Peníze mohou ležet i ve vinotéce
Révové víno odnepaměti vyvolávalo příjemný požitek při nejrůznějších příležitostech. Spolu s navrácením vinařské kultury v současné době, zkvalitněním produkce a větší vzdělaností spotřebitelů se tato komodita stává i možností, jak vhodně investovat. Ve vyspělých západních vinařských zemích je toto ukládání peněz zcela běžné. Vždyť třeba takzvaná velká vína z Bordeaux jsou již několik let předprodaná. To znamená, že investoři kupují budoucí úrodu na roky dopředu. Z tohoto důvodu chceme pravidelně přinášet informace o vínech, o aktuálních nákupech cenově výhodných a úspěšných výrobků, u nichž je předpoklad vysokého zhodnocení během několika let. Máme ambice doporučovat na stránkách týdeníku EURO vína vhodná pro archivaci, rozklíčovat délku jeho stárnutí a optimální dobu ležení ve vztahu k penězům. Mimo aktuálních zpráv o trhu s révovými víny se dále budeme zabývat kvalitou jednotlivých ročníků, úspěchy českých a moravských vín. Nečitelný trh. První změny ve výrobě a obchodě s vínem se v ČR odehrály po roce 1990. Nesměle se na trhu objevila vína od jiných výrobců, než které jsme znali z doby totalitního režimu. Důsledkem tohoto rozšiřování je nečitelnost trhu, kde se objevují výrobky na jedné straně vysoké kvality, ale také i ty druhořadé. Důležitým krokem pro zkvalitnění výroby a obchodu je rok 1995, kdy vznikl nový vinařský zákon. Ten mimo jiné stanovuje nové třídy kvality a jejich zpětnou kontrolu. Tato situace vyvolala nejen rozdílnost cen, ale zároveň i lepší orientaci v kvalitě. Na cestě ke spotřebiteli. Obchod vínem se stává čitelnějším i díky rozdělení distribučních kanálů, kterými se víno dostává ke spotřebiteli. Tyto cesty jsou vlastně čtyři. Svoji výraznou roli zde představuje skupina vinoték a specializovaných obchodů, které začaly v Česku vznikat od druhé poloviny devadesátých let. Jejich rozšíření přímo napomohlo vytvořit skupiny znalců, kteří se začali zabývat vyhledáváním kvalitních vín. Druhým neméně důležitým kanálem se v současné době stávají řetězce supermarketů a hypermarketů. I přes stále se zvyšující nabídku zde budou hrát nejdůležitější roli větší výrobci. Co se týká menších a středních výrobců, doporučujeme nakupovat v této sféře vína, která známe. Třetí možnost prezentují gastronomická zařízení. I v této oblasti se pomalu zlepšuje nabídka, která se specializuje na vína vyšší třídy a méně zastoupená u běžných maloobchodních prodejců. Zde stále ale chybí větší komunikace mezi gastronomií a vinotékou, která by přinesla rozdílnost nabídky vzhledem k lokalitě. Poslední distribuční kanál jsou malé pultové potravinové prodejny, kde víno slouží jen jako doplněk prodeje a ve většině případů není správně uskladněno a ošetřeno. Samostatnou kategorií jsou prodejny sudového vína, kde najdeme produkty od stolních typů až po vína neodpovídající své deklaraci.
Konkrétní nabídka
Svatovavřinecké ročník 1999, révové víno s přívlastkem – pozdní sběr – Strážnická vinařská oblast, vinařská obec Blatnice pod Sv. Antonínkem
Výrobce: Antonín Cícha – Sdružení vinařů Blatnice VINIBLAT
Obsah lahve 0,75 l, maloobchodní cena přibližně 180 Kč.
Jedná se dnes o typickou odrůdu severní vinařské oblasti, která pochází z Francie, kde je již zcela zapomenuta a ve vinařských oblastech se nevyskytuje.
Toto víno je intenzivní barvy, sytě rubínově červené s nafialkovými odlesky. Ve vůni můžete obdivovat příjemně čistý ovocný nádech zralých švestek přecházející do vůně připálených povidel. Chuť se vyznačuje plným harmonickým dojmem umocněným příjemnou hedvábnou tříslovinou. Menší obsah kyselin vytváří příjemný chuťový dopad a délku vína. Víno stárlo devět měsíců v dubovém sudě a poté bylo šetrným způsobem naláhvováno. Víno lze směle doporučit k těžší úpravě tmavého masa. Konkrétně ke zvěřině, ale také ke kachně a huse, pokud nebudou servírované společně se zelím, které není optimální přílohou k vínu.
Doporučujeme nakoupit zásoby v maloobchodní síti z důvodu ukončení prodeje u výrobce. Cenu výrazně ovlivní i fakt, že víno bylo vybráno pro vinný sklep Pražského hradu. Vzhledem k velkému zájmu klientů lze předpokládat nárůst tržní hodnoty od příštího roku asi o 40–50 procent.