Největším nepřítelem zemědělců je jaro, léto, podzim a zima. Otřepaný vtip narážející na věčné nářky pěstitelů pšenice, meruněk nebo zelí nebaví poslouchat hlavně samotné zemědělce. Ke zlepšení image u veřejnosti proto agrární profesní organizace povolávají PR agentury. Jenže nakonec profesionální komunikátoři poslouží spíše ke vzájemným přestřelkám mezi různými zájmovými svazy. Vždycky jde přitom o dotace, na nichž jsou čeští zemědělci stále závislejší, jak varuje i ministr Ivan Fuksa.
Služeb PR agentury začala používat už i nejstarší organizace dřívějších JZD, dnešní Zemědělský svaz, který kope za postsocialistická družstva a z nich vzniklé akciovky. A samozřejmě hájí jejich velkovýrobní zájmy. Svaz nyní ostře vystoupil proti ekologickým dotacím. Symbolicky v září, měsíci biopotravin. Vrací tím úder Svazu marginálních oblastí zastřešujícího farmáře, kteří ekologických dotací umí využívat. S „piáristy“ pracuje už dlouho a vcelku obratně.
PR agentury tak slouží především lobbingu, místo aby jejich prostřednictvím zemědělci přesvědčovali lidi, že mají jíst české sýry, brambory a vepřové. Proč taky, když si takovou reklamu zaplatí sami daňoví poplatníci prostřednictvím všemožných projektů, Klasou počínaje a Regionální potravinou konče. Ze státní kasy na to jdou desítky i stovky milionů.
Příkladem, jak se dělá komunikace, jde zemědělcům jejich ministerstvo. Tiskové zprávy rozesílá pro jistotu z vlastního tiskového oddělení i najatých PR agentur. Alespoň někdo si na žně nemůže stěžovat.