Menu Zavřít

Ztracení v městské džungli

3. 2. 2020
Autor: Euro.cz

Česká města začala bojovat s křiklavou reklamou a jiným vizuálním smogem, Praha chystá granty pro vkusné obchody

Právě spěchám na schůzku na pražském náměstí Jiřího z Poděbrad. V rychlosti vystupuji z vestibulu metra, ale potřebuji se rychle dostat na Vinohradskou třídu.

Jenže do cesty se mi nečekaně staví červenobílé zábradlí, které tu znemožňuje chodcům normálně přejít ulici. Nemám čas na další cestu podchodem, a tak zábradlím prolézám, abych schůzku stihla včas. Když se o pár minut později s architektkou Pavlou Melkovou zapovídáme 0 tom, co vše můžeme zařadit pod stále častěji skloňovaný pojem vizuální smog, jako jeden z prvních příkladů zaznívá právě ono zábradlí. „Zjednodušeně řečeno vizuální smog je jakákoliv vizuální bariéra, která je často zároveň i bariérou fyzickou.

Bariéra ve veřejném prostoru je vždycky špatně, protože veřejný prostor by měl umožňovat co nejsvobodnější pohyb 1 pobývání“ vysvětluje mi odbornice, která před sedmi lety založila v Institutu plánování a rozvoje hlavního města Prahy (IPR) Kancelář veřejného prostoru.

Vizuálním smogem jsou také nesmyslné bariéry, které nám ve městě mohou bránit ve výhledu nebo stěžovat pohyb chodcům. „Chronický problém v Praze jsou sloupy,“ říká Melková, když mi na stále stejné křižovatce v rohu náměstí ukazuje čtyři různé sloupy se světelnou signalizací, trakčním vedením a osvětlením, místo kterých by tu mohl stát jen jeden. Dál kromě zábradlí a sloupů poukazuje na nešikovně stojící koš, tři rozvodové krabice, reklamní nosič, sloupek a zídku. „Většinou když se na to zaměříte, zjistíte, že polovina těch věcí by tady vůbec nemusela být“ shrnuje.

Při procházce po Václavském náměstí potkáváme nespočet dalších příkladů vizuálního smogu. Na několika místech narážíme na staré telefonní budky, které už dnes neslouží původnímu účelu. Telefony v nich už nenajdete a staly se z nich pouze reklamní nosiče a současně bariery ve veřejném prostoru. Podle Melkové jsou všechny reklamní poutače, které stojí kolmo k chodníku, problémem například i pro nevidomé chodce.

Když všichni nahlas křičí

Vizuální smog se v posledních letech začal objevovat nejen ve slovníku architektů a urbanistů, ale i na jednáních městských zastupitelstev. Především je chápán jako „zamoření” městského prostoru agresivní a svému okolí nepřizpůsobivou reklamou. Ale jeho definice se postupně rozšířila i na nejrůznější překážky, které lidem ztěžují život ve městě. S vizuálním smogem už začala bojovat i některá velká česká města.

K Brnu, kde vznikl před rokem a půl dokument nazvaný Manuál dobré praxe reklamy a označování provozoven, se nyní přidává i Praha nebo Plzeň. Manuály mají podnikatelům napovědět, jak potenciální zákazníky zaujmout, ale zároveň při tom nehyzdit město. Praha také připravuje granty pro ty, kteří se rozhodnou vzhled své provozovny změnit k lepšímu. V nových nájemních smlouvách přibydou přísná pravidla, jak provozovnu správně označit.

Většinu standardů pro správné označení provozovny nesplňují především asijské masážní salony, které potkáváme na několika místech v centru, například v Celetné ulici. Kombinace celoplošných polepů výloh, barevných nápisů, svítících obrazovek a poutačů ve podobě rikši před vstupem je trnem v oku magistrátu a pozastaví se nad ní kromě odborníků jako Melková i nejeden kolemjdoucí.

Při bližším pohledu na rikšu je možné si všimnout nápisu: „Jsem zamčené kolo, mám svého majitele, nejsem nález, nedotýkat se!“ Jde o reakci na případy, kdy aktivisté nebo vtipálci rikšu odvezli do ztrát a nálezů. Podle městské vyhlášky je totiž reklama na dopravních prostředcích na území Pražské památkové rezervace zakázaná, a provozovatelé tak nemohli proti odvezení rikši nic namítat.

„Přirovnala bych to k situaci, jako bychom byli v místnosti, kde všichni nahlas křičí. Tím pádem neslyšíte nikoho. Ale kdyby se nám podařilo se domluvit na tom, že budeme mluvit normálním hlasem, tak se třeba uslyšíme líp. Stejně tak, když se podaří celkově utlumit agresivitu reklam, tak to neznamená, že by byly míň vidět,“ popisuje Kristýna Drápalová z týmu radní pro kulturu a památkovou péči hlavního města Prahy Hany Třeštíkové problém, se kterým každodenně bojuje.

Podle Melkové vizuální smog vnímá každý a každého nějak ovlivňuje. „Vizuální smog nás energeticky vyčerpává, protože musíte vše vnímat, i když nechcete.

Řeknete, že vás to nezajímá, ale váš mozek to stejně zpracovává. Zatěžuje nás to natolik, že pohyb městem je pak únavný a vyčerpávající,“ doplňuje architektka Melková.

Zvelebení má smysl

V prosinci radnice schválila nová pravidla označování provozoven, která by měla zaplňovat mezery v legislativě. Pravidla budou součástí nových nájemních smluv u nebytových prostor ve vlastnictví Prahy. „Věřím, že takhle může jít město příkladem.

Chceme ukázat, že to jde dělat i jinak.

Potom budeme obcházet i ty, kteří působí v soukromých prostorách. Budeme se jim snažit ukázat, že zvelebení prostoru má smysl a v konečném důsledku je prospěšné i pro ně a jejich podnikání, které tak získá větší prestiž,“ řekl týdeníku Euro primátor Zdeněk Hřib.

Pravidla jsou také základem obsáhlejšího dokumentu, který nyní po vzoru Brna, Ostravy a dalších měst Praha chystá. Jde o manuál označování provozoven, jehož cílem je sjednotit legislativu a všechna doporučení do jednoho uživatelsky přívětivého dokumentu. Manuál je napsaný a město podruhé vypsalo soutěž na jeho grafické zpracování, hotový by měl být v květnu. Na textu se podílel památkový odbor, živnostenský odbor, stavební úřad i IPR. Všichni tito aktéři se problematikou zabývají a jejich shoda zvyšuje šance na efektivní zavedení manuálu do praxe.

Je to vlastně vzácná shoda. Vizuální smog totiž bývá také popisován jako jeden z důsledků krize veřejné správy. „Problém je, že toto téma řeší mnoho institucí, přičemž každá může ale regulovat jen část.

Vzniká tedy velký prostor pro systémový alibismus a je to těžké pro koordinaci. U každého případu pak musíte hledat, pod čí působnost to spadá“ vysvětluje Drápalová situaci, která jí ztěžuje práci s odstraňováním vizuálního smogu z centra Prahy.

Praha chce s podnikateli jednat, aby výsledek byl, pokud možno, výhodný pro všechny strany. Hospodářská komora hlavního města Prahy je podle informací týdeníku Euro vyjednáváním nakloněná a nedomnívá se, že by regulace v označování provozoven mohla mít negativní dopad na zisky podnikatelů. „Pravidla musejí platit pro všechny. Musejí však být pochopitelná a nediskriminující“ zní její stanovisko.

Kromě manuálu chce Praha využít také motivační prostředky. V současnosti připravuje granty pro podnikatele, kteří se rozhodnou kultivovat vzhled své provozovny. Granty hodlá město vyhlašovat čtyřikrát ročně, první zájemci by měli mít možnost o peníze zažádat už tento rok.

S projektem počítá i městský rozpočet.

Pomoci měnit situaci s vizuálním smogem by mohly i nově schválené podmínky výběrových řízení pro pronájem nebytových prostor ve vlastnictví Prahy. „V budoucích nájemních smlouvách bude ukotveno, že se zapovídá využívání městských prostor k aktivitám, které nedělají dobrou vizitku Praze“ uvedl Hřib. V městském pronájmu tak nebude možné provozovat diskotéky, směnárny, herny nebo obchody se suvenýry, které nevycházejí z českých nebo pražských tradic. Kromě finanční nabídky od zájemce bude taky magistrát nově posuzovat i další faktory jako účel pronájmu, přínos provozovny pro Pražany a rozvoj území nebo reference a zkušenosti podnikatele. „Každé kritérium pak bude mít stanovenou procentuální váhu, například cena 60 procent, přínos 30 procent a zkušenosti 10 procent“ doplnil Hřib.

Konkrétním krokem, ke kterému Praha v poslední době přistoupila, je taky zákaz reklamních „dopravních značek“, které u komunikací upozorňují na vzdálenost obchodu nebo směr, kterým se nachází.

S novodobou nemocí českých měst bojují i pražské městské části. Z Prahy 1 například začínají mizet zmíněné telefonní budky. Firma O2, která automaty provozovala, využívala doposud venkovní části budek jako reklamní plochy. Koncem roku ale firmě skončila povinnost automaty provozovat a začala s jejich odstraňováním. Ze studie, kterou si městská část nechala vypracovat, vyplývá, že by na místech po budkách mohly vznikat informační cedule, dobíjecí stanice pro elektroauta nebo stojany pro kola a některé z nich by radnice chtěla propůjčit projektu nazvanému KnihoBudka. Další aktivní městskou částí je Praha 7. Tady mají svá vlastní pravidla pro používání reklamy už od roku 2018.

Smog vadí každému

Průkopníkem v řešení problému s nechtěnou reklamou je mezi českými městy Znojmo. Pokyny pro označování budov a umísťování reklamy v památkové rezervaci zpracovalo už v roce 2013. Při tvorbě koncepčního dokumentu ale Prahu předběhlo například i Brno, kde iniciativa vzešla před pěti lety od tehdejší studentky grafického designu Veroniky Rút Novákové.

Když se v té době vrátila z ročního studijního pobytu v Belgii, překvapilo ji, v jakém stavu své město našla. Vytvořila výzvu pro radnici městské části Brno-střed a ta šla myšlence naproti. Z řad radních vybrala koordinátora projektu Svatopluka Bartíka a dlouhodobá společná snaha nakonec vyvrcholila v polovině roku 2018 vydáním manuálu dobré praxe reklamy a označování provozoven. „Zpětnou vazbu od provozovatelů máme velmi dobrou. Jsou rádi, že mají konečně v jednom dokumentu k dispozici všechny potřebné informace o legislativě a nemusejí si všechno složitě dohledávat,“ říká Nováková.

I jinde se o řešení situace zasloužila občanská iniciativa. Ve čtvrtém největším českém městě se problémem zabývá iniciativa Vizuální smog v Plzni. Pořádá procházky centrem a tvoří mapu vizuálního smogu. I díky tlaku veřejnosti se tu povedlo vytvořit manuál označování provozoven a reklamy ve veřejném prostoru, který město představí začátkem tohoto roku. „S oblibou říkám, že vizuální smog vadí téměř každému, jen ne každý si to uvědomuje,“ popisuje Václav Cinádr z iniciativy Vizuální smog v Plzni.

Problém začínají řešit i menší města, aby ochránila svá historická centra.

Například v Litomyšli je od začátku února účinný nový tržní řád, který omezuje množství vystaveného zboží, a má tak pomoci vyčistit podloubí budov v historickém centru.

Faktem je, že si zamoření veřejného prostoru všímá stále více lidí. Řada podnikatelů pak poznala výhody regulace v zahraničí, kde má péče o podobu veřejného prostoru dlouholetou tradici.

#

Kdo a jak bojuje s vizuálním smogem?

Praha Pravidla označování provozoven, připravovaný manuál označování provozoven, granty pro dobré příklady označení provozovny Brno Manuál dobré praxe reklamy a označování provozoven, iniciativa Veroniky Rút Novákové a její informační web vizualnismog.info Ostrava Manuál umísťování reklamy města Ostravy, nařízení o regulaci reklamního smogu ve městě Ostrava, dotační program na obnovu reklamního označení provozovny

Plzeň Připravovaný manuál dobré praxe reklamy a označování provozoven, iniciativa Vizuální smog v Plzni, konference nazvaná Vizuální smog a reklama ve veřejném prostoru Znojmo Pokyny pro označování budov a umísťování reklamy v památkové rezervaci už od roku 2013 Litomyšl Nový tržní řád omezující množství vystaveného zboží, 50procentní sleva na nájmu pro dobré příklady předzahrádek

WT100

O autorovi| Eliška Halaštová, halastova@mf.cz

  • Našli jste v článku chybu?