Menu Zavřít

Zrození gumového království

4. 11. 2005
Autor: Euro.cz

Továrna firmy Hankook Tire potvrzuje nástup výroby pneumatik v zemi

Země, která do letošního roku nevyráběla pneumatiky pro osobní vozy, se náhle v oboru dere nahoru nečekanou rychlostí. Po dvojici lídrů trhu si Maďarsko zvolila za základnu evropské expanze jihokorejská společnost Hankook Tire. Firma, která je světovou osmičkou, chce do tří let stanout v první pětce. Do dobytí nového kontinentu zatím hodlá investovat půl miliardy eur.

Záskok.

Příchod společnosti Hankook Tire do Maďarska přitom vyplynul jako náhradní varianta. Za favorita pro umístění továrny byly považovány slovenské Levice. Přestože dodávky pneumatik pro automobilový průmysl nepatří mezi nejziskovější aktivity, spojení se značkami zvyšuje prestiž výrobku. A Hankook může dodávat pláště pro dvě rozestavěné slovenské továrny - KIA Motors u Žiliny a PSA Peugeot Citroën u Trnavy. Další jihokorejská automobilka, Hyundai Motor, si pro výrobu místo hledá, přičemž nadějné vyhlídky si zatím hýčká Ostrava. Přiblížení závodu co nejvíce těmto zákazníkům vypadalo jako logický krok.
Jenže nakonec nabídka favorita putovala do koše. Slovenské ministerstvo hospodářství se s Hankookem dohodlo a za dva měsíce změnilo názor. Posléze uvedlo, že neúspěšné námluvy způsobila skutečnost, že země neměla pravidla pro poskytování státních pobídek. Druhé vysvětlení, které se objevilo, bylo konkrétnější: pobídky (údajně ve výši 100 milionů eur), vyjednané předchozím ministrem hospodářství Pavolem Ruskem, současná vláda poskytnout odmítla. Vítězství tak slavil maďarský Dunaújváros.
Město necelých sedmdesát kilometrů jižně od Budapešti bude sídlem výrobního a distribučního centra Hankooku pro Evropu. Produkce plášťů by měla být zahájena ve druhé polovině roku 2007 a bude se na ní podílet kolem patnácti set zaměstnanců. Během roku 2008 by mělo být vyrobeno na pět milionů pneumatik. Definitivní dokončení závodu se plánuje na rok 2010, a v té době má v továrně vznikat deset milionů plášťů ročně.

bitcoin_skoleni

1-2-8.

Hankook Tire nicméně není prvním výrobcem pneumatik pro osobní vozy, který zamířil do pusty. Maďarsko coby místo pro výrobu zaujalo nejdříve světovou jedničku, Michelin. Loni se francouzský koncern rozhodl rozšířit závod ve městě Nyíregyháza, kde do té doby vyráběl pláště pro zemědělské stroje, o produkci pneumatik pro osobní vozy. Investice se vyšplhala na 58,3 milionu eur a závod otevřený letos koncem října by měl dosahovat produkce 800 tisíc plášťů ročně.
Po Michelinu přišla na řadu světová dvojka - Bridgestone. Letos v květnu přišla proto japonská společnost s plánem na stavbu. Místo: Tatabánya. Investice: 190 milionů eur. Výroba by měla být zahájena v roce 2008 a kapacita továrny má dosahovat kolem 2,5 milionu pneumatik ročně.
I když se roční kapacita všech tří továren - Hankooku, Michelinu a Bridgestonu - vyšplhá teprve v roce 2010 na nějakých třináct milionů plášťů, což je asi polovina letošní výroby otrokovického Barumu Continental, nástup Maďarska do nového sektoru bude razantní.
Hankook Tire, v němž mimo jiné vlastní podíl ve výši 2,2 procenta Michelin, letos exportuje do Evropy pneumatiky přibližně v hodnotě 330 milionů eur. Loni putovalo na kontinent necelých 37 procent z celkových vývozů firmy. Hankook si od Maďarska slibuje, že prorazí do ekonomické pevnosti s názvem Evropská unie, odpadnou mu mnohé náklady na logistiku a proměny kurzu nebudou představovat pro finanční výsledky takové riziko.

Za automobily.

Celosvětová výroba pneumatik v minulém roce šla nahoru tempem patnáct procent, letos a pro příští roky se počítá s růstem na úrovni čtyř procent. Vzestupu dosahuje mimo jiné proto, že se velké gumárenské koncerny posouvají čím dál blíže perspektivním trhům pro automobily. Střední a východní Evropa platí přitom pro výrobce vozů v současné době za zaslíbený region. Pouze v Česku, na Slovensku a v Rusku má produkce stoupnout do roku 2012 o 1,9 milionu vozů. Continental již dříve obsadil Česko, Bridgestone se chystá výrazně investovat v Číně. Maďarsko do loňska stálo stranou. Už nestojí.

  • Našli jste v článku chybu?