Fotbalová ekonomika trpí mezinárodními neúspěchy
Dva české fotbalové kluby, mistrovský Liberec a pražská Sparta, zůstaly předminulý týden před branami milionářské Ligy mistrů. Jen za postup a účinkování v základní skupině mohly inkasovat minimálně po 120 milionech korun. Připočítáme-li k tomu minimálně 250 milionů korun, které mohl získat Českomoravský fotbalový svaz, pokud by se reprezentace probojovala na letošní světový šampionát, přišel český fotbal během poslední doby takřka o půl miliardy korun.
Díra v rozpočtu.
Liga mistrů, na kterou letos české týmy nedosáhly, je velmi lukrativní záležitostí. Jen za postup z předkol do základní skupiny inkasuje klub v přepočtu zhruba 62 milionů korun, stejnou sumu získá od Evropské fotbalové asociace (UEFA) za šest odehraných zápasů v první fázi soutěže. UEFA však rozdává dál: za remízu pět milionů korun, za vítězství dvojnásobek, za postup do druhé fáze dalších 62 milionů korun, a tak dál - další zápasy a další peníze. Pražská Sparta si vloni tímto způsobem vydělala téměř čtvrt miliardy. „Prémii za příjmy z Ligy mistrů jsme zahrnuli do rozpočtu pro letošní sezonu, peníze teď musíme sehnat jiným způsobem,“ říká prezident Sparty Vlastimil Košťál. Pravidelný kritik poměrů v českém fotbale Milan Luhový to považuje za naivitu a nezkušenost. „Byznys ve fotbale není jako vyrábění ložisek, nemůžete si naplánovat nějaký úspěch a ještě počítat s penězi, které na něm lze vydělat. Postavit rozpočet na očekávání, nad tím jen člověk kroutí hlavou,“ uvedl Luhový pro týdeník EURO.
Nepočítali, nechybí.
Naopak ředitel libereckého Slovanu Libor Kleibl se výrazům „chybí“ nebo „ztráta“ důrazně brání. „S žádnými penězi z Ligy mistrů jsme nepočítali, tudíž jsme nemohli o nic přijít. Že by nám to chybělo v rozpočtu? To ani náhodou,“ tvrdí Kleibl. Dvojzápas s AC Milán v předkole označuje za ziskovou záležitost, konkrétnější však být nechce. Tomáš Petera ze společnosti Persport, která je akcionářem klubu, odhaduje zisk z této neúspěšné kvalifikace na pět až šest milionů korun. Petera připomíná, že miliony od UEFA však nejsou jediné peníze, o které liberečtí fotbalisté přišli. „Také příjmy ze vstupného rozhodně nejsou malé, klub i hráči mohli účinkováním v Lize mistrů zhodnotit své jméno, ale především jsme ztratili zhruba patnáct až dvacet milionů korun ze sponzorských smluv,“ řekl týdeníku EURO Petera. K zápasům s AC Milán vyběhl Slovan s reklamou mladoboleslavské Škody na dresech, spolupráce prý bude pokračovat i v Poháru UEFA, do kterého postupují mužstva, která se neprobojovala do Ligy mistrů. „Rozdíl v plnění mezi Ligou mistrů a Pohárem UEFA je ale dvacet milionů,“ uvádí. Liberecký klub měl rovněž rozjednánu sponzorskou spolupráci s italskou potravinářskou firmou Parmalat (EURO 21/2002). „Ta ale bylo přímo vázána na účast v Lize mistrů,“ dodává Petera. Pražská Slavia, která před dvěma roky rovněž ztroskotala v předkole Ligy mistrů, tehdy přišla kromě prémií od UEFA i o sponzorských 40 milionů korun.
Drobty?
Spartě i Liberci tak nezbývá než se pokusit postoupit co nejdále v Poháru UEFA a doufat ve šťastný los, který jim přisoudí atraktivního soupeře ze západní Evropy. Tam leží klíč k získání zajímavých peněz. Když Slavia před třemi lety v Poháru UEFA hrála s italským Udine a anglickým Leedsem, příjmy z prodeje televizních práv a vstupenek se pohybovaly na úrovni 70 až 80 milionů korun. Šéf Slavie Vladimír Leška dokáže poměrně přesně určit hranici ziskovosti. „Od Německa a Itálie směrem na západ se dají získat velké příjmy, na zápasech s „ostatními“ zeměmi se příjmy pohybují kolem deseti dvaceti tisíc eur. Navíc musíte zaplatit cestovné, hotely a další náklady,“ vysvětlil Leška. Opravdové finanční žně tak vloni v Poháru UEFA zažil mistrovský Liberec. Kromě dvou španělských mužstev narazil na dva budoucí mistry svých zemí, francouzský Lyon a německý Dortmund. „Jen dvojzápas s Němci znamenal pro klubovou pokladnu zisk 50 milionů korun. Naproti tomu při souboji s gruzínským Dynamem Tbilisi, který nás teď čeká, očekávám ztrátu minimálně pět milionů,“ vypočítává Petera. Důležitost losu, který určuje soupeře, zdůrazňuje i Leška: „Mohou vám vylosovat atraktivního soupeře v prvním kole, vypadnete, a přesto vyděláte desítky milionů. Stejně tak obráceně, můžete se dostat do semifinále přes východoevropské celky, aniž byste cokoli vydělali.“ Podobně se vyjadřuje Luhový: „Někde jsem četl, že šéf Sparty chce pokrýt rozpočet postupem do finále Poháru UEFA. Považuji to za blbost, miliony z Ligy mistrů budou Spartě chybět. I kdyby se do finále dostala, profit bude maximálně 80 milionů korun.“
Export, import.
Jaroslav Vacek, místopředseda ČMFS odpovědný za marketing a fotbalový byznysman, rozlišuje fotbalové země rovněž podle ekonomického klíče. „Velká utkání za velké peníze můžete odehrát pouze na takzvaných importních trzích. To znamená tam, kam pak může klub prodat své hráče. I proto český fotbal považuji z tohoto hlediska za typicky exportní zemi,“ řekl Vacek týdeníku EURO. Za neúčastí českých klubů v letošní Lize mistrů vidí i další ztráty, zejména cen hráčů. „Účast či neúčast v Lize mistrů se může v hodnotě hráče projevit rozdílem až 40 procent.“ Podobně se Vacek zamýšlí i nad neúčastí české reprezentace na červnovém mistrovství světa v Asii. „Svaz by dostal minimálně 250 milionů korun, z nichž by polovina padla na cestování a odměny hráčům. Přesto je škoda, že jsme tam nebyli. Velké přestupy českých fotbalistů zatím vždy následovaly po velkých akcích, mistrovství světa v Itálii 1990 nebo evropském šampionátu v Anglii 1996.“