Masivní vůz zrychlí na stovku za pět vteřin
Obliba sportovně užitkových vozidel (SUV) v Česku na rozdíl od Ameriky roste, a to na úkor vozů střední i vyšší střední třídy. Dominují ovšem spíše levnější modely, zejména asijské provenience, a to jak z Koreje, tak z Japonska. Evropští výrobci musejí počítat s mnohem menšími prodejními čísly, i když i jim obchodní výkony mírně rostou. Přibývá lidí, kteří jsou ochotni zaplatit miliony korun za vůz, který není v porovnání se špičkou, pokud jde o jízdní vlastnosti na silnici, nic moc a ani v konkurenci nejlepších off-roady v terénu příliš neoslňuje.
Obliba SUV je daná zejména mýtem o jejich bezpečnosti, obalen dvěma tunami plechu se pasažér musí cítit nedotknutelný jako středověký rytíř v brnění. Jenže věc není tak úplně jednoduchá. Ano, pokud superobří Toyota Landcruiser smete z povrchu zemského dvoumístný smart, posádka SUV pocítí snad jen mírné zhoupnutí. Avšak úměrně s velikostí vozu roste také jeho hmotnost. Fyzikální principy platí, neúměrně k hmotnosti klesá přilnavost k vozovce. Těžká auta jsou mnohem více náchylná ke smykům a ztrátě kontroly řidiče nad vozem. Následky odpovídají velkými SUV poskytované jízdní show. I ony se odehrávají ve velkém stylu. Ve sto kilometrech za hodinu je více než dvoutunové auto neřízenou střelou, která zdemoluje vše, co potká. Setrvačnost hraje hlavní roli, a pokud bočně narazí do pevné překážky, šance na přežití uvnitř vozu jsou dost malé. Pevnost bočních prvků karoserie se totiž od běžného vozu prakticky neliší, hmotnost, a tím pádem nárazová energie, však už ano, a to poměrně výrazně.
Přesto se vozů s výrazem off-roadu a povahou silnice prodává požehnaně. A občas se mezi nimi vyskytnou naprosto unikátní kousky, jako je třeba testovaný Mercedes ML 63 AMG. I přes hmotnost dvou tun vypadá vůz dynamicky a reprezentačně. Přestože dvorní úpravce Mercedesu si pro svá kouzla s výkonem vybral starší předfaceliftový model, křivky auta jsou i tak nadmíru atraktivní. Bohužel atraktivitě zádi se podřídila trochu ergonomie využití. Nakládací hrana kufru je téměř osmdesát centimetrů nad zemí, což je hodně vysoko. Naopak potěší obrovský prostor pro náklad.
Na rozdíl od některých konkurentů není potřeba k nastoupení žebřík. Lišty podél prahů svou funkci splní a chce to jen chvíli cviku pro správnou nástupní polohu. Odměnou za provedený manévr bude usazení v jedněch z nejpohodlnějších sedaček na světě. Řidič se ocitne v prostoru vyplněném luxusními materiály, kůží, dřevem, chromem a vším tím pozlátkem, které k vozu za několik milionů patří.
To skutečně důležité leží ovšem před kabinou posádky. AMG do tohoto mercedesu vdechl osmiválcový život, tepající srdcem o objemu 6,3 litru a umožňující této střele zrychlit z nuly na stovku za pět vteřin. Dech beroucí zrychlení dvoutunovému monstru dává 510 koní, které spolu s kroutícím momentem zprostředkují z velkého SUV ještě větší adrenalinový zážitek. Mercedes uvádí, že v době příchodu na trh byl tento motor nejvýkonnějším osmiválcem v sériové výrobě. Ve srovnání se svým předchůdcem nabízí ML 63 AMG téměř o padesát procent větší výkon. Maximální rychlost je elektronicky omezená na 250 kilometrů v hodině, a je to dobře. Odtažitý pocit „sledování děje“ z pozice řidiče, tolik obvyklý u dobře odhlučněných limuzín, totiž dokáže způsobit, že na tachometru se objeví 230, aniž by člověk měl pocit, že nějak obzvlášť porušuje dopravní předpisy. Drsná síla motoru se na kola přenáší pomocí sedmistupňové automatické převodovky AMG Speedshift 7G-TRONIC, která nabízí řidiči tři módy řazení: sportovní, komfortní a manuální. Stejně jako výkon je šílená i spotřeba paliva. I s tou nejlehčí nohou je téměř nemožné dostat se pod šestnáct litrů, a pokud naopak noha trochu ztěžkne, vír v nádrži připomíná tornádo. Kombinovaných dvacet a jeden litr, kdy větší část jízdy proběhla v poklidném duchu a jen zhruba třetina na plný plyn, má k šetrnosti daleko. Ale na druhou stranu, kdo vloží do vozu bezmála tři miliony, na benzin asi má.
klady
atraktivní design
kvalitní interiér
ergonomie
komfortní sedačky
vynikající motor
zápory
vysoko položená nakládací hrana
obří spotřeba
tabulka:
Mercedes Benz ML 63 AMG
motor: zážehový osmiválec
objem: 6208 ccm
výkon: 375 kW
Nejvyšší rychlost (km/h): 250
Zrychlení 0–100 km/h (s): 5
spotřeba: 24/17/21
převodovka: sedmistupňová manuální
Cena: 2 617 000 Kč (základní)