Menu Zavřít

Žralok v moři minerálky

27. 6. 2005
Autor: Euro.cz

ANTONIO PASQUALE Ovládá většinu českého trhu s minerálními vodami. Dovede být milý, ale i hodně nekompromisní. Ital Antonio Pasquale - "pan Mattoni". Přímý a zdvořilý - to jsou dvě vlastnosti, kterými obchodníka Antonia Pasquala charakterizují jeho kolegové z oboru distribuce minerálních vod.

Dvaasedmdesátiletý Pasquale je v Česku spokojený.

ANTONIO PASQUALE

Ovládá většinu českého trhu s minerálními vodami. Dovede být milý, ale i hodně nekompromisní. Ital Antonio Pasquale - „pan Mattoni“.

Přímý a zdvořilý - to jsou dvě vlastnosti, kterými obchodníka Antonia Pasquala charakterizují jeho kolegové z oboru distribuce minerálních vod. Co však již neuvádějí, je fakt, že Pasquale vlastní téměř celý tento sektor a bere mizivé ohledy na ty, kteří se mu postaví do cesty.

Pasquale je majoritním vlastníkem společnosti Karlovarské minerální vody (KMV), která vyrábí minerálky Mattoni a Magnesia a vodu Aquila. Je také předsedou představenstva HBSW, výrobce Dobré vody. Jako majitel KMV má 35procentní podíl v Hanácké kyselce a zároveň šéfuje dozorčí radě Poděbradky.

Není divu, že Josef Bednář, předseda Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS), zamítl v roce 2001 Pasqualův pokus skoupit Poděbradku a že později uložil KMV pokutu 10 milionů korun za porušení pravidel hospodářské soutěže. To když se Pasquale i přes výhrady antimonopolního úřadu do koupě pustil. Nakonec však podnikatel své akcie prodal.

Josef Doležel, výkonný ředitel Hanácké kyselky, ho popisuje jako tvrdého byznysmena. Připouští, že Pasquale má svůj věk - 72 let - okořeněný zvláštním charizmatem. „Jistá nařízení jsou ale daná - jsou to věci, kterých by si měl být obchodník vědom,“ říká Doležel k Italovu střetu s antimonopolním úřadem.

OSTRÉ LOKTY…

Přesuneme-li se do současnosti, zjistíme, že jisté rozpaky okolo Pasquala se objevují stále. Ital si je totiž dobře vědom moci reklamy, a tak u příležitosti nejrůznějších akcí vylepuje logo Mattoni po celé zemi. Společnost KMV dravě sponzoruje nejrůznější kulturní aktivity a řadu sportovních událostí včetně Pražského mezinárodního maratonu, závodu kanoistů Mattoni Canoe race, závodu Mattoni Grand Prix a národní Mattoni basketbalové ligy. Potud nic neobvyklého.

Dramatická ovšem byla potyčka mezi KMV a konkurenčním výrobcem minerálních vod - Karlovarskou korunní kyselkou - o „zdraví prospěšný“ obsah přírodního hořčíku v minerálkách. Oba producenti se u soudu vzájemně obviňovali z nekalé reklamy, která v prvním případě uváděla vyšší obsah magnezia jako zdravější, ve druhém přesně naopak. Nakonec musel ustoupit Pasquale, neboť vrchní soud mu nedal za pravdu, že jeho Magnesia je prospěšnější. Konkurenční Korunní tedy mohla znovu vysílat spoty, varující před zvýšeným obsahem hořčíku v „některých minerálkách“.

Kromě toho kolem KMV existují některé nedořešené záležitosti. Firma například nedostála úplně svému závazku, že uhradí opravy silnic v Kyselce poblíž Karlových Varů, které byly očividně zničeny četnými přejezdy firemních nákladních automobilů. Mezi další sporné případy patří vybudování neschváleného parkoviště pro desítky kamionů v chráněné krajinné oblasti (taktéž v Kyselce) nebo snaha KMV uplatnit nárok také na minerální vodu pramenící poblíž Mariánských Lázní.

… ALE ÚSMĚV A ÚSPĚCH

Přesto výkonný ředitel Rady pro reklamu Zbyněk Roubal popisuje Pasquala jako vzorového byznysmena. „Pasquale se prostě snaží být tím nejlepším a v pozici toho nejlepšího se cítí dobře. Nedělá veřejné scény, pokud není po jeho, ale slušně vyjádří svůj názor. Přítomnost takových lidí působí pozitivně na celou zemi a její podnikatelské prostředí,“ tvrdí.

Vše nasvědčuje tomu, že Pasquale Českou republiku hned tak neopustí. „Jednoznačně je tady spokojen, jinak by tu nebyl,“ říká Doležel, který Italovi připisuje zásluhy za to, jak změnil firmu KMV. Při privatizaci minerálních společností v 90. letech minulého století byl totiž podíl Mattoni na trhu přibližně stejný jako podíl Hanácké kyselky. „Ale Pasquale vyzdvihl historii značky, přidal ji na všechno, co šlo sponzorovat, a výsledkem je více než dvojnásobek původního podílu,“ zdůrazňuje Doležel.

bitcoin_skoleni

ZÚROČENÉ ZKUŠENOSTI Pasquale zdokonaloval své umění v oblasti nápojového průmyslu od počátku své kariéry v roce 1958 v Itálii. V rodné zemi působil až do roku 1995. Nejprve pracoval v rodinném podniku na výrobu vína, později se přemístil do lihovaru a teprve pak se pustil do podnikání v oblasti distribuce balených vod. V době, kdy pracoval v italské Padově, použil tamní závod jako první plastikové PET lahve pro perlivou vodu. On i jeho firma vytvořili několik nových designů lahví a získali na ně patenty. Do České republiky Pasquale přišel v roce 1991 a poohlížel se zde po podniku, který by představoval výzvu i zábavu, ale zároveň také menší závazky a sníženou hladinu pracovních stresů. Poté, co nejprve pronikl na trhy s minerální vodou v Polsku a Maďarsku, získal v privatizaci Karlovarské minerální vody. Jeho kolegové uvádějí, že není workoholik. Sám Pasquale tvrdí, že v současné době už skoro nepracuje, ale užívá si života. Také často cestuje - někdy stráví týden v Česku a další týden v Itálii. Má byt v Karlových Varech, ale za svůj domov považuje švýcarské Lugano. Dr. ANTONIO PASQUALE**

Narodil se v roce 1933 v Itálii. O třiadvacet let později absolvoval právnickou fakultu na Univerzitě v Padově a v roce 1957 získal na stejné škole magisterský titul v oboru distribuce. V letech 1958 až 1973 byl zaměstnán v rodinném podniku na výrobu vína, alkoholických a nealkoholických nápojů. Poté působil tři roky jako společník a jednatel ve firmě na výstavbu silnic v Dubaji. Od roku 1976 do roku 1982 zastával stejné funkce ve společnosti Destilleria del Bosco, následujících deset let pracoval jako jednatel italské společnosti Acqua Vera. V letech 1992 až 1995 byl ředitelem distribuce minerálních vod skupiny Perrier-Nestlé v Itálii. Zároveň je od roku 1992 majoritním vlastníkem a předsedou představenstva společnosti Karlovarské minerální vody; od roku 1995 také šéfem představenstva HBSW, výrobce Dobré vody.

  • Našli jste v článku chybu?