Menu Zavřít

Zůstane Pfizer tak robustní?

12. 3. 2002
Autor: Euro.cz

Usilovně bojuje, ale rivaly má v patách

Farmaceutická společnost Pfizer byla dlouhá léta miláčkem Wall Street. Není se co divit. Je to koneckonců výrobce takových megaléčiv, jako jsou Viagra pro povzbuzení mužské potence nebo Lipitor na snížení hladiny cholesterolu. Pfizer má v rozsáhlém výrobním programu osm přípravků s ročními tržbami přesahujícími hranici miliardy dolarů, což je ve farmaceutickém průmyslu rekord naprosto nevídaný. Růst Pfizeru je závratný, koncem devadesátých let stoupal hrubý zisk společnosti až o 35 procent ročně. Akcie firmy se obchodovaly s výrazně vyšším ážiem než cenné papíry jiných výrobců léčiv a za posledních pět let se cena za akcii ztrojnásobila. Management Pfizeru je považován za pohotový a agresivní. Věnuje velké výdaje na výzkum, ale rovněž neváhá sáhnout hlouběji do kapsy, když potřebuje koupit společnost, o kterou má zájem -, jako se to stalo před dvěma lety v případě Warner-Lambertu.
Ovšem letošní rok by mohl pro Pfizer znamenat konec zlatých časů. Je to stále ještě uznávaná společnost vydělávající spousty peněz. Avšak investoři a analytici si začínají uvědomovat, že poprvé za dlouhé roky by Pfizer mohl mít problémy se splněním ambiciózních cílů dalšího růstu stanovených generálním ředitelem Henry A. McKinnellem.
Proč tomu tak je? V příštím roce se na trhu objeví přímá konkurence některým z lukrativních produktů včetně Viagry. Znepokojení vyvolává i skutečnost, že má Pfizer v poměru ke své velikosti v zásobě relativně málo nových léků. Oproti konci devadesátých let, kdy přišel na trh s pozoruhodným sledem trháků, to dnes vypadá, že žádné superhvězdy v záloze nečekají. „Pokud jde o příliv nových produktů pro nejbližší období, opravdu se není čím chlubit,” říká John R. Borzilleri, správce portfolia ve společnosti State Street Research & Management, která koncem roku 2001 vlastnila 9,3 milionu akcií. A konečně, velký prostor pro úspory už nemá ani připojená společnost Warner-Lambert. Pfizer již snížil počet jejích zaměstnanců, zrevidoval budovy a vybavení a zefektivnil nákup a zásobování.
Obecně existuje dost důvodů, aby někteří analytici začali pochybovat. McKinnell slíbil dvojciferný nárůst obratu během příštích tří let. K tomu devatenácti- až dvaadvacetiprocentní zvýšení výnosů na akcii v roce 2002 a další zvýšení o patnáct a více procent v letech 2003 a 2004. Analytik společnosti SG Cowen Securities Stephen M. Scala očekává, že tržby Pfizeru letos narostou o pouhých osm procent na 34,9 miliardy dolarů. Čistý zisk společnosti se zvýší o 22 procent, a dosáhne tak 10,1 miliardy dolarů. Právě tato očekávání jsou zřejmě jedním z důvodů poklesu hodnoty akcií Pfizeru na trhu. Analytik Scala na základě odhadovaného hospodářského výsledku za rok 2002 usuzuje, že v současnosti dosahuje bonita akcií Pfizeru (ukazatel P/E) hodnoty 26. To je sice stále přibližně o dvanáct procent víc než u skupiny sledovaných farmaceutických firem, ale méně než dříve dosahovaný rozdíl. Za posledních třináct let totiž Pfitzer dosahoval průměrně bezmála jednadvacetiprocentního ážia, dodává Scala.
McKinnell věří, že obavy o budoucí vývoj Pfizeru jsou bezpředmětné. Domnívá se, že i kdyby se konkurenti vrhli na trhy s takovými přípravky, jako jsou prostředky na snižování hladiny cholesterolu, existuje pro mnohé z těchto léků velký prostor a výrobky Pfizeru by tak mohly i nadále vykazovat slušný růst. Dále připomíná, že státní výzkumný ústav National Heart, Lung & Blood Institute vloni revidoval směrnice a podle nich vzrostl počet adeptů „cholesterolové“ terapie z devíti na dvaadvacet milionů. Ostatně i mnozí pozorovatelé z Wall Street stále očekávají, že se Lipitor do konce roku 2005 stane prvním lékem, který dosáhne desetimiliardových ročních tržeb. Vrcholový management Pfizeru dodává, že společnost v časovém rozmezí let 1997 - 2004 vynaloží 500 milionů dolarů na provedení přibližně 300 různých testů, které mají mimo jiné zjistit, zda Lipitor může snížit riziko srdečních chorob u diabetiků. Cílem je samozřejmě přimět lékaře, aby starý lék předepisovali z nových důvodů. Od zkoušení nových přípravků je navíc může odradit nedávný příklad firmy Bayer, která musela vloni v zájmu ochrany zdraví pacientů stáhnout z prodeje svůj přípravek na snižování hladiny cholesterolu.
McKinnell rovněž zpochybňuje tvrzení, že Pfizer nemá v záloze dost nových produktů. „Vím o pěti nebo šesti připravovaných lécích, které mají několikamiliardový potenciál.” Dodává, že firma bude i nadále doplňovat svůj sortiment prostřednictvím licenčních smluv nebo společným prodejem. Ten se uplatnil u úspěšného prostředku na léčbu artritidy Celebrex, který Pfizer na trhu nabízí společně s firmou Pharmacia. „Máme plán růstu na tři roky dopředu,” říká McKinnell. „Nevím o žádné velké společnosti v žádném odvětví, která by se dokázala zavázat k takovému tempu na tak dlouhé období. My ale máme výrobky, se kterými to dokážeme.”
Pfizer rozhodně neváhá vložit do svého růstu velké peníze. Ostatně do nepřátelského převzetí Warneru se pustil z velké míry kvůli tomu, aby si zajistil práva na Lipitor. Nejenže tím získal obchodní trhák s tržbami 6,4 miliardy ročně, ale do konce roku 2002 na nákladech obou společností ušetří 1,7 miliardy dolarů. Stephen Scala ze společnosti SG Cowen předpokládá, že díky tomu v roce 2002 vzroste provozní zisk Pfizeru na 38,1 procenta oproti 29,6 procenta v roce 2000.
Přesto je pravděpodobné, že se růst ziskových marží přibrzdí. O to důležitější bude osud klíčových produktů Pfizeru. Očekává se například, že AstraZeneca letos přijde na trh s novým lékem na snižování hladiny cholesterolu pod obchodním názvem Crestor. Výsledky prvních studií naznačují, že by mohl být ještě účinnější než Lipitor. Analytik Richard T. Evans ze společnosti Sanford C. Bernstein & Co. se domnívá, že Crestor může zpomalit nárůst prodeje Lipitoru. Ten sice za minulý rok stoupl o 28 procent, ale konkurence může roční růst do dvou let stlačit na jednocifernou hodnotu.
Lipitor však není jediným megaproduktem Pfizeru, jehož pozice se náhle ocitla v ohrožení. Nemilosrdná konkurence se nevyhne ani modré pilulce Viagra. Ve třetím čtvrtletí se očekává nástup nového prostředku pro léčbu erektilní dysfunkce s názvem Vardenafil. Na trh ho společně přinesou Bayer a GlaxoSmithKline. S dalším přípravkem pod jménem Cialis se chystají přijít v druhé polovině roku společnosti Eli Lilly & Co. a ICOS Pharmaceuticals. V roce 2001 vzrostly tržby za Viagru o třináct procent na 1,5 miliardy dolarů. Správce portfolia farmaceutických firem Norman M. Fidel ze společnosti Alliance Capital Management se domnívá, že vstup nových výrobků na trh by mohl tento nárůst letos snížit na osm až devět procent. Management Pfizeru však tvrdí, že roztočí svůj marketingový stroj na plné obrátky a na obranu svých klíčových výrobků vynaloží tolik prostředků, kolik bude třeba.
Ale co nové léky? Pfizer chystá například pregabalin na epilepsii, neuropatické bolesti a úzkostné stavy. Firma hodlá letos do výzkumu investovat 5,3 miliardy dolarů, tedy o devět procent více než vloni. Zásoba přípravků, na kterých pracuje je sice slušná, ale to ještě nemusí k udržení bujného růstu stačit. Analytici upozorňují, že od firmy lze v krátkodobém horizontu čekat jen zoufale málo opravdu atraktivních medikamentů. Jedním z příštích potenciálních hitů je nový lék proti artritidě Bextra, který Pfizer uvede na trh společně s Pharmacií. To znamená, že se bude i v případě velkého úspěchu dělit o výnosy.
Navíc se společnost musí stejně jako každá jiná farmaceutická firma vypořádat s novými léky, které se buď docela nezdaří, nebo se nějak zpozdí. To je příklad inhalačního inzulínu Exubera, který Pfizer vyvíjí ve spolupráci se svými partnery. Dlouho to byl velmi slibný projekt, pak se však objevily obavy, že by lék mohl poškodit funkci plic. Datum jeho uvedení na trh je nyní ve hvězdách.
McKinnell se pyšní tím, že jen málokterá společnost se dokáže vyrovnat s riziky tak jako Pfizer. „Disponujeme nejzkušenějším týmem manažerů v oboru,” říká. Otázkou však zůstává, jestli jim zkušenosti budou stačit k tomu, aby si firma udržela svůj dosavadní náskok.

Amy Barrett, New York a Michael Arndt, Chicago. BusinessWeek.

Co může znervóznit generálního ředitele McKinnella

NEÚPROSNÁ KONKURENCE
AstraZeneca letos přijde s novým lékem na snížení cholesterolu. Ten bude konkurovat přípravku Lipitor, jež přináší firmě Pfitzer roční tržby ve výši 6,4 miliardy dolarů. Nové prostředky na léčbu erektilní dysfunkce mohou zase ohrozit Viagru přinášející 1,5 miliardy dolarů.

KLESAJÍCÍ ÚSPORY NÁKLADŮ
Bude těžké překonat úspěch z roku 2001, kdy Pfizer ušetřil na nákladech 1,4 miliardy dolarů. V dalších letech však těžko dosáhne i úspory 300 milionů dolarů, kterou plánuje letos v souvislosti s akvizicí společnosti Warner-Lambert.

bitcoin_skoleni

NEDOSTATEK NOVÝCH HITŮ
Pfizer má sice v záloze pár potenciálních trháků, jako je pregabalin na léčbu epilepsie a neuropatických bolestí, ale start dlouho očekávaného inhalačního inzulínu musí odložit nejméně o rok.

Překlad: Barbora Vrbová
Copyrighted 2002 by The McGraw-Hill Companies, Inc BusinessWeek

  • Našli jste v článku chybu?