Menu Zavřít

Žongl s profesemi kvůli elektromobilům. Continental chce předstihnout pracovní trh

7. 6. 2019
Autor: AFP PHOTO DDP/JOCHEN LUEBKE / Profimedia

Příklad společnosti Continental ukazuje, jak se firmy v autoprůmyslu mohou adaptovat na změnu výroby, jež je spojena s nástupem elektromobilů. Firma kromě pneumatik vyrábí řadu dalších součástek do automobilů, jako jsou brzdové systémy nebo vstřikování do spalovacích motorů. Největší výzvou je pro ni rušení pracovních míst a vytváření nových.

Manažeři firem v automobilovém sektoru už začínají žonglovat s pracovními místy. Reagují na změny ve výrobních plánech automobilek, jež pomalu přesouvají těžiště výroby od spalovacích motorů směrem k elektromotorům. Jak to v praxi vypadá, ukazuje firma Continental z Hannoveru.

„Nebyli jsme dosud dostatečně prozíraví,“ uznává personální ředitelka firmy Ariane Reinhartová. Poukazuje na to, že již před několika lety bylo mnoho firem v celém Německu překvapeno, že je na pracovním trhu nedostatek IT odborníků.

Continental se už tři roky připravuje na možné změny v automobilovém sektoru související s nástupem elektromobilů. Sledují, jak se mění objednávky výrobců automobilů a podle toho také plánují, v jakém množství a v jakých profesích bude firma potřebovat zaměstnance. Už nyní ví, že v dalších letech uživí dva až tři tisíce softwarových vývojářů pouze v továrnách v Německu.

Souhlasíte s tvrzením, že elektromobilita je začátkem konce automobilového průmyslu v Evropě?

Problém pak nastává, co s loajálními pracovníky, pro které už nebude práce. Firma se snaží jít cestou rekvalifikací i pro ty, kteří jsou ve firmě přes dvacet let. Spolupracuje s německým úřadem práce na rekvalifikačních kurzech, o náklady se dělí. Lidé mohou být v továrnách užiteční jako mechatronici, kteří obsluhují a opravují roboty, případně jako IT odborníci bez vysokoškolského diplomu.

Na změně by se ale měl podílet také stát ve spolupráci s průmyslem a odbory. „Potřebujeme strategické personální plánování pro celé Německo,“ zdůraznila Reinhartová. Taková strategie chybí. Zatím Continental spolupracuje na personální politice s automobilkou Volkswagen.

S názorem Reinhartové souhlasí i Jörg Hofmann, předseda odborového svazu IG Mettal, jenž zastupuje 2,3 milionu zaměstnanců v německém průmyslu. Podle konzervativního odhadu přijde o práci s nástupem digitalizace a přechodu na výrobu elektromobilů minimálně 150 tisíc lidí.

Hofmann navrhuje, aby stát podpořil ve velké míře výstavbu infrastruktury pro nabíjení elektromobilů, což by zajistilo práci pro lidi, kteří již nebudou potřeba při výrobě spalovacích motorů. Agregáty na fosilní paliva mají čtyřnásobně více součástek než elektromotory.

Společnost Continental zaměstnává po celém světě 244 tisíc lidí v 61 zemích světa a po společnosti Robert Bosch je největším dodavatelem dílů pro automobilový průmysl.

Infografika: Kde je nejvíce elektromobilů

bitcoin_skoleni

Dále čtěte:

Nenáviděné povolání: v Německu chybí tisíce kamioňáků, firmy varují před kolapsem

Čtyři Němci z deseti souhlasí s tvrzením, že elektromobily jsou podvod

Jak být nezávislý na Asii? Volkswagen vyvíjí vlastní baterii do elektromobilů

Exministr Kuba: Debata o elektromobilitě v Česku jde špatným směrem

  • Našli jste v článku chybu?