Menu Zavřít

Zpátky na výsluní

15. 7. 2003
Autor: Euro.cz

Značka Panasonic je zase „in“ a zisky naskakují

Je červenec a blázni do elektronických hračiček v Japonsku, zaplaveném výhodnými letními nabídkami, kupují nejnovější hity elektroniky: miniaturní videokamery, DVD-rekordéry a televizory k zavěšení na stěnu. Ještě nedávno nejvíce pozornosti a kupujících přitahovaly elegantní produkty značek Sony a Toshiba, ale už tomu tak není. Výrobky značky Panasonic společnosti Matsushita, kdysi zastrkované na nejzazší regály prodejen, se prodávají více než konkurence. „Panasonic se nedá jen tak porazit,“ konstatuje Hideki Yamada, který má na starosti prodej televizorů v jednom z hlavních tokijských nákupních středisek Bic Camera. „Bombarduje trh módními, vysoce kvalitními výrobky, které nabízí za bezkonkurenční ceny.“
Totéž platí v celosvětovém měřítku. Matsushita Electric Industrial, jak zní celý název této ósacké společnosti, získala loni padesát procent jak amerického, tak celosvětového trhu s DVD-rekordéry. Uvádí to společnost NPDTechworld, jež se zabývá průzkumy trhu. Prodej televizorů Matsushity s plazmovými obrazovkami velkých formátů představuje třicet procent světového odbytu, díky popularitě telefonů se zabudovanými fotoaparáty se firma stává důležitým hráčem na globálním trhu s mobily. „Mobilní telefony pomohou Matsushitě k tomu, aby si pro sebe našla to pravé,“ soudí Richard Chu z japonské společnosti ING Securities, specialista na analýzy trhů s elektronikou. Společnost by, jak předpovídá Chu, mohla získat 25 až 30 procent světového trhu s telefony vybavenými digitálními fotoaparáty.
To vše je pozoruhodné s ohledem na skutečnost, že ještě před rokem se zdálo, že Matsushita je na tom čím dál hůř. Výrobce spotřební elektroniky klesl za fiskální rok končící loňským březnem o 3,6 miliardy dolarů do červených čísel, což byl jeho nejhorší výsledek od založení v roce 1918. V roce následujícím zaznamenal při tržbách ve výši 61,7 miliardy dolarů 162 milionů čisté ztráty. Bližší pohled na čísla však prozrazuje, že ekonomika firmy se zotavuje. Převážnou část ztráty loni způsobila restrukturalizace společnosti. Na provozní úrovni utržila každá divize podniku solidní příjmy. Provozní zisk Matsushity se za daný rok vyšplhal na 1,1 miliardy dolarů, ačkoliv v roce předcházejícím utrpěla firma provozní ztrátu ve výši 1,7 miliardy dolarů. „Můžeme být hrdí na to, co jsme dokázali,“ tvrdí výkonný viceprezident firmy Yukio Shohtoku, „Nehodláme se s tím však spokojit.“
Taková obava skutečně nehrozí, dokud je u kormidla společnosti Kunio Nakamura. Poté, co v polovině devadesátých let úspěšně reorganizoval provoz v amerických pobočkách, nastoupil před třemi lety do funkce prezidenta společnosti. Počet japonských zaměstnanců snížil o dvacet procent na sto dvacet tisíc a redukoval nebo zavřel třicet výrobních závodů v různých částech světa. Minulý rok omezil o dvacet procent množství zásob a více než zdvojnásobil cash flow na 5,7 miliardy dolarů.
Nakamura se ale nejvíce soustředil na zdokonalení výroby. Radikálně zamezil tomu, aby různé divize firmy produkovaly duplicitní typy výrobků. Technologům a konstruktérům nařídil, aby se zaměřili na produkty strategického významu, mezi nimiž vedou DVD-rekordéry s vysokou marží, televizory s plochou obrazovkou a mobilní telefony. Výsledkem jsou nové, atraktivní výrobky, jako je Diga DVD-rekordér, jenž divákům umožňuje sledovat začátek nahraného pořadu, zatímco rekordér stále ještě nahrává jeho konec.
Matsushita sází i na mobilní telefony. V Japonsku se stala průkopníkem mobilů s přístupem na internet a na tomto poli se zviditelňuje i v Evropě a v Číně. Ze čtrnácti milionů mobilních telefonů, které společnost loni prodala, šlo šest milionů na odbyt v zahraničí. Firma tak získala 3,3 procenta globálního trhu. V Evropě tvoří telefony Matsushity přibližně třicet procent přístrojů, které svým zákazníkům prodal Vodafone, britský gigant mezi operátory, v rámci své nové služby nazvané Vodafone live!
Matsushita spoléhá na to, že vyšší zisky jí přinese její náskok ve výrobě klíčových komponent. „Naší výhodou je, že kromě finálních produktů vyrábíme i polovodiče a další nezbytné součásti konečných výrobků,“ uvádí Y. Shohtoku, jenž razí cestu globální strategii. Matsushita například pro své výrobky vyvíjí specializované systémové čipy. Jakmile se stanou běžnou komoditou, nabízí je v Číně a jiných zemích firmám, které se zabývají kompletací finálních výrobků. Právě to je ona chytrá strategie, která Matsushitě, jež ještě nedávno byla na dně, pomůže dobýt zpět ztracenou slávu.

Popisek1:
Nakamura se zaměřil na strategické výrobky

Popisek2:
Mobilní telefon Panasonic

Praporek:
Kromě elektronických produktů vyrábí Matsushita i jejich klíčové součásti

Tabulka:
V černých Provozní zisky Matsushity
V miliardách dolarů
Fiskální rok do 11. března
1999 2000 2001 2002 2003 odhad 2004
Zdroj: Matsushita Electric Industrial Co., ING Securities

MM25_AI

Copyrighted 2002 by The McGraw-Hill Companies, Inc BusinessWeek

Překlad: Hana Synková, www.LangPal.com

  • Našli jste v článku chybu?