Menu Zavřít

Zrychlení ve zpětném zrcátku

12. 12. 2002
Autor: Euro.cz

Japonští výrobci se snaží zákazníky na starém kontinentě zaujmout stylem a originalitou

Když Carlos Ghosn, generální ředitel Nissanu, stanovuje nové firemní cíle, konkurenti zbystřují pozornost. Tento starý harcovník z Renaultu dokázal během pouhých dvou let firmu zcela radikálně změnit, takže nyní je z kdysi upadající japonské skupiny Nissan Motor druhý nejziskovější výrobce automobilů hned za německým Porsche. Ghosn (známý jako le cost-killer, tedy drtič nákladů) však potřebuje dobývat další nová území. Na konci listopadu odcestoval do výrobního závodu v Sunderlandu ve Velké Británii, kde za jeho přítomnosti vyjela z výrobní linky první Micra nové generace. Tam také zveřejnil svůj nový cíl, totiž zvýšit evropský odbyt Nissanu do roku 2005 o dvacet procent. „Víme, že konkurence je obrovská, ale Nissan je odhodlán na evropském trhu pevně zakotvit,“ prohlásil Ghosn. Japonsko versus Evropa. Tento souboj byl dlouhou dobu ohlašován jako poslední rozhodující utkání na poli automobilového průmyslu. Japonští výrobci mohutně zaútočili na bohaté evropské teritorium úzkostlivě bráněné místními šampiony, kteří vyrábějí většinu z patnácti milionů ročně prodávaných automobilů v regionu. Zatím však dokázali svůj evropský podíl zvednout jen na pouhých 11,5 procenta, což je mnohem méně než jejich třicetiprocentní zastoupení ve Spojených státech. Svůj chabý výkon nemohou ani svalovat na žádné kvóty, protože omezení na dovoz japonských automobilů byla v západní Evropě zrušena už v roce 2000. Mohli by jedině argumentovat tím, že neblahý vliv měl trvalý pokles hodnoty eura vůči jenu. Evropští řidiči mají pocit, že je styl japonských automobilů již delší dobu nudný, nad ovládáním by člověk zaplakal a plastový interiér působí levně. Japonští výrobci navíc nebyli připraveni ani na zvýšenou poptávku po úspornějších dieselových motorech. Vzdát se však rozhodně nehodlají. Vyzbrojili se novými stylovějšími modely, dieselovými motory a v jednom šiku s evropskými partnery představují pro výrobce starého kontinentu mnohem nebezpečnějšího protivníka. Například malý vůz Yaris za 9290 dolarů z dílny Toyoty Motor byl v mnoha kritikách opěvován za vynikající styl, prostornost a krátký poloměr otáčení, který se osvědčuje zejména při výjezdu z úzkých prostor parkovišť. Tento vůz pod označením Vitz debutoval v Japonsku již v roce 1999. Jeho návrh však vznikl v evropském studiu Toyoty pod vedením mladého návrháře řeckého původu Sotirise Kovose, který původně pracoval ve výrobním závodě PSA Peugeot Citroën. Vozy značky Toyota „mají řadu prvků, které nyní přebírají mnozí evropští výrobci, například zvýšená sedadla Yarisu, která zlepšují viditelnost, nebo vnitřní ukládací prostory, jež mají v oblibě zejména ženy,“ říká Peter Hudders, generální manažer obchodního zastoupení Toyota City v Bruselu.
Také Nissan vkládá své naděje na evropský úspěch do malého vozu. Další generace modelu Micra je postavena na podvozku, o který se firma bude dělit s Renaultem, hlavním akcionářem Nissanu. Nabízí snazší ovládání, posuvná zadní sedadla, která umožňují rozšířit prostor pro zavazadla nebo pro nohy, a jeho cena bude o něco nižší než u současného modelu, jenž je k dostání již za 11 530 dolarů. Do roku 2005 by měl Ghosn podle svých plánů v Evropě prodat oproti letošním 470 tisícům vozů již 580 tisíc.
Ambice Toyoty jsou dokonce ještě vyšší. Svůj odbyt hodlá z letošních osmi set tisíc vozů zvýšit na 1,2 milionu, čímž by se její evropský podíl dostal na úroveň podílů místních silných značek na cizích trzích. „Přál bych si, abychom se stali jedním z hlavních hráčů a drželi, dejme tomu, sedm nebo osm procent evropského trhu,“ říká Tokuichi Uranishi, ředitel Toyoty pro evropské a africké trhy. Letošní tržby Toyoty na starém kontinentu vzrostly o čtrnáct procent, přičemž tržby z prodeje automobilů v Evropě obecně klesly o čtyři procenta. Po mnoha letech ztrát na evropských trzích tak nyní vyšší tržby zvyšují ziskovost japonských výrobců. Toyota zaznamenala za šestiměsíční období ukončené 30. zářím zisk 45 milionů dolarů při tržbách ve výši 6,2 miliardy dolarů, což je vůbec první půlroční zisk od roku 1999. Nissan vydělal 5,8 milionu dolarů z výnosů v objemu 3,9 miliardy dolarů. Na třetím místě se umístila Honda Motor, která také slaví úspěšný návrat na trh. Podíl na evropském trhu postupně ztrácela celé čtyři roky, ale poté představila dva velmi úspěšné modely, novou Hondu Civic hatchback a malý vůz s názvem Jazz. Její tržby se v Evropě rázem zvýšily o sedmnáct procent. Japonci se nyní musejí dobře připravit na evropský protiútok. Volkswagen má v roce 2003 představit v kompaktní třídě nový Golf, od kterého se očekávají obrovské zisky. Než se tato nová verze objeví na silnicích, japonští výrobci se budou snažit co nejefektivněji využít svých evropských kontaktů. Malý vůz začne příští rok vyrábět v závodě Fordu ve španělské Valencii také Mazda (Mazda je dceřinou společností Fordu). Firma Mitsubishi se spojila s divizí značky Smart svého německého partnera, společnosti DaimlerChrysler, a plánují společně výrobu čtyřsedadlového vozu v nejnižší kategorii. Místní přeborníci kvůli Japoncům ještě nijak nepanikaří. Situaci však bedlivě pozorují ve zpětném zrcátku.

MM25_AI

Copyrighted 2002 by The McGraw-Hill Companies, Inc BusinessWeek

Překlad: Kateřina Karásková

  • Našli jste v článku chybu?