Menu Zavřít

Zvláštní mix

28. 12. 2005
Autor: Euro.cz

Do složité privatizace vstupuje deset zájemců

Aero Vodochody je sice podnik vyrábějící vojenská letadla, nicméně většina zájemců, které meziresortní komise pro privatizaci pustila do druhého kola, má s tímto sektorem jen málo společného. Čím může tento těžce zkoušený podnik lákat investory? Hovoří se o čtyřech možnostech. Někdo by nedaleko Prahy rád vybudoval letiště především pro nízkonákladové letecké společnosti, které by konkurovalo pražské Ruzyni, ale do uskutečnění tohoto riskantního plánu bude třeba investovat hodně miliard. Zajímavější příležitostí se zdá být rozvoj výroby komponentů pro velké výrobce letadel (Boeing a Airbus), pokračování ve výrobě vrtulníků americké firmy Sikorsky Aircraft Corporation a oprava starších letedel z dílen Aera Vodochody.
Privatizace Aera Vodochody ale bude velmi složitá a nebude lehké připravit pro podnik životaschopný podnikatelský záměr, který by se líbil i zástupcům státu, kteří podnik prodávají.
Do soutěže se původně přihlásilo třináct zájemců, ale do dalšího kola postoupilo jen deset (viz tabulka). Uchazeči dle České konsolidační agentury obdrží informační memorandum a nejpozději do 25. ledna 2006 předloží nabídky s vlastním podnikatelským záměrem.

Silné konsorcium.

Kdo se o Aero Vodochody zajímá?
Konsorcium AERO Kilcullen Consortium, které se zdá být velice silné, tvoří čtyři subjekty. Kilcullen Kapital Partners je investiční společnost se zaměřením na střední Evropu, radí při fúzích a akvizicích, spravuje aktiva a investuje do komerčních nemovitostí. Součástí konsorcia je americká společnost (s aktivy zhruba 240 milionů dolarů) Republic Financial Corporation, která investuje do leteckého průmyslu a do portfolií pronajímaných letadel. Dalším členem je The Fairchild Corporation zabývající se distribucí dílů a poskytováním služeb pro letecký průmysl a operátory. Konsorcium posílila i společnost Infratil Airports Europe, která investuje do infrastruktury veřejných služeb, vlastní letiště v Evropě a na Novém Zélandu, kde je rovněž obchodována na burze. Toto konsorcium je dobře strukturované, má i finanční sílu, může být jedním z favoritů soutěže.

Finančníci.

Do hry o Aero pod konsorciálním názvem Benson RPG překvapivě vstoupili i dva finančníci: šéf skupiny RPG Partners, která ovládá mimo jiné OKD, Zdeněk Bakala a Gabriel Eichler, ředitel poradenské firmy Benson Oak.
Za zájemcem Oakfield stojí československá finanční skupina Penta, která se zabývá také restrukturalizací podniků. Tato private-equity společnost již vlastní zhruba čtvrtinu pozemků pod novou letištní dráhou v Ruzyni a nedávno v konsorciu s vídeňským letištěm a Raiffeisenbankou dala nejvyšší nabídku (asi 240 milionů eur) v tendru na privatizaci letiště M. R. Štefánika v Bratislavě.
Dalším konsorciem silných finančních investorů je spojení investičních skupin PPF a J&T, jejichž vážný zájem o Aero je veřejnou záležitostí již dlouhou dobu.

Papírníci i strojaři.

Eco Investment patří do skupiny Eco-Invest slovenského podnikatele Milana Fiľa, který podniká zejména v papírenském průmyslu. Součástí jeho impéria na výrobu papírových hygienických produktů jsou firmy SHP Barmánec, SHP Slavošovice a SHP Celex. Aktivy skupiny přesahují hodnotu 5,5 miliardy korun.
Za zájemcem HTC holding, který vlastní brněnský Zetor, ZKL Klášterec a PS Letecké motory, stojí slovenská strojírenská skupina a jeho hlavní představitel finančník Zoroslav Kollár. Do této skupiny, jejíž aktiva přesahují pět miliard korun, patří i společnost Povážské strojírny, které opravují a repasují starší typy letadel z Aera Vodochody.
Do soutěže se přihlásil i známý italský výrobce letounů, leteckých motorů a komponentů Piaggio Aero Industries Group, který má celková konsolidovaná aktiva v hodnotě 370 milionů eur.
O Aero se uchází i společnost Slovácké strojírny, která vyrábí jeřáby, drtiče kamene a různé ocelové konstrukce. Ovládá ji z devadesáti procent kyperská firma Macfan Enterprises, avšak firmu v konečném stupni prý stoprocentně vlastní Jiří Rosenfeld. Ve vedení strojíren však sedí Evžen Krauskopf, bývalý předseda představenstva společnosti EC Group, která byla spojována s aktivitami českého finančníka Pavla Tykače. Celková aktiva skupiny dosahují 140 milionů eur.

Zájem až v Turecku.

Do hry vstoupilo i česko-turecké konsorcium TAV-Zeveta. Česká Zeveta Bojkovice je známá česká zbrojařská firma, výrobce munice a náhradních dílů pro automobilový průmysl. Společnost údajně kontroluje kontroverzní podnikatel Petr Sisák. Turecký partner s dlouhým názvem TAV Tepe Akfen Vie Yatirim provozuje celkem čtyři letiště v Turecku a v Gruzii, jeho další aktivitou je stavba a konstrukce letištních terminálů. Celková aktiva skupiny, která se letos na podzim neúspěšně ucházela o letiště v Budapešti, činí zhruba 1,7 miliardy dolarů.

Omnipol.

Posledním, ale určitě ne nevýznamným zájemcem o Aero je konsorcium Český letecký průmysl. Tvoří ho dva subjekty: za firmou Společnost pro letecký průmysl, který byla založená letos v prosinci, stojí CA IB Corporate Finance, druhým členem konsorcia je česká firma Omnipol. „Konsorcium uzavřelo předběžnou dohodu s BAE Systems, která by se jako obchodní partner zaměřila pouze na rozvoj potenciálu Aera Vodochody z hlediska vybudování komerčního letiště,“ sdělili týdeníku EURO zástupci Českého leteckého průmyslu. Tiskové prohlášení zdůrazňuje, že Omnipol je firma se zkušeností s obchodem nejen v oblasti vojenského materiálu a přináší do konsorcia znalost odvětví leteckého průmyslu a know-how v oblasti obchodování s vojenskou technikou. Společnost pro letecký průmysl je zaštítěna firmou CA IB Corporate Finance, která působí jako výhradní poradce konsorcia zajišťující finanční prostředky pro realizaci transakce a má prý v plánu účastnit se zamýšleného projektu na vybudování letiště ve Vodochodech. Omnipol kontroluje podnikatel Richard Háva, který má blízké vztahy s předsedou KDU-ČSL Miroslavem Kalouskem.

Neúspěšní uchazeči Grossův přítel Musela neprošel Do druhého kola soutěže se překvapivě nedostalo sdružení firem, v němž najdeme společnost Pamco, kterou vlastní český podnikatel Pavel Musela, považovaný za podnikatele blízkého bývalému premiérovi a předsedovi ČSSD Stanislavu Grossovi. Konsorcium šlo do soutěže pod názvem Prague Aerospace Center Consortium (PACC), které vedle firmy Pamco tvoří investiční fond se sídlem v Hongkongu Mass Market Ventures a irská investiční společnost Wordison. Týdeník EURO má informace, že konsorciu měla radit firma CS First Boston. Mass Market Ventures kontroluje podnikatel Antony Fernandes, který spolu s Conorem McCartym z firmy Wordison vlastní 48 procent malajské společnosti Tune Air. Ta v roce 2001 koupila druhou největší leteckou firmu Malajsie Air Aisa, jehož ředitelem je Antony Fernandes. Konsorcium bylo vyřazeno právě kvůli údajným nedostatkům v prohlášení o struktuře vlastníků Tune Air a Air Aisa, tedy že Fernandes a McCarty neovládají společnost jako většinoví vlastníci. Neprokázalo se totiž, že by alespoň jeden ze členů konsorcia PACC měl aktiva alespoň ve výši tří miliard korun, což bylo podmínkou tendru. Dalším důvodem vyřazení byl údajně chybějící doklad o tom, že Dennis Melka jako osoba jednající za společnost Mass Market Ventures je oprávněn za ni jednat. Melka je bývalým zaměstnancem investiční banky CS First Boston, která v roce 1999 zastupovala české investiční společnosti ŽB-Trust, SIS a IKS KB při prodeji jejich téměř stoprocentního podílu v pražském hotelu InterContinental americké firmě Strategic Hotel Capital za 3,2 miliardy korun. Konsorcium nízkonákladové letecké společnosti Air Aisa a české firmy Pamco bylo poměrně silné a kdyby postoupilo dál, mohlo by být jedním z favoritů soutěže o Aero.
Do dalšího kola rovněž nepostoupila společná nabídka firem Greywolf Capital Management a Odien Asset Management. První společnost zastupovala dva americké investiční fondy Greywolf Capital Partners II a Greywolf Capital Overseas Fund s celkovým kapitálem přesahujícím 2,3 miliardy dolarů. Odien je známá česká investiční firma, která mimo jiné má v portfoliu i automobilku Daewo Avia. Důvodem vyřazení bylo, že prý nebylo jasné, kdo se do soutěže hlásí a jak jsou americké fondy majetkově propojeny.
Neznámá izraelská společnost Silver Bell Holdings svoji přihlášku do soutěže poslala nejdříve faxem, navíc pozdě a neobsahovala všechny požadované dokumenty. Originál byl následně doručen, ale už zbytečně.

MM25_AI

Tlačenice Deset zájemců o Aero Vodochody

  • AERO Kilcullen Consortium
  • BENSON RPG (konsorcium)
  • Český letecký průmysl
  • Eco-Investment
  • HTC holding
  • Oakfield
  • Piaggio Aero Industries Group
  • PPF a J&T (konsorcium)
  • Slovácké strojírny
  • TAV-Zeveta (konsorcium)

Pramen: Zájemci a zdroje týdeníku EURO

  • Našli jste v článku chybu?