Minulou neděli už to byl měsíc od okamžiku, kdy zhruba 33 tisíc zaměstnanců amerického výrobce letadel Boeing vstoupilo do stávky. Hlavním důvodem tohoto kroku byla skutečnost, že pracovníci po společnosti požadovali zvýšení svých platů až o 40 procent. Na což vedení firmy přistoupit odmítlo.
Ve výrobním závodě Boeingu ve městě Everett v americkém státě Washington se od té doby nepracovalo na jediném letadle. A ačkoliv v uplynulém měsíci spolu obě strany mnohokrát jednaly, odborové organizaci International Association of Machinists (IAM) se ani po takto dlouhé době nepodařilo dospět k žádnému kompromisu, díky němuž by mohl být provoz ve firmě obnoven.
Současná stávka přitom podle CNN způsobuje všem zúčastněným stranám, ale i jiným společnostem navázaným na Boeing, obří finanční ztráty. Tvrdí to třeba nová analýza firmy Anderson Economic Group, podle níž celková škoda dosahuje téměř pěti miliard dolarů, tedy asi 116 miliard korun.
Poškozené jsou i letecké společnosti
Největší ztráty dle zmíněné analýzy logicky zaznamenali zaměstnanci a akcionáři amerického výrobce letadel, kteří kvůli stávce přišli zhruba o 3,7 miliardy dolarů (necelých 86 miliard dolarů). „Náklady firmy a jejích akcionářů rostou, protože společnost propaluje hotovost. Boeing si navíc možná bude muset půjčit peníze nebo vydat akcie, aby jeho operace úspěšně překonaly stávku,“ řekl Patrick Anderson, generální ředitel Anderson Economic Group.
Značné škody ale podle něj utrpěli i všichni dodavatelé výrobce letadel, a to v celkové výši přibližně 900 milionů dolarů (necelých 21 miliard korun). Stávka navíc bezpochyby ovlivnila rovněž firmy podnikající v regionu okolo továrny Boeingu, přičemž tyto společnosti přišly zhruba o 102 milionů (asi 2,3 miliardy korun). Seznam „poškozených“ pak uzavírají jednotlivé letecké společnosti, které díky současnému sporu ztratily asi 285 milionů dolarů (přibližně 6,6 miliardy korun).
„Dodavatelům a zákazníkům Boeingu stávka nepochybně způsobuje značné škody. Naše týdenní odhady ale nyní zahrnují i ztráty pro další podniky v oblasti Seattlu, stejně jako ztráty zákazníků Boeingu, kteří se spoléhají na jeho služby či třeba náhradní díly,“ doplnil Anderson.
Je třeba uzavřít dohodu
Ačkoliv celková škoda pro americkou ekonomiku už nyní dosahuje enormních hodnot, zatím se nezdá, že by se situace měla v dohledné době uklidnit. Naopak ji spíše ještě eskalovalo nedávné prohlášení vedení firmy, které rozhodlo o propuštění asi desíti procent všech zaměstnanců, tedy zhruba 17 tisíc lidí. „Naše podnikání je v obtížné situaci a je těžké přeceňovat výzvy, jimž aktuálně čelíme,“ napsal svým zaměstnancům generální ředitel Boeingu Kelly Ortberg.
Jednání s odbory bylo navíc minulý týden přerušeno, protože obě strany se navzájem obviňovaly z toho, že odmítají dostatečně ustoupit. Navzdory tomu prezident IAM John Holden minulý čtvrtek uvedl, že se intenzivně snaží situaci vyřešit a dospět k dohodě.
„Nevím, jaký bude konečný výsledek, ale na stole je spousta věcí. Jsme si vědomi toho, že je třeba vést jednání a je třeba uzavřít dohodu. Budeme tedy muset strávit více času u vyjednávacího stolu, abychom dosáhli kompromisu, který vše vyřeší,“ uzavřel šéf odborů.