Menu Zavřít

Zpřísnění regulace se nevyplatí

20. 7. 2015
Autor: Euro.cz

Jaké jsou zkušenosti z uplatňování zákona o významné tržní síle? To se řešilo na konferenci Regulace, nebo samoregulace obchodu s potravinami

Ostře sledovaná novela zákona o významné tržní síle upravující vztah mezi obchodními řetězci a dodavateli potravin, kterou v březnu schválila vláda a v současnosti projednává Poslanecká sněmovna, byla tématem diskusního setkání, které uspořádal deník E15 v rámci platformy Leading Minds Forum.

Regulace obchodu upravená stávajícím zákonem, případně jeho novelou, kterou předložil Úřad pro ochranu hospodářské soutěže, má podle Svazu obchodu a cestovního ruchu ČR (SOCR ČR) silně negativní dopad. „My zákon o významné tržní síle, potažmo i jeho novelu zásadně odmítáme,“ uvedla prezidentka svazu Marta Nováková. Navrhovanými změnami budou podle ní znevýhodněni zákazníci, obchodníci i stát. Obchodníci nebudou mít sílu ve vyjednávání s dodavateli, což povede k několika negativním důsledkům: zvýšení cen zboží, omezení tuzemského sortimentu i pokles exportu českých potravin do zahraničí.

Český spotřebitel je podle Novákové extrémně citlivý na cenu zboží. Novela ovšem omezí pod hrozbou pokut schopnost obchodníků vyjednat lepší ceny. Zakázané praktiky přitom nejsou nijak popsány. „Riziko sankcí, které budou hrozit obchodníkům za vyjednávání, pochopitelně může vést k tomu, že se českým dodavatelům budou obchodníci vyhýbat. A budou nakupovat na jednotném trhu Evropské unie,“ dodala prezidentka.

Významnou tržní sílu mají i dodavatelé

Nováková zároveň nesouhlasí s tím, že se novela zaměřuje pouze na sílu řetězců, ale už ne na sílu dodavatelů. Ti přitom podle ní mohou mít rovněž výsadní postavení na trhu a určovat pravidla. „Je běžnou situací, že velký dodavatel nastaví ceny. Ten o nich nevyjednává,“ řekla Nováková. Ustanovení o síle dodavatelů v návrhu původně bylo. Nakonec ale z podoby, která se dostala do sněmovny, vypadlo.

Konkurence mezi obchodními řetězci je přitom podle prezidentky SOCR ČR ve srovnání s jinými státy v Česku velmi silná.

Likvidační podle ní mohou být pro řetězce i sankce, které ze zákona plynou, a to až deset procent jejich obratu. „Jsme přesvědčeni, že dnešní legislativa sama o sobě upravuje vztahy i ochranu slabšího a silnějšího. A je daleko obecnější, protože se netýká pouze vybrané skupiny dodavatelů potravin,“ dodala Nováková. Svaz proto požaduje zrušení zákona o významné tržní síle bez náhrady a upřednostňuje samoregulaci.

Dodavatelé nejsou nutně slabší stranou ani podle Igora Kremly, vedoucího oblasti právního oddělení společnosti Kaufland Česká republika. „V Česku máme velkou koncentraci na straně dodavatelů. To znamená, že jednací síla je na jejich straně. A naopak máme slabou koncentraci na straně obchodů, jednu z nejnižších v Evropě,“ popsal na konferenci Kremla. Projednávaná novela se ale podle něj tváří, že silný dodavatel neexistuje.

Podobnou právní úpravu mají podle zástupců obchodníků pouze na Slovensku a v Maďarsku. Maďarská zkušenost je přitom podle Kremly i Novákové katastrofální, a není tak dobrým příkladem pro Česko. Ohroženo je také předvídatelné podnikatelské prostředí, které má pro investice zásadní význam.

Také Kremla se staví na stranu samoregulace: „Říkáme, že tady jsou problémy, ale jsou to problémy jako v jiných odvětvích a my jsme připraveni je řešit.“ Nesouhlasí přitom s tím, že by ve vztazích mezi řetězci a dodavateli existoval faktor strachu. Potvrzuje to podle něj i Iniciativa pro férový obchod, v níž jsou zastoupeni jak obchodníci, tak dodavatelé.

Iniciativu popsal na konferenci její místopředseda Martin Walter. „V pozadí je přesvědčení o účinnosti a smysluplnosti dobrovolné samoregulace a dialogu,“ uvedl k jejímu smyslu. Cílem iniciativy, která oficiálně vznikla v Česku na konci letošního května a přináší do tuzemského prostředí evropskou inspiraci, je kultivace obchodního prostředí, sdílení zkušeností z evropské úrovně i řešení možných sporů a mediace. „Soukromý sektor je schopný se účinně sebeorganizovat a sebeukáznit,“ dodal Walter. Dokazují to zkušenosti z minulosti jako systém nakládání s obalovým odpadem nebo vznik Kodexu reklamy.

MM25_AI

Český spotřebitel je extrémně citlivý na cenu zboží. Novela ovšem omezí pod hrozbou pokut schopnost obchodníků vyjednat lepší ceny.

O autorovi| Markéta Žižková, zizkova@mf.cz

  • Našli jste v článku chybu?