Internet by se v budoucnu měl dostat i do odloučených a řídce obydlených lokalit. Alespoň si to myslí přední světoví hráči na poli informačních technologií, americké společnosti Google a Facebook.
Po Googlu, který svůj Project Loon představil již v roce 2008, přichází nyní se svým vlastním technologickým řešením i Facebook. Na rozdíl od Googlu, který by pro šíření signálu rád využil balóny vznášející se ve stratosféře, se však řešení druhé ze jmenovaných společností drží při zemi.
Antény, které by měly být schopny vysílat bezdrátový signál až do přibližné vzdálenosti 40 kilometrů, americká společnost představila minulý týden během každoročně konaného F8 Facebook festu v americkém San Franciscu. V reálu by pak řešení mělo ke světové síti připojit velké množství lidí z rozvojových zemí, kteří v současnosti přístup k internetu nemají.
Záměry Facebooku se tak plně shodují s názory odborníku, kteří předvídají, že do roku 2020 bezdrátové sítě poskytnou připojení 90 procentům světové populace.
Otazníky zůstávají nad motivací, kterou Facebook pro dané plány má. V čerstvé paměti jsou neblahé zkušenosti z Indie, ve které lidé a následně i vláda odmítli ambiciózní plán Marka Zuckerberga, výkonného ředitele společnosti.
Program Free-Basic měl indickým uživatelům nabídnout bezplatné připojení k sociální síti a některým vybraným internetovým stránkám. Setkal se však s odporem široké veřejnosti, která kvůli němu vyšla do ulic a psala petice za ochranu svobodného internetu.
Podle serveru wired.com je hlavní ambicí společnosti především to, aby lidé v dané lokalitě měli přístup k jejímu primárnímu produktu, tedy stejnojmenné sociální síti.
Čtěte také: