Linka MH 370 malajsisjských aerolinií nedorazila 8. března do svého cíle v Pekingu. Od té doby stroj hledají záchranáři a experti z mnoha zemí. Odborný hlas z letectví zaznívá v komentáři Al-Džazíry. Čínský Lidový deník se omezil na hledání viníků a malajsijský list nabádá k zachování elementárního vkusu.
Ať dopadne vyšetřování bizarního zmizení MH370 jakkoli, záhada vstoupí do historie bezpečnosti létání. Nikdo nevěřil, že v době počítačově řízených letů, satelitní komunikace a naváděcích systémů se může beze stopy ztratit Boeing 777. Skutečnost, že se tak stalo, klade řadu otázek. Existují důkazy, že kapitán letu byl politickým fanatikem, podporovatelem lídra malajsijské opozice Anwara Ibrahima. Uvěznění Ibrahima vládou jej prý velmi rozčílilo. Byl-li by to pro něj důvod spáchat sebevraždu a přitom zabít 238 lidí, jak uváděla jedna z verzí, je otázkou, proč se to nevědělo dřív? Jak vypadají psychologické testy pilotů v Malaysia Airlines?
A další téma, pokud stopy vedou skutečně do kokpitu: letecký transpondér, který stroj identifikuje letovému provozu, byl vypnut. Stejně jako dva další komunikační systémy. To učinilo letadlo neviditelným. Jen na radarech se objevovalo jako neidentifikovaný signál. Proč nepřišla reakce, když se takovýto signál objevil na vojenských radarech v Malajsii, případně Indii, Thajsku nebo Číně? Je těžko uvěřit, že by žádná z těchto zemí nereagovala na vstup neidentifikovaného letounu do jejího vzdušného prostoru.
Celý průmysl každopádně čeká revize způsobu přenosu údajů. Stejně jako letecké motory s výrobci může komunikovat i ostatní avionika. Zastaralé jsou i současné černé skříňky a zařízení pro záznam komunikace v kokpitu. Kdyby byla přenášena na zem v reálném čase, měli bychom mnohem lepší představu o tom, co se stalo. Odborníci věří, že vyřešení záhady je otázkou času. Pak začne hra na viníky. Přejme si, aby na jejím konci bylo letectví ještě bezpečnější, než je dnes.
AL Jazeera: Záhada zvýší bezpečnost
Borneo Post: Fantazie pracuje naplno
S rostoucím úsilím vyřešit záhadné zmizení malajsijského Boeingu se též množí teorie, co se vlastně stalo. V médiích se jich objevuje řada od realistických po zcela ujeté. Únos mimozemšťany, nasátí černou dírou, srážka s meteoritem, sestřelení vojenskou raketou. Malajsijci mají záhady rádi. Časté jsou zvrácené spekulace, že letadlo bylo obětováno s účelem manipulovat akciovými trhy. Přirozeně byla v popředí dlouho teorie únosu, kterou živila informace o dvou cestujících s falešnými pasy. Tu následně vystřídala teorie nepovedeného únosu.
Politicky angažovaní Malajsijci vidí ve zmizení letounu záměr vlády odvést pozornost od zacházení s opozicí v zemi, případně boží trest pro největší politickou stranu Barisan Nasional za politicky motivovaný soud s lídrem opozice Anwarem. Jak ale uvádějí střízliví pozorovatelé, pro žádnou z těchto verzí neexistuje jediný tvrdý důkaz. Řadě lidí potom vymýšlení bláznivých teorií leze na nervy, především příbuzným a známým osob na palubě. Komentář v národním deníku Malajsijce obviňuje z nedospělosti. „Toto je národní katastrofa, měli bychom truchlit, ne vtipkovat a šířit bludy,“ píše. Zdržme se proto toho, co působí smutek a bolest.
Žádnou nedbalost, žádné sobectví
Na tiskové konferenci v Kuala Lumpuru vystoupil malajsijský premiér Najib Razak a odhalil nové informace, které z masivního pátrání v Jihočínském moři udělaly de facto plýtvání cenným časem a zdroji. Ukázalo se, že letadlo ze své poslední známé pozice na radaru pokračovalo dále a že neidentifikovaný stroj, jejž zachytil vojenský radar severně od Malakky, byl skutečně let MH370. Navíc poslední komunikace mezi ztraceným letadlem a satelitními systémy byla zachycena více než šest hodin po zmizení z dispečerských obrazovek. Poslední zjištění tak ukázala na zcela jiná místa než ta, na nichž se dosud pátralo.
Nelze se vyhnout dojmu, že takto zásadní odhalení přichází s bolestným zpožděním – více než sedm trýznivých dní. Bylo promrháno ohromné úsilí mnoha lidí. Vzhledem k dnešním technologiím ukazuje toto zpoždění na zanedbání povinností nebo neochotu plně a včas sdílet informace. To nelze tolerovat. Jako lídr mezinárodní pátrací a záchranné mise nese Malajsie odpovědnost, jíž nemůže uniknout. I další strany měly odvést lepší práci od výrobce Boeingu přes tvůrce motorů Rolls-Royce až po zpravodajskou supervelmoc USA. Před osudem 239 lidí neexistuje omluva.
Čtěte také:
V Indickém oceánu se možná našly části malajsijského letadla