Menu Zavřít

Zpřísněme podmínky pro řízení autobusu

5. 5. 2003
Autor: Euro.cz

Poslanci ODS navrhují novelu směřující ke snížení rizika nehod autobusůNedávná série nehod autobusů přiměla skupinu poslanců ODS k přípravě novel zákonů, které by do budoucna mohly snížit riziko takových nehod. Podrobnosti poskytl Profitu jeden z předkladatelů - poslanec Lubomír Suk.

Poslanci ODS navrhují novelu směřující ke snížení rizika nehod autobusů

Nedávná série nehod autobusů přiměla skupinu poslanců ODS k přípravě novel zákonů, které by do budoucna mohly snížit riziko takových nehod. Podrobnosti poskytl Profitu jeden z předkladatelů - poslanec Lubomír Suk.

* Připravovanými novelami reagujete především na tragickou nehodu patrového autobusu na jihu Čech. Co vlastně upravují zákony, které chcete měnit?

Celá diskuze byla zahájena v okamžiku, kdy jsem se svým známým, který je majitelem autoškoly, diskutoval o vámi zmíněné nehodě, při které zahynulo mnoho lidí z Karlových V arů a blízkého okolí. Během diskuze jsem byl upozorněn na podmínky získávání řidičského oprávnění k řízení autobusu. Následně jsem diskuzi otevřel se svými kolegy v parlamentu a jejím výsledkem je návrh novely zákona číslo 361/2000 Sb., který upravuje podmínky provozu na pozemních komunikacích, a zákona č. 247/2000 Sb., který, zjednodušeně řečeno, upravuje podmínky získávání řidičského průkazu. Oba zákony jsou tedy důležité pro získání řidičského oprávnění příslušné skupiny nebo podskupiny.

* Zpřísňuje připravovaná novela podmínky pro získání oprávnění řídit autobus?

Ano. Především jde o podmínky získávání řidičského oprávnění skupiny D (autobusy nad 8 míst k sezení) a podskupiny D1 (autobusy nad 8, maximálně však do 16 míst k sezení). Podle současné úpravy se může držitelem řidičského oprávnění uvedené skupiny a podskupiny stát každý, kdo je držitelem řidičského oprávnění skupiny B, což jsou, zjednodušeně řečeno, osobní automobily. Nám se zdá, že není nadále možné, aby se řidičem autobusu mohl stát řidič osobního automobilu, který není nucen splnit ani žádné podmínky praxe. Proto navrhujeme takovou úpravu, která stanoví, že držitelem řidičského oprávnění pro řízení autobusu se může stát pouze držitel řidičského oprávnění na některou skupinu nákladních automobilů, maximálně však do 7500 kg) s praxí v řízení nejméně dva roky. (Skupina C - vozidla nad 3500 kg; podskupina C1 - vozidla nad 3500 kg - pozn. red .)

* Navrhujete také změnu maximální rychlosti jízdy autobusů?

Jistě. V současné úpravě jsou autobusy vnímány jako vozidla osobní a dodávková a smí jet na silnici rychlostí max. 90 km/h a na dálnici a silnici pro motorová vozidla pak dokonce 130 km/h. Jelikož máme zato, že autobusy jsou svými rozměry, hmotností (a tudíž i manévrovací schopností a brzdnou dráhou) blíže nákladním vozidlům, navrhujeme snížit rychlost autobusů na maximálně 80 km/h na silnici a 110 km/h na dálnici a silnici pro motorová vozidla.

* Kdy očekáváte, že bude novela projednána sněmovnou?

Budou-li dodrženy všechny lhůty k projednání, je šance, že by mohla v prvém čtení přijít na pořad sněmovny ještě před parlamentními prázdninami.

bitcoin_skoleni

* Snažili jste se získat podporu vašich kolegů napříč politickým spektrem? Jak vidíte osud předlohy?

Zatím jsme o uvedené novele diskutovali s některými kolegy v rámci klubu ODS a řada z nich nám podporu přislíbila. Nezaznamenal jsem žádného zásadního odpůrce novely, čímž nevylučuji, že takový nebude. Chci pevně věřit, že naši kolegové, napříč politickým spektrem, tento rozumný návrh podpoří. Novela byla diskutována i s některými autodopravci podnikajícími v přepravě osob.

  • Našli jste v článku chybu?