čtenářská diskuzeBouřlivé reakce vzbudil náš rozhovor s místopředsedou vlády Martinem Jahnem (Profit č. 1/2005, komletní znění najdete na www.profit.cz) . Příčinou jsou Jahnovy plány na zrušení živnostenských úřadů.
čtenářská diskuze
Bouřlivé reakce vzbudil náš rozhovor s místopředsedou vlády Martinem Jahnem (Profit č. 1/2005, komletní znění najdete na www.profit.cz) . Příčinou jsou Jahnovy plány na zrušení živnostenských úřadů. Z diskuze na našem webu jsme vybrali následující příspěvky:
Přeji panu Jahnovi, aby se mu obecně podařilo zefektivnit státní správu, odstranit zbytečné dublování činností a nejlépe i dosáhnout stavu, kdy skutečně vše potřebné bude možné vyřídit na jednom místě (a nejlépe i po internetu). Ale zrušit jeden úřad a převést jeho pracovníky do jiného, to je jen populistické gesto, které by asi přišlo na hodně peněz a zmatků. Je jedno, kde kdo sedí a jak se ten úřad jmenuje, pro mne jako živnostníka je důležité, abych to měl co nejjednodušší a nejrychlejší.
Martin Vávra, OSVČ
Živnostenské úřady v současné podobě, kdy je jich asi 200 a jsou neúčelně zřízeny i v malých obcích, jsou nesmyslné, nefunkční, drahé a neprofesionální. Je jedno, jestli budou pod finančním úřadem, nebo pod pracovním úřadem, hlavně aby takové řešení usnadnilo podnikatelům jejich zařizování na úřadech. Tj. aby úřady byly počítačově propojené a mohly si z databáze samy zjišťovat údaje o podnikateli (výpis z rejstříku trestů, doklady o bezdlužnosti aj.), aby nemusel podnikatel běhat od jednoho úřadu ke druhému. Zjednodušit živnostenský zákon, aby neustálými změnami neotravoval podnikatele a úředníci aby nemuseli tisknout stovky papírů. Zřídit jednotný kontrolní orgán, aby podnikatele neotravovaly každý den kontroly z jiného úřadu. Konečně by se měl použít „zdravý rozum“, jestli vůbec politici ví, co to je. Nemělo by to být o likvidaci úředníků (žádný stát se bez nich neobejde), ale mělo by jich být míň a měly by se po nich vyžadovat odbornost, vzdělání, profesionalita.
Podnikatel
Souhlasím s přesunem kompetencí živnostenských úřadů mimo samosprávu. Když pominu střety s podnikajícími zastupiteli a jejich příbuznými, tak určitě si tato činnost zaslouží vyšší ohodnocení a ne, aby se rovnala vydávání registračních značek, rybářských lístků atd.
Pracovnice živnostenského úřadu
Současný stav, kdy si stovky obciček hrajou na živnostenské úřady, je tragický. Co úředník, to názor - to je další tragédie. Velký problém je samotný živnostenský zákon. Místo aby šlo vše kupředu, tak se vymýšlí neustále změny a ne vždy k horšímu… Souhlasím spanem Jahnem a fandím, aby to mohl prosadit.
Karel Ježek
Jsem pracovnicí živnostenského úřadu. Někteří nadávají, že úředníků je moc. Stavy úředníků se neustále snižují, ale množství práce zůstává stejná, papírů také neubývá i přesto, že máme PC. V letošním roce bylo vydáno asi 670 zákonů, živnostenský zákon je pořád dokola novelizován - co bylo, už není a naopak, souvisejících právních předpisů je „přehršel“. Musíte se neustále učit, jezdit na školení, na kterých přednáší zase pouze teoretici z ministerstev, pořád to samé dokola, své místo mají jisté. Kdo neprováděl nikdy kontrolu v praxi, neví, o čem je řeč. Máme přes 20 tisíc podnikatelů, jsme na kontroly pouze čtyři. P an Jahn, jak jsem zjistila dle článku, byl v praxi pořád jen vedoucí, ředitel, generální ředitel, takže si práci obyčejného úředníka nedokáže vůbec představit. Zřejmě to ani nezkoušel, natož aby v zimě v létě chodil po kontrolách za nic moc plat. Proto absolutně neví, „která bije“. Hlavně, že máme další funkci ministra, zřejmě velmi dobře placenou, takže panu Jahnovi místo vzniklo, kdežto mně má zaniknout. A i kdyby o místo ministra přišel, v pohodě mu bude nabídnuto jiné. Jana
Nebudu zapírat, že pracuji na živnostenském úřadě. Po dvou letech sžívání se se samosprávou (v našem případě šlo o převzetí několika agend - výherní hrací automaty, podnikatelé v zemědělství, ověřování listin, správa tržnic) došel pan rytíř k tomu, že by nás mohl zrušit. Ještě 20. října 2004 vláda ukládá usnesením ministerstvu průmyslu a obchodu zajistit, koordinovat zřízení a realizaci tzv. centrálních registračních míst - a ejhle, opět obrat o 180 stupňů! Kolik kamarádů si na tom polepšilo? Skutečně koncepční práce. Školení také není žádná novinka. Každý úředník musí během tří let absolvovat minimálně 60 hodin školení, a to akreditovaných…
Egoist
A kdo by to na těch berňácích dělal? Vždyť ani nevybírají řádně daně, které tady skoro nikdo neplatí a nestíhají nikoho kontrolovat. Sami přiznávají, že provádějí kontroly, jen když přijde stížnost. To budou navíc ještě vydávat oprávnění k podnikání? Znáte čísla vytíženosti živnostenských úřadů? Kolik třeba Praha vydá ročně oprávnění? Kolik provede změn? A to přidáte těm úředníkům na berňáku, kteří ani nestíhají svoji práci? Neměli by spíš vybírat lépe daně?
Nováková
Nechápu, co může mít za význam předávat činnost z jednoho úřadu na druhý. Práce se vykonat musí, pracovníci se nemohou nijak ušetřit a stát to přijde na další peníze. A další novou reformou se bude zabývat dalších x lidí nahoře.
Ivan
V tomhle státě je už dávno tradicí, že vždycky zrušíme fungující článek a jeho nástupce hodíme do vody a necháme ho se topit a topit… (viz třeba okresní úřady).
Jaroslava
Pokud chce zjednodušit administrativu na živnostenských úřadech a tím snížit počet úředníků, ať své snahy nasměruje na parlament. Tam je žába na prameni. Jednoduchý a jasně formulovaný zákon, který bude platit alespoň pět let - to by byla výhra nejen pro živnostníky, ale také pro úředníky. Místo neustálých „transformací“ a provádění novel by úředník měl čas na podnikatele, na to aby jim poradil.
Eva
Nemůžu si pomoct, ale heslo „mládí vpřed“ mi začne za chvíli vadit. Kdyby to mládí alespoň prošlo například pracoviště, které chce rušit. Měla bych nápad. Podmínka pro jmenování ministra - pět let praxe v oboru, který chce řídit. Ale pěkně od začátku, vtomto případě pěkných pár let podnikat, pak pár let řadový úředník na živnostenském úřadě, no a potom možná ať mění a ruší, co chce.
Jana
Jen další reformu, a pokud možno na závěr volebního období, abychom nemohli být obviňováni z jejího krachu. Reforma veřejné správy skončila naprostým fiaskem. Zrušil se jeden z mála fungujících článků státní správy, okresní úřad, který byl nejblíže občanům a prováděl bezplatný servis obcím. Vytvořilo se 14 krajů, které nikdo nepotřebuje, lidé musí dojíždět za vyřízením svých záležitostí na kraj. Obce přistavěly nebo nakoupily nové budovy pro delimitované úředníky z okresů a kraje vybudovaly nová sídla. Všechny budovy jsou plné úředníků, včetně budov bývalých okresních úřadů, vznikly i nové úřady. Vláda tvrdí, že úředníků ubývá - a současně ministerstvo financí vydalo informaci, že v souvislosti s reformou veřejné správy přibylo 6000 úředníků. Většina státních úřadů funguje v původních krajích (8) a okresech (policie, soudy) a některé se v přímém rozporu se záměrem reformy reorganizují (Česká obchodní inspekce). Jednotlivé územní obvody obcí s rozšířenou působností nekorespondují s územními obvody státních orgánů (například finanční úřady). Takže co občan před reformou vyřídil na jednom úřadě, musí po reformě třeba na třech. Vše to stojí daňové poplatníky astronomické částky. Jedním slovem chaos.
Láďa
Vážené kolegyně, vážení kolegové, na základě dnešního jednání s panem ministrem Urbanem vám sděluji, že pan ministr potvrdil, že živnostenské úřady budou centrálními registračními místy pro podnikatele. K informacím ohledně rušení živnostenských úřadů sdělil, že tato otázka je v tuto chvíli bezpředmětná. S pozdravem Páleníková.
(E-mail rozeslaný pražským městským částem z Magistrátu hl. m. Prahy, 5. ledna 2005)