PRAHA (rek) - Největší distributor vstupenek Ticketpro Kanaďana Serge Grimauxe má v Česku 60 prodejních míst a ročně prodá okolo dvou milionů vstupenek. Brzy se však stane marginálním hráčem. Příští rok vpluje na trh žralok Sazka se 7100 terminály. To je téměř padesátinásobek současného stavu.
Sazka nehodlá omezit předprodej vstupenek výhradně pro svou halu. Mnohamilionovou investici do předprodejní sítě chce využít i na další aktivity. „Ano, to je jeden z našich projektů. Tak jako dnes ovládáme přes 80 procent trhu s dobíjením mobilních telefonů, chceme být vůdci trhu v předprodeji,“ potvrdil týdeníku EURO generální ředitel Sazky Aleš Hušák. Výnosy z předprodeje vstupenek považuje za jeden z pilířů budoucích výnosů Sazka Areny.
Sazka využije již existujících terminálů, kde prověřuje novou softwarovou aplikaci. Americká firma GTech navíc dodá kompletní on-line systém. Jeho součástí bude výměna terminálů v letech 2005 až 2007. Centrální počítačový systém bude rozvíjet alternativní služby, jako je dobíjení kreditů mobilních telefonů, předprodej vstupenek a nově i finanční služby. Právě testování aplikace předprodejních služeb dvakrát odložilo prodej vstupenek na mistrovství světa v hokeji.
Marketingová manažerka Ticketpro Barbora Exnerová se domnívá, že Sazka kapacitou své haly trh s předprodejem vstupenek spíše rozšíří, než aby usilovala o vypuzení konkurence. Robert Hrott z Ticketstreamu se domnívá, že v mnoha případech si Sazka bude muset spočítat, zda se jí předprodej vůbec vyplatí. „Vstupenky nejsou housky, předprodej je poměrně složitá věc,“ uvedl pro týdeník EURO. „Akciová společnost Sazka se zásadně nevyjadřuje k jiným subjektům trhu,“ odpověděl na stejnou otázku Hušák.
Velikost trhu s předprodejem vstupenek je proměnná veličina. Ticketpro ročně prodává kolem dvou milionů vstupenek. Záleží však na tom, jaké události se v Česku pořádají. Stačí dva koncerty na Letné a statistika razantně změní podobu. „Zjišťovali jsme situaci z minulého roku, který byl i v této sféře poznamenán povodněmi,“ poznamenává Exnerová. „Naše tržby dosáhly 43 milionů korun. Tato částka nezahrnuje celé vstupné, ale pouze naši část z něho. Celkové tržby nedokážeme vyčíslit.“
Na trhu působí ještě několik dalších firem, žádná z nich údajně nedosahuje ani 40 procent obchodního objemu Ticketpro. Bohemia Ticket International se specializuje na Státní operu, Národní divadlo či Laternu magiku. Ticketstream v začátcích prodával vstupenky na technoparty a podobné akce, dnes obsadil kluby a nebojí se ani halového motokrosu. Ticket Art obhospodařuje muzikály a má 147 prodejních míst, Ticketportal se zaměřuje na divadla v 84 předprodejích. Společným rysem všech firem je odklon od specializace. Například Ticketpro se začal zabývat předprodejem vstupenek na hokejovou Spartu.
Rozličné jsou však marketingové strategie. Ticketstream uzavřel strategické partnerství s FedEx na dodávky vstupenek až do bytu, s Raiffeisenbank na online prodej a platby, s cestovními kancelářemi Fischer a Firo na přímý předprodej. Ticketpro věnuje největší úsilí vývoji softwaru. Vytvořil sesterskou společnost Ticketsoft, jejíž programátoři pracovali na softwaru několik let. Internetový prodej s možností vytisknout si vstupenku s čárovým kódem dnes spíše vázne na neochotě instalovat čtecí zařízení u pořadatelů akcí než na straně Ticketpro.
Finanční objem předprodejního trhu lze jen odhadovat. Při třech až čtyřech milionech vstupenek by mohl dosahovat 700 milionů korun. Odborníci se domnívají, že by Sazka mohla současný tržní obrat i zdvojnásobit. „Potenciál tu je,“ soudí Robert Hrott z Ticketstreamu. Jen odhad tržeb ze vstupného na mistrovství světa hokejistů činí podle předsedy organizačního výboru šampionátu Zbyňka Kusého 210 milionů korun. Některé odhady jsou přitom až o 40 milionů korun vyšší. Výše provize Sazky není známa, ale při průměrných pěti až deseti procentech se jedná o nezanedbatelný příjem, který by mohl převýšit dvacetimilionové inkaso za pronájem arény hokejovému svazu. Sazka má na distribuci vstupenek pro jarní šampionát výhradní právo.
Programový plán Sazka Areny se podle Aleše Hušáka svižně zaplňuje: „Již dnes se projednávají akce po mistrovství světa v hokeji, jinak bychom si nemohli dovolit prodávat skyboxy. Akcí, které jsou nasmlouvány a o nichž se jedná, je hodně. Myslím, že tam budou poměrně zajímavé programy.“ Například boxerský mač Mika Tysona s Ukrajincem Kličkem, o němž se jedná s americkou agenturou CMXChange, by halu dozajista vyprodal.
„Často sem zajíždějí představitelé velkých sportovních federací, s nimiž se řeší program za tři čtyři roky. Řada promotérů vyčkává, až bude hala zkolaudována. Nikdo samozřejmě nepůjde do rizika,“ vysvětluje Hušák. Promotéři si Sazka Arenu pro své akce jen pronajmou, ale není pochybnosti o tom, že nabízenou službu předprodeje vstupenek za provizi Sazce neodmítnou.