Společnosti začínají věnovat...
Celý podtitul: Společnosti začínají věnovat větší pozornost příjemnějšímu vyzvánění a bzučení svých výrobků
V roce 2005 se Derrick M. Kuzak stal globálním ředitelem vývoje produktů Ford Motor a vůbec se mu nelíbilo, co slyšel. Netrápily ho však nepříjemné zprávy o autech, ale nevýrazné vyzvánění, které vítalo potenciální kupce při otvírání dveří Fordu, a roztřesený zvuk během jejich zavírání.
Proto má Ford Taurus, který je nyní v prodeji, nový zabezpečovací systém s klenutým zvukem při zavírání dveří. Od příštího roku uslyší řidiči při otvírání dveří vozu Ford Flex SUV symfonický orchestr. „Zákazníci jsou neuvěřitelně citliví na příjemné tóny, my však nikoli. A domnívám se, že jsme kvůli tomu už přišli o dost peněz,“ říká Kuzak. Během příštích tří let se inovace uplatněná na taurusu a flexu rozšíří i na další vozy Fordu.
V době, kdy se většina automobilových společností snaží upoutat zrak zákazníků, se jen některé z nich zaměřují na sluch. Neobvyklé zvuky stejně jako vůně vyvolávají emoce a jsou mnohem snadněji zapamatovatelné než tradiční marketing. To přimělo výrobce automobilů, mobilních telefonů a jiných přístrojů, aby zaměstnali zvukové inženýry, kteří naučí jejich značky zpívat.
První zvukové znamení značky vzniklo v padesátých letech minulého století. NBC používala trojí identifikační vyzvánění desítky let. Podobné zvukové logo Intelu mělo dodat identitu složité technologické značce, zareagovalo však na ně jen pár zákazníků. Společnost United Air Lines naopak zjistila, že její dlouholeté používání úryvku z Rapsodie v modrém od George Gershwina jí přineslo důvěru. Úspěšná zvuková značka může začít žít vlastním životem. Popěvek I’m Lovin’ It společnosti McDonald’s se používá v mobilních telefonech a převzal jej do své písně tchajwanský zpěvák Leehom Wang.
Silný impulz.
Důkazem rostoucího významu zvuku v automobilovém průmyslu je firma J. D. Power & Associates (divize The McGraw-Hill Companies, majitele BusinessWeeku), která v minulém roce změřila „příjemnost zvuků“ dveří, signálů a motorů a výsledky publikovala ve své První studii dobrého zvuku. „Zavírání dveří a vyzvánění je po designu hned na druhém místě, pokud jde o dojem z automobilu,“ říká Joe Ivers, výkonný ředitel J. D. Power.
Výrobci elektronických přístrojů se také domnívají, že přilákají zákazníky na zvuk. Před několika lety Samsung Group sjednotil u svých výrobků přihlašovací hudební sekvence, a to od mobilních telefonů až po DVD přehrávače. Jihokorejská společnost požádala nejlepšího korejského skladatele, aby pro ni kvůli lepšímu prodeji špičkových telefonů složil unikátní vyzváněcí tóny. „Správný zvuk může znamenat stejnou výlučnost jako záblesk černé karty American Express,“ říká Paul Fulberg, partner londýnské společnosti Sonicbrand.
Copyrighted 2007 by The McGraw-Hill Companies, Inc BusinessWeek