PRODEJ NA SPLÁTKY Leasing aut patří sice statisticky stále k nejčastějším produktům, které žádají klienti po firmách z oboru. Vybudovaný podíl ale postupně ztrácí. Řada obchodů totiž kvůli legislativním změnám přesouvá leasing do jiné kolonky.
**PRODEJ NA SPLÁTKY
Leasing aut patří sice statisticky stále k nejčastějším produktům, které žádají klienti po firmách z oboru. Vybudovaný podíl ale postupně ztrácí. Řada obchodů totiž kvůli legislativním změnám přesouvá leasing do jiné kolonky.
Pro některé klienty leasingovek je nyní výhodnější například koupě formou splátkového prodeje nebo úvěru. „Klasický“ leasing osobních aut a lehkých užitkových vozů představoval podle Asociace leasingových společností v pololetí 41,6 procenta všech obchodů, přičemž na konci roku to ještě byla bezmála polovina. Naopak si přilepšily těžší dopravní prostředky. Závratným tempem se pak zvýšily objemy úvěrů, které leasingovky poskytly. Spotřebitelské úvěry dosáhly za pololetí objemu deset miliard korun, což je o více jak třetinu vyšší číslo než na konci loňského roku. Prodeje na splátky se zatím sice počítají na miliony, ale jejich nárůst vypadá ještě impozantněji - zatímco v loňském prvním pololetí to bylo něco přes 1,6 milionu, nyní je to už čtyřicet milionů. Rozhodující roli v tomto obratu hrají jiné podmínky zdanění a z něj vyplývající výhody pro podnikatele iobčany. Od května se totiž zdanění finanční služby leasingu přesunulo z pětiprocentní do 19procentní sazby DPH. Zatímco u občanů bylo zdanění dosud v nižší sazbě, u podnikatelů se neplatilo vůbec. Lidé od té doby proto podle leasingových firem častěji financují nákup automobilu prostřednictvím spotřebitelského úvěru na úkor leasingu. Dalším trendem, který ovšem není zdaleka nový, je i mnohem častější využívání takzvaného operativního leasingu. Ten přináší totiž firmám mnohem větší komfort, protože přesouvá mnoho starostí z uživatele aut na pronajímatele. Navíc ojetý vůz nezůstane na konci leasingu v majetku firmy, ale leasingovce. Podnikatel pak nemusí řešit dilema, co se starým vozem a jednoduše si pronajme nový. Přestože by se mohlo zdát, že leasingové společnosti nechtějí s novým vývojem nic dělat, skutečnost je jiná. Pro klienty i na tomto bitevním poli neustále připravují novinky a akce (například na vybrané značky aut) a dál zápasí o ukrojení co největšího dílu z pomyslného koláče. Leasing však jako celek zřejmě ztrácí něco ze svého lesku. Jestliže v loňském prvním pololetí dosáhly nově uzavřené obchody sumy téměř padesát miliard korun - přesně 49,1 mld. -, letos to bylo o 2,6 miliardy méně. Není to však žádný dramatický propad, který by se nedal dorovnat v druhé půlce roku. Představitelé leasingových společností téměř jednohlasně tvrdí, že se tak stane. Jestli to skutečně nastane, uvidíme až v lednu. Menší zájem o leasing osobních aut je spojitou nádobou s celkovým vývojem jejich prodeje. Svaz dovozců automobilů totiž za toto období ohlásil pokles téměř o 12 procent. I dovozci však tvrdí, že se s očekávaným hospodářským růstem na konci roku tato čísla změní.