Už přes 160 firem vyzkoušelo projekt Design pro export, kterou zaštiťuje agentura CzechTrade. Služba, která byla spuštěna v roce 2008, může firmě pomoci vyhledat dobrého designéra či zajistit analýzu designu. To vše za peněžní podpory státu, upozorňuje vedoucí projektu Zuzana Sedmerová.
Foto: Marian Rylka
Co je hlavním cílem projektu Design pro export? Přežít v globální obchodní aréně je dnes možné hlavně díky inovacím. Cílem projektu je proto díky službám šitým na míru zvyšovat konkurenceschopnost českých výrobců a pomáhat jim při vstupu na zahraniční trhy.
Jaký je zájem firem o tento projekt? Jeho prostřednictvím zahájilo od roku 2008 spolupráci s designéry už více než 160 českých výrobců. Především to byly firmy z oborů strojírenství, elektroniky a elektrotechniky, automobilového průmyslu a dopravních prostředků. V loňském roce také zpracovali naši odborníci pro více než 60 firem analýzu stavu designu.
Jak je to s financováním? Peníze jdou z rozpočtu vládní proexportní agentury CzechTrade. Například pokud firma využije službu analýza stavu designu, uhradíme jí 64 procent nákladů na designéra.
Jak obvykle vypadá sled kroků vedoucích k zlepšení designu? Balíček služeb Design pro export je v současnosti jedinou ucelenou nabídkou státem podporované pomoci českým podnikům při zlepšování designu. Vytvořili jsme databázi zkušených designérů, zaměřených na průmyslový a produktový design, kteří jsou připraveni okamžitě zahájit spolupráci s výrobci. Firmy si tak mají možnost snadno vyhledat kontakty na designéry a vyzkoušet si spolupráci za rozumné peníze. V mnoha případech se vyvine dlouholeté partnerství, které pak vede ke zlepšení designu celého produktového portfolia. Například více než polovina firem, které si v loňském roce nechaly zpracovat analýzu stavu designu, inovuje v současné době design svých výrobků.
Můžete uvést některé konkrétní úspěšné případy? Spolupracujeme třeba na inovaci strojů firem SULAK Glass Working Machinery, Strojírny Podzimek nebo Hennlich Industrietechnik. Byli jsme u zrodu nových kolekcí hodinek značky Prim nebo městské koloběžky Yedoo firmy Intrea-Piko. Příklady dobré praxe publikujeme na webu agentury CzechTrade nebo v našem časopise Trade Review. V letošním roce jsme se stali členy evropské organizace N – DME, která oceňuje firmy uplatňující design management ve své podnikatelské strategii. Naší úlohou je objevovat firmy s vysokým inovačním potenciálem a tyto nominovat na ocenění.
Jaký je podle vás obecně vztah českých firem k designu? Mnoho českých výrobců již pochopilo význam designu a aktivně s designéry spolupracují. Získali tak další konkurenční výhodu při prosazování se na globálním trhu. Je zde však řada dalších, především malých a středních podnikatelů, kteří design zatím vnímají jako něco, co souvisí pouze s vnějším vzhledem předmětů, co jim zkomplikuje a prodraží výrobu a nehodí se pro řadového spotřebitele. Naší úlohou je tento nesprávný názor vyvracet.
Je nějaká častá chyba, kterou firmy při tvorbě designu dělají? Chybou bývá, že designér je zpravidla přizván ke spolupráci až na závěr inovačního procesu. Jeho možnosti jsou tím značně omezeny, případně vrací produkt o několik kroků zpět, a tím se celý proces prodlužuje a prodražuje. Vývoj nového produktu se skládá z několika na sebe navazujících etap. Designér by měl být proto součástí vývojového týmu od samého začátku. Aby mohl jeho design oslovit zákazníka, musí vědět, co je firma schopna vyrobit, s jakým materiálem pracuje a zda je ochotna investovat do nových technologií.