Veřejní investoři zadali letos do konce července stavebním firmám 2534 zakázek za 47,8 miliardy korun. Jejich hodnota meziročně klesla o 38,9 procenta, počet se snížil o 28,3 procenta. Vyplývá to z údajů inženýrské společnosti ÚRS Praha.
„Pokles je dán především úbytkem zadání velkých stavebních zakázek hlavně v dopravní infrastruktuře v souvislosti s přechodem na nové programové období čerpání prostředků z evropských fondů a také nedořešením problémů s posuzováním vlivu na životní prostředí,“ uvedl ředitel pro inženýrskou činnost ÚRS Praha Zdeněk Kunc.
Hodnota zakázek na pozemní stavby meziročně klesla o 25,2 procenta na 13,7 miliardy korun, na inženýrské stavby o 43 procent na 34,1 miliardy korun. Průměrná velikost zakázky byla 18,9 milionu korun, o 5,7 procenta méně, než je průměr za loňský rok.
Do konce července byly zadány dvě velké stavební zakázky s cenou nad miliardu korun. První byla modernizace dálnice D1 v úseku Psáře - Soutice za 1,13 miliardy korun. Zakázku získalo sdružení Metrostav, Swietelsky stavební. Druhou je oprava železniční trati v úseku Opava východ - Olomouc hlavní nádraží za 1,03 miliardy korun, kterou dostala společnost Strabag Rail.
Největším zadavatelem zakázek z vládního sektoru bylo Ředitelství silnic a dálnic (9,96 miliardy korun), následuje Správa železniční dopravní cesty (6,57 miliardy) a ministerstvo financí (613 milionů). Z komunálního sektoru zadal největší objem zakázek Kraj Vysočina (1,64 miliardy).
Veřejnou zakázku na stavební práce získalo do konce července 841 firem. Největší objem získala Eurovia, které veřejná správa zadala 90 zakázek za 1,66 miliardy korun. U dalších 35 tendrů za 2,86 miliardy korun bude mít podíl díky účasti ve sdružení s jinými firmami.
Čtěte také:
Dotovat politiky se vyplácí. V méně transparentních řízeních až dvojnásob
Podivná zakázka. ČVUT hledá dodavatele za 1 999 999 Kč