Menu Zavřít

Známe německou mentalitu

17. 12. 2003
Autor: Euro.cz

Pavel Pelikán

Lipsko a jeho veletrhy byly v Česku za komunismu oblíbené. Město později spadlo do nezajímavé kategorie bývalého východního Německa, ale postupně se tamní expoozice propracovávají v tuzemsku ke svému někdejšímu postavení. O lipské veletržní renesanci, olympiádě a česko-německých hospodářských vztazích týdeníkem EURO hovořil s Pavlem Pelikánem ze společnosti SEPP International, která v tuzemsku Leipziger Messe zastupuje.

EURO: Jak se Lipsku podařilo vrátit na veletržní mapu Evropy? PELIKÁN: Současné a tehdejší lipské veletrhy nelze přímo srovnávat. Od roku 1990 se v Lipsku postupně rozvinul propracovaný program odborných veletrhů, jejichž tematické zaměření je zajímavé obzvlášť pro firmy ze střední a východní Evropy. V roce 1996 jsme otevřeli nejmodernější evropské výstaviště a dnes nabízíme „veletrhy na míru“. To znamená, že přizpůsobujeme veletržní akce a kongresy přáním vystavovatelů a odborných návštěvníků. Také podle nezávislého průzkumu nabízíme nejlepší servis ze všech německých veletržních společností. K celkové atraktivitě přispívá rovněž prostředí města, které se během posledních třinácti let stalo dynamickou kulturní a hospodářskou metropolí. Nezanedbatelnou výhodou je i skutečnost, že nezbytné vedlejší náklady, jako například ceny ubytování, zde vycházejí výrazně příznivěji než jinde.

EURO: Kolik českých podniků se účastní vašich akcí? PELIKÁN: Jsou pořádány jak akce pro širokou veřejnost, tak i akce odborné Vrcholy představují určitě Lipský knižní veletrh, naše novinka pro počítačové hry GC-Games Convention, subdodavatelský veletrh Z-Zuliefermesse a především Auto Mobil International, na němž patří od počátku k nejvýznamnějším vystavovatelům Škoda. Za poslední rok a půl do Lipska přijelo téměř 160 českých podniků.

EURO: Ve střední Evropě existuje mnoho výstavišť a řada zemí zažila loni pokles množství pronajaté plochy o deset a více procent. Nevěští to postupný zánik veletrhů? PELIKÁN: Veletržní branže dosti přesně odráží celkovou situaci na trhu, a podléhá proto logicky konjunkturním změnám. Domnívám se, že přes nepochybný rozvoj‚ informační společnosti‘ zůstanou veletrhy i v budoucnosti jedním z hlavních nástrojů marketingového mixu. Vedle informační funkce, která je zčásti nahraditelná, nabízejí totiž ideální platformu pro rychlé porovnání branže a osobní komunikaci se zákazníky. Proto podniky střední velkosti, a ty jsou v celém světě hlavními zákazníky veletrhů, vydávají kolem 70 procent svých marketingových rozpočtů právě na veletrhy.

EURO: Nejbližší konkurencí Lipska je Praha, které se loni docela dařilo. Nebojíte se, že české firmy raději zůstanou doma? PELIKÁN: Ve střední a východní Evropě je mnoho dalších důležitých výstavišť, jako je Brno, Poznaň, Moskva, Varšava, které mají různé cílové trhy a skupiny. Lipsko chce vystupovat jako zprostředkovatel mezi západem a východem. To znamená, že v našich odborných programech nabízíme témata a akce, jež se zabývají procesem transformace ve východoevropských zemích. Například na právě skončeném stavebním veletrhu BauFach byl středem pozornosti český a polský stavební průmysl se svými nabídkami a investičními možnostmi. Pro německé odborníky to bylo velmi zajímavé.

EURO: Praha usiluje o pořádání olympijských her. Lipsku se podařilo tuto kandidaturu získat na úkor měst z bývalé západní části země. Co stojí za tímto úspěchem? PELIKÁN: V první řadě nezvykle nadšené obyvatelstvo. Více než 90 procent obyvatel Lipska si přeje olympijské hry. Vedle toho samozřejmě také vyspělá koncepce slibující kompaktní hry s maximálním zohledněním zájmu sportovců. Mimochodem, naše výstaviště by představovalo centrální olympijské sportoviště.

WT100

EURO: Českým regionům je vytýkáno jednostranné výrobní zaměření na elektrotechnický či automobilový průmysl. Německé Sasko, kam investovalo BMW, Porsche a Volkswagen, je v podobné situaci. Vidíte to jako problém? PELIKÁN: Ne, Sasko a Lipsko mají více než stoletou tradici ve výrobě automobilů, takže tento vývoj není překvapivý. Zároveň jsou však v saském regionu zastoupeny i ‚branže budoucnosti‘, jako biotechnologie a média v Lipsku, všeobecné strojírenství v Chemnitzu a informační technologie v Drážďanech.

EURO: Německo je největším českým obchodním partnerem, také český podíl na vzájemné obchodní výměně není zanedbatelný. Co je důvodem tohoto stavu? PELIKÁN: Myslím, že je to logické vyústění historicko-geografických předpokladů. Po rozšíření Evropské unie lze očekávat další prohloubení této spolupráce. Hovoří-li se o budoucí Evropě jako o ‚Evropě regionů‘, pak náš středoevropský region, do něhož spolu s Českem patří rovněž oblasti středního Německa, má šanci stát se točnou obchodu mezi západem a východem, stát se novým středem Evropy. Při hodnocení výhod spolupráce saské firmy nejčastěji zmiňují blízkost, obdobné zkušenosti při politické a hospodářské transformaci a vzájemnou znalost mentality.

  • Našli jste v článku chybu?