně provoz pobočky je samozřejmě dražší. Většina věcí je mnohem snazších, ale třeba založit si účet nám kvůli podmínkám místních bank trvalo více než rok. Finanční záležitosti se zde kontrolují mnohem přísněji a na zacházení s firemními penězi se zde vztahují přísná byrokratická opatření.
* Můžete britský trh srovnat s českým?
Trh ve Velké Británii je vysoce konkurenční a distingovaný. Existují na něm, na rozdíl od českého, jasná pravidla komunikace a toho, jak se zachází s lidmi. Náklady na provoz firmy jsou sice vyšší, na druhé straně několikanásobně vyšší jsou i potenciální výdělky. V Londýně i celé Británii potkáváme lidi z celého světa. Mnoho z našich spolupracovníků a partnerů jsou zahraniční experti, kteří do země přišli stejně jako my. Při prvotním kontaktu jsou tu lidé podstatně otevřenější a přátelštější.
* Co by mohlo být pro české firmy naopak problémem?
Z Česka jsme si přivezli takový ten náš zdravý selský rozum – v Británii za vámi chodí spousta zaručeně dobrých dodavatelů, které je potřeba si protřídit, jinak člověk bude platit horentní sumy za zbytečnosti. V Británii žije hodně lidí, s čímž je spojené množství nápadů, obchodních projektů a firem, které v České republice nefungují, a ani nemohou. Je tu i vysoká kvalitativní laťka. Mnozí čeští podnikatelé se inspirovali právě v Británii a pak své projekty úspěšně přenesli domů. V Česku máme množství kvalitních vývojářů a IT expertů, kteří kvalitou místní převyšují. Pro zaměstnavatele jsou navíc mnohem méně nákladní.
* Nedávno jste otevřeli dalších šest poboček po celém světě, jaké jsou vaše další plány?
Pobočky jsme otevřeli ve spolupráci s našimi lokálními partnery, což znamená, že tam nemáme přímo svoje zaměstnance. Chceme rozumět lokálním potřebám našich klientů. Letos chceme zapracovat hlavně na integraci. Propojujeme Brand Embassy s dalšími firemními systémy tak, abychom nevěděli jen to, že zákazník má tolik a tolik přátel a fanoušků a v posledním měsíci jsme s ním mluvili čtyřikrát, ale i to, že jde o člověka, který si objednal takové produkty a před dvěma týdny se s námi ten samý problém snažil vyřešit po telefonu. Chceme také vytvořit znalostní bázi, aby se firmy mohly učit z minulých zkušeností, například jak kdo reagoval na jaký příspěvek, a tyto zkušenosti předávat jako knowhow zaměstnancům. Společnost chceme i nadále rozšiřovat, chceme se stát lídrem v oblasti dedikované zákaznické péče na sociálních sítích a vytvářet systém, který firmám pomůže poskytovat rychlou a kvalitní zákaznickou péči, kterou klienti dnes očekávají.
O autorovi| JAKUB KENIKA, kresnicka@mf.cz