Menu Zavřít

Známe ji z metra

23. 9. 2005
Autor: Euro.cz

Firma má satelitní vysílání, rozhlas, distribuci filmů a TV shopping

Švédská společnost Modern Times Group (MTG) ani název nepotřebuje: samo její portfolio dokazuje, že rozhodně není staromódní firmou. Je považovaná za jednu z nejrychleji se rozvíjejících mediálních společností v Evropě, podniká v oblasti bezplatných i zpoplatněných televizních kanálů, rozhlasu, internetu, či zásilkového obchodu. Ačkoli se již MTG vzdala veškerých vydavatelských aktivit, její zásadní rozvoj umožnil na konci devadesátých let úspěch deníků Metro a Finans Vision. Obrat švédského subjektu činil v roce 2004 více než miliardu dolarů.
I když se to na první pohled nezdá, název Modern Times Group lze vnímat také jako ironickou hříčku. Vznikla v roce 1994 jako výsledek snahy švédského průmyslového gigantu Industriforvaltnings AB Kinnevik „vlomit“ se do mediálního byznysu. S nápadem a se zrodem MTG je nerozlučně spojen absolvent Harvardu Jan Stenbeck. Muž, jenž po nepěkném boji s rodinnými příslušníky v roce 1983 ovládl kolos Kinnevik, aby ho řídil až do roku 2002, kdy zemřel na infarkt. Totiž: Jan Stenbeck je synem Hugo Stenbecka, právníka, jenž Kinnevik AB založil v roce 1936 a před svou smrtí roku 1977 vložil správu Industriforvaltnings AB Kinnevik do rukou svých třech dětí.

bitcoin školení listopad 24

Počtou si i Pražané.

Jan Stenbeck začal v médiích podnikat ještě před tím, než MTG vznikla. Mediální divize průmyslového Kinneviku spustila již v roce 1983 stanici TV3 - první komerční satelitní televizi ve Skandinávii. Aby se Stenbeck vyhnul domácímu monopolu státem vlastněných televizí, vysílala TV3 z Londýna. Ve Švédsku měla TV3 úspěch, takže v roce 1989 začala vysílat i do Norska a Dánska. V témže roce se pak televizní portfolio Kinneviku rozrostlo o další dva kanály: obchodní TV-shop a „pay-per-view“ TV1000. V roce 1991 Jan Stenbeck zjistil, že jeho rostoucí televizní impérium potřebuje firmu, která se bude zabývat marketingem a bude jeho kanály, zjednodušeně řečeno, prodávat. Tak vznikl Viasat.
Na počátku devadesátých let přišlo období, kdy nápady lidí kolem Kinneviku AB umožnily růst mediální divize natolik, že v roce 1994 vznikla Modern Times Group. Jan Stenbeck se stal předsedou správní rady, vzniklo několik rozhlasových stanic a v roce 1995 přišel velký hit: Metro - noviny rozdávané zdarma v hromadné dopravě.
V roce 1997, v čase, kdy Metro přišlo i do Česka, se akcionáři Industriforvaltnings AB Kinnevik rozhodli, že se MTG stane samostatnou společností. Její akcie byly uvedeny na stockholmskou i newyorskou burzu a expanze pokračovala: TV3 vysílala již v šesti zemích včetně Maďarska a Lotyšska. Metro zamířilo do Spojených států (kde se ovšem setkalo s odporem, protesty, a dokonce žalobou ze strany majitelů velkých novin, jako The New York Times, Philadelphia Inquirer či USA Today, kvůli údajné nekalé soutěži. V roce 1998 MTG koupila švédský ekonomický list Finanstidningen, o rok později získala satelitní kanál TV8 a také podíly na několika velkých internetových portálech.
Když MTG koupila v roce 2001 sedmnáctiprocentní podíl ve švédském fotbalovém mužstvu Djurgarden, šlo spíše o jakousi „odbočku“. Velké mediální investice v Rusku, jež následovaly v roce 2002, již zapadaly do „řádu věcí“. MTG koupila 28 procent podílu ve firmě StoryFirst Communication, která je čtvrtým největším ruským televizním operátorem a drží akcie několika ruských rozhlasových stanic. Později si MTG přikoupila dalších devět procent akcií StoryFirst Communication, takže dnes je jejím 37 procentním akcionářem.

TV shopping do milionů domácností.

Letošní rok se má stát po roce 2004, kdy obrat MTG vzrostl v meziročním srovnání o 8,3 procenta, dalším růstovým. Společnost je dnes aktivní ve čtyřech základních oblastech: satelitním vysílání, rozhlasu, distribuce filmů a TV shoppingu.
Viasat poskytuje a prodává satelitní televizní a teletextové vysílání v devatenácti zemích, přičemž kromě kanálů „třetích stran“, jež nabízí (jako třeba BBC World, Bloomberg Television, CNN, MTV a RTL), sama MTG produkuje více než třicet vlastních kanálů včetně TV3, ZTV a TV8.
Pokud se týká rozhlasu, MTG provozuje komerční stanice ve Švédsku, Estonsku, Lotyšsku a Litvě a prostřednictvím akcií se podílí ještě na kontrole celých rádiových networků v Norsku a ve Finsku. Mezi švédské stanice MTG patří i RIX FM, kterou poslouchá téměř 88 procent švédských domácností.
O distribuci filmů a televizních pořadů, především prostřednictvím společností Strix a Sonet Film, se stará divize Modern Studios. Mezi její největší komerční úspěchy patří formáty reality show, jež distribuuje v sedmdesáti zemích.
A konečně, home shopping, který dnes nevyužívá pouze televize, ale také internetového portálu CDN.com. Televizní kanál TV Shop se podle posledních údajů dostane do sta milionů domácností.
Prezidentem a generálním ředitelem MTG je nyní Hans-Holger Albrecht. Ten ve výroční zprávě za rok 2004 nastínil, jakou si pro MTG vysnil budoucnost: půjde prý o moderní společnost, cash-generative, jež ještě posílí své postavení ve Skandinávii a na rostoucích trzích střední a východní Evropy.

  • Našli jste v článku chybu?