Menu Zavřít

Zpomalte, dálnice

29. 11. 2011
Autor: profit

Experti na bezpečnost dopravy přišli nedávno s doporučením, že by v Česku mělo ubýt dopravních značek, protože jsou na mnoha místech nadbytečné. S tím se dá souhlasit.

Foto: Profimedia.cz

Možná by ale stálo za uvážení i zavedení jedné zcela nové značky, která by varovala před vjezdem na českou dálnici. Domácím by patrně napovědělo stručné sdělení: „Pozor – státní zakázka po česku!“ Z ohleduplnosti k zahraničním řidičům neznalým tuzemských poměrů by se ale více hodilo něco univerzálního, třeba: „Vjíždíte na dálnici, zpomalte!

V každém případě by značka měla napovídat, že řidič míří do zóny, kde musí počítat se vším. Třeba s tím, že se vozovka propadne, protože je postavena na odpadcích, jak se ukázalo v případě nového dálničního úseku D47 na Ostravsku. Stavební firma Eurovia, která má stavbu na svědomí, se minulý týden nechala slyšet, že za špatnou kvalitu vozovky nenese vinu. Nasoukat pod dálnici kusy stromů, trubek, cihel a dalšího stavebního odpadu prý umožňují české stavební normy. Zatímco tedy automobily v souladu s normami poskakují po vozovce za 4,3 miliardy korun, nepřipravuje se okamžitá náprava, ale největší reklamační spor v dějinách českého stavebnictví.

bitcoin_skoleni

Osobně bych ale ocenila jistou kontinuitu, kterou úsek D47 zachoval. Nejen že plynule navázal na kvalitu prastarého povrchu na dálnici D1, jíž je součástí, zároveň nezastínil ani jiné „zdařilé“ projekty z posledních let, jako například „boulovou dráhu“ D11 na Královéhradecku či „adrenalinový most“ k dálnici D5 na Tachovsku.

Rozpoložení tuzemských řidičů, kteří se jistě těší na lednové zdražení dálničních známek, nedávno výstižně shrnula jedna moje známá. Poté co se na D1 úspěšně vyhnula dvěma kráterům, načež „zahučela“ do třetího, začala hlasitě klít. Osazenstvu automobilu se pak omlouvala slovy: „Nezlobte se, že jsem sprostá, ale já řídím!

  • Našli jste v článku chybu?