Menu Zavřít

Zune 2.0: hudba zítřka?

11. 12. 2007
Autor: Euro.cz

iPod asi rychle nedostihne, ale možná zvěstuje předplatitelskou éru

Jedno nelze Microsoftu upřít: nevzdává se bez boje. Jeho prvnímu hudebnímu přehrávači zvanému Zune se ani nepodařilo dotknout postavení applovského iPodu, který vládne trhu, a tak hned Microsoft přišel s verzí 2.0. A třebaže si myslím, že si iPod a iTunes prozatím své vůdčí postavení udrží, díky konceptu předplácení hudby, „kolik stačíte zkonzumovat,“ má novinka opravdu některé výhody.

Vyrábějí se tři modely: verze s pevným diskem 80 gigabytů (GB) za 250 dolarů a malé přehrávače s flash pamětí 4 GB a 8 GB za 150 a 200 dolarů. Původní model Zune s pamětí 30 GB je dál k dostání s velkou slevou pod 100 dolarů. Nové modely vypadají mnohem lépe než jejich nevzhledný předchůdce. Displej verze 80 GB o velikosti 3,2 palce je o 60 procent větší než „obrazovka“ modelu iPod Classic a displeje dvou modelů s flash pamětí dosahují asi tří čtvrtin velikosti nového modelu iPod nano. Přehrávač Zune si můžete objednat v jednom z dvaceti provedení nebo s nápisem o délce až pěti řádků vyrytých laserem do zadní kovové strany. Pěknou inovací je nové navigační tlačítko „Zune Pad“, které funguje jednak jako standardní pěticestné ovládání a jednak jako tlačítko citlivé na rychlý pohyb prstu. Když například přehráváte hudbu, pohybem ze strany na stranu se přesunujete v seznamu skladeb dozadu nebo dopředu a pohybem nahoru nebo dolů regulujete hlasitost.
Rozšířilo se i Wi-Fi, i když kvůli dopadu na životnost baterií je to zatím pochybná vymoženost. Přehrávač Zune se teď může bezdrátově synchronizovat s počítačem (běžícím na Windows) k přenášení hudby, podcastů, videa nebo fotografií. Stejně jako verze 1.0, tak i ta nová umožňuje posílat písně přes Wi-Fi síť z jednoho přehrávače Zune do jiného, který je nablízku. Pro příjemce pořád ještě platí limit tří přehrání, ale písně se už neztratí po třech dnech. Microsoft hodně zapracoval na softwaru. Ale se smíšenými výsledky. Menu a další materiály, které se objevují na displeji, jsou dokonalé a snadno se používají, ačkoli nic není tak příjemného jako funkce Cover Flow iPodu, která vám umožňuje listovat uloženými alby. Pokud jste jedním z relativně malého počtu kupců originálního přehrávače Zune, můžete provést upgrade na nový software.

MM25_AI

Počítačový software je problematičtější. Vypadá velice dobře, mnohem příjemněji než to, čemu Microsoft posměšně říká „tabulkový“ vzhled iTunes. Jenže za minimalistický styl platíte omezenou funkčností… Například editace dat, jež popisují vaši hudbu, je mnohem komplikovanější než u iTunes, či dokonce u řádně pomlouvaného přehrávače Windows Media Player.
Hudební obchod Zune Marketplace nabízí méně skladeb než iTunes Store a zatím v něm nejsou k mání filmy ani televizní pořady. Do přehrávače Zune si můžete stahovat video, ale to je kutilská záležitost. A v obchodě se dál uplatňuje hloupý systém, podle něhož platíte „microsoftovými body“ v ceně 0,8 centu za kus.
Trumfem přehrávače Zune je patrně jeho podpora předplacené hudby. Nabitá karta Zune Pass za 14,95 dolaru měsíčně vám umožňuje přístup ke většině ze tří milionů skladeb v obchodě Zune Marketplace. (Někteří vydavatelé a umělci povolují pouze nákupy.) Předplacená hudba se zatím neujímala lehce. Ovšem vzhledem k tomu, že se hroutí prodeje CD disků i stahování chráněného materiálu, může představovat jediný schůdný dlouhodobý model podnikání v hudebním průmyslu – navzdory tvrdošíjnému odporu Applu. Karta Zune Pass je kupodivu příliš drahá a příliš restriktivní. Hudbu lze přehrávat jen na přehrávačích Zune, na konzolách Xbox 360 a na osobních počítačích s Windows. Dokonce i zařízení kompatibilní se starší ochranou Microsoft PlaysforSure, jako je hudební systém Sonos, jsou opomenuty.
Mám za to, že vítězným programem předplatného nakonec bude měsíční sazba od pěti do deseti dolarů, za kterou si budete moci přehrávat všechnu svou hudbu kdekoli, na jakémkoli přístroji. To bude vyžadovat spoustu vyjednávání hudebních společností s jejich online distributory, jako jsou RealNetworks, Microsoft i Apple. Jenže i odpor Steva Jobse k předplatnému by patrně pominul, jakmile by zjistil, že trh nabírá tento směr. Zune má pořád ještě daleko k tomu, aby byl nejlepším hudebním systémem, ale možná že bude razit cestu k nové éře předplacené hudby.

Copyrighted 2007 by The McGraw-Hill Companies, Inc BusinessWeek

  • Našli jste v článku chybu?