Potřebujete větší částku v hotovosti a nechce se vám obíhat banky? Nebo už nechcete svou firmu zatěžovat dalším úvěrem? Od roku 2000 je tu řešení - zpětný leasing.Princip zpětného leasingu je jednoduchý. Popišme si ho pro zjednodušení na automobilech.
Potřebujete větší částku v hotovosti a nechce se vám obíhat banky? Nebo už nechcete svou firmu zatěžovat dalším úvěrem? Od roku 2000 je tu řešení - zpětný leasing.
Princip zpětného leasingu je jednoduchý. Popišme si ho pro zjednodušení na automobilech. Prodáte leasingové společnosti (přes bazar, se kterým spolupracuje) svůj vůz a zároveň na něj uzavřete leasingovou smlouvu. Ta potom probíhá podle obvyklých pravidel - tedy pravidelné splácení až do vypršení smlouvy. Přitom může jít o vůz, na který jste před týdnem zaplatili poslední splátku té samé leasingové společnosti, anebo o auto, zakoupené před třemi lety „za hotové“. Jaká je výhoda tohoto nezvyklého řešení? Předmět, který prodáte leasingové společnosti, zůstane i nadále ve vašem držení. Nemusíte se tedy kvůli pár desítkám tisíc, které nutně potřebujete, vzdát možnosti vozit se svým vozem. A pozor - stejně jako finanční leasing není ani tato forma omezena výhradně na automobily.
Na kolik nás zpětný leasing přijde?
Leasingová společnost kupuje automobil za aktuální tržní cenu. Z té je však třeba odečíst akontaci. Ta se může pohybovat od nuly až do sedmdesáti procent ceny vozu. Z toho také vyplývá, že vy už žádnou další akontaci platit nebudete. Na kolik tedy může taková operace přijít?
V čem je výhodnější?
Záleží i na délce splácení - čím delší splátkový kalendář, tím se cena vyšplhá výše. I tak je zřejmé, že finance získané zpětným leasingem nejsou nejlevnější. Co tedy mluví ve prospěch zpětného leasingu? Mimo jiné rychlost, s jakou lze potřebnou hotovost získat. Peníze můžete mít v ruce už za dvě hodiny. Stačí dojet do autobazaru, sepsat smlouvu - a dojednanou částku máte v peněžence. Bez vozu se musíte obejít pouze po tu chvíli, po kterou trvá zaměstnancům autobazaru provést technickou prohlídku a automobil ocenit.
Příklad:
Tři roky stará felicie se v autobazarech prodává za sto padesát až sto sedmdesát tisíc korun. Dejme tomu, že leasingová společnost za ni nabídne na ruku 160 000 Kč a tříletou leasingovou smlouvu včetně havarijního pojištění v ceně. Po třech letech splácení leasingem se cena felicie může vyšplhat až na 280 000 Kč.
Uvedený příklad je jen orientační, na náklady takové operace působí mnoho vlivů. Na leasing ojetých vozidel aplikují leasingové společnosti zpravidla vyšší leasingový koeficient než na nové automobily. Ale pozor: Na starou stodvacítku či trabanta zřejmě žádné peníze nedostanete.
Co to je leasingový koeficient
Leasingový koeficient je číslo, které udává, o kolik více zaplatíte za předmět koupený na leasing oproti platbě v hotovosti. V čitateli je obsažen součet zálohy na leasingové nájemné, paušální poplatek včetně DPH, všechny splátky leasingového nájemného včetně DPH (bez pojištění) a zůstatková hodnota včetně DPH. Ve jmenovateli je potom cena vozu při přímém prodeji včetně DPH. Oč je výsledek vyšší než jedna, tím je leasing dražší. Číslo za desetinou čárkou ukazuje, o kolik procent více zaplatíme v konečném součtu za auto na leasing oproti platbě hotově. Např. koeficient 1,15 ukazuje, že zaplatíte o patnáct procent více než při přímé platbě.
Tipy
Možnosti pro podnikatele a živnostníky
Předmětem zpětného leasingu nemusí být jen osobní automobil, ale veškerý investiční majetek. A to jak ten, který je již řádně odepisován, tak i nový investiční majetek, u něhož je možné využít všechny daňové výhody, které leasing podnikatelům nabízí. Jinými slovy: buď se jedná o předmět nový, vedený na straně prodávajícího jako investice, či o předmět použitý, zahrnutý do jeho majetku. Konkrétně může jít o dopravní techniku, stroje, zařízení, počítačové vybavení atd. Podnikatelé si tak formou zpětného leasingu mohou opatřit prostředky, které by jim banka z důvodu přeúvěrování firmy už neposkytla, nebo si mohou nechat otevřená zadní vrátka k dalším bankovním úvěrům. Mohou rovněž například refinancovat časový nesoulad mezi úvěrem poskytnutým bankou na nákup majetku a jeho životností.
Na leasing ojetých automobilů leasingové společnosti obvykle uplatňují vyšší leasingový koeficient než na vozy nové.
FOTO: ARCHIV