Čtyři sta tisíc nových příběhu a sto dvacet pět komentářů přibude na největší sociální síť na světě každou minutu. Potenciál, který plyne z jejich možného vytěžení, nedává výkonným představitelům Facebooku spát. O jejich analýzu a zpracování se nyní má pokusit umělá inteligence.
Facebook se snaží přesvědčit své uživatele, že mu na nich záleží. Je to opravdu tak, anebo se technologická firma Marka Zuckerberga pouze snaží ospravedlnit to, že získaná data o lidech prodává reklamním agenturám?
Jisté je jedno, svých snah získávat o lidech, kteří síť a její přidružené aplikace používají, stále více informací se nevzdává. Vyplývá to z informací, které firma zveřejnila na svém internetovém blogu. Podle nich nyní hodlají cílit nejen na posty, počty lajků či komentáře, ale i na samotný obsah jednotlivých konverzací mezi uživateli. O sledování by se měla postarat umělá inteligence vyvinutá speciálně za tímto účelem.
Klient pod drobnohledem
Program Deep Text by měl být schopen analyzovat nejen obsah příspěvků ale i osobní informace uživatelů s přesností, která byla podle jeho tvůrců dosud vlastní pouze lidem. V budoucnu by měl být schopen porozumět i složitějšímu kontextu a jemným nuancím, které dosud ostatním analytickým nástrojům Facebooku zůstávaly skryty.
V současné době probíhá testování programu v konverzační aplikaci Facebook Messenger, která uživatelům umožňuje posílat zprávy v rámci sociální sítě ze svých mobilních telefonů.
Facebook má své ovečky rád
Přítomnost robota v aplikaci by měla podle vyjádření Facebooku uživatelům usnadnit život. V případě, že Deep Text například zaznamená to, že se konverzace mezi uživateli točí okolo cestování, dokáže například nabídnout lidem, zda by nechtěli zavolat taxi.
Pokud zase narazí na to, že se uživatel snaží něco prodat, může mu nabídnout využití oficiálních prostředků, které sociální síť nabízí pro to, aby se informace o zboží dostala mezi co nejširší okruh uživatelů.
Program, který by v budoucnu měl být schopen porozumět i obtížnějším zprávám, by měl postupovat zcela samostatně a nepočítá se zahrnutím lidského faktoru. Týmy kontrolorů, kteří mají za úkol mazat nevhodné příspěvky či fotografie, již Facebook má, a podle všeho nejsou příliš efektivní.
Ořezaný internet
Ozývají se ale i hlasy, které snahy Facebooku přístup lidí k internetu co nejvíce personalizovat kritizují. Jedním z nich je podle serveru BBC i Mike Murphy, redaktor internetového časopisu o technologiích Quartz. Podle něj spolu s tím, jak Facebook své snahy ušít internet na míru uživatelům zdokonaluje, se stává náš obraz internetu stále více redukovaným.
Jeden ze zakladatelů serveru Pirate Bay zase Marka Zuckerberga před několika dny přirovnal k diktátorovi, který prostřednictvím Facebooku řídí svůj vlastní virtuální stát.
Otázkou také zůstává, zda-li nemůže Facebook dané technologie použít i pro jiné, neetické účely či případnou cenzuru. Bylo to právě před několika dny, kdy se sociální síť s evropskými úřady domluvila na užší spolupráci při potírání nevhodného obsahu a příspěvků.
Přečtěte si o plánech šéfa Tesly technologického magnáta Elona Muska