Spolupráce mezi automobilkami by se měla zlepšit. Prospělo by to oběma.
Nissan patří v současné době v prodejích k jedné z nejrychleji rostoucích automobilek na všech světových trzích. K loňskému zisku svého aliančního partnera Renaultu navíc přispěl 1,9 miliardy eur, a to Francouzi vlastní pouze 44,4 procenta akcií. V Česku však jeho prodeje váznou. Naopak Renault, který loni trpěl 3,4procentním propadem evropského trhu – svého nejdůležitějšího regionu – byl v tuzemsku jedničkou mezi importéry.
Podoba šokovala.
Jestliže alianční partneři k prodejním výsledkům z loňského roku ve společném prohlášení uvedli, že obchodní spolupráce zlepšila výsledky Nissanu i Renaultu na mnoha trzích, pro ten český to rozhodně neplatí. V tuzemsku totiž pobočku Nissanu vlastní japonská korporace Sumitomo. Zatímco ve většině evropských zemí během loňska automobilky propojily své prodejní sítě, v Česku se nic podobného nekoná.
O tom, že výrazný design nemusí mít vždy pozitivní dopad na prodeje (více strana 56), svědčí v případě Nissanu český trh. Nejlépe se na něm prodával model nižší střední třídy Almera, který je ze všech osobních vozů v nabídce nejméně výrazný. Naopak od nové Micry, která na evropském trhu zaznamenala nárůst prodejů o 55 procent, a především Primery (v Evropě stoupla o 40 procent) vedení Nissanu ČR čekalo více. „S novou podobou Primery se snížil věk zákazníků, na které je zaměřena,“ uvádí Lubomír Tvardík, generální ředitel Nissanu ČR. „Starší klienty, kterým vyhovoval dřívější konzervativní vzhled, výrazné linie odrazují a mladších zákazníků zatím tolik nepřitáhly.“
Za nízkými čísly v prodejích stojí také špatný odbyt lehkých užitkových vozů. Nissan nabízí modely shodné s Renaultem, ale jelikož se k němu dostávají přes aliančního partnera, jejich cena na trhu je vyšší. Zákazníci proto pochopitelně častěji zvolí francouzskou cestu.
Rumunská sestra.
V designu Renaultu čeští zákazníci problémy, zdá se, nevidí. Dramatické linie Méganu jej dostaly na třetí místo v tuzemské interní hitparádě importéra a také díky němu loni Renault obsadil za Škodou druhé místo s podílem na trhu ve výši 6,5 procenta. Šéf tuzemské pobočky Philippe Cornet září spokojeností. Perspektivní nové modely Scénic a Mégane v provedení sedan a kombi se přitom začaly prodávat až na podzim.
Oproti trhům v západní Evropě má české zastoupení tu výhodu, že nabízí levný model Thalia. Na prodejích se podílel více než čtvrtinou a potvrdil známou skutečnost, že v Česku je nejdůležitější poměr cena-výkon. Ještě v o něco cenově příznivější kategorii se pohybují vozy rumunské automobilky Dacia. Tu Renault po jedenatřiceti letech spolupráce v roce 1999 koupil, a posléze uvedl model Solenza. Od nového roku ale Dacia v Česku sdílí s Renaultem prodejní síť, takže se dá očekávat výrazné navýšení prodejů rumunských vozů. Loňských 259 automobilů bylo zoufale málo.
Česko je prvním z trhů, na němž ke spojení sítí Dacie a Renaultu dochází. Ještě letos přibyde Chorvatsko, Maďarsko a Slovensko, další země střední a východní Evropy budou následovat. Navíc Dacia představí nový model L90, vyráběný na stejné platformě s Nissanem. Vznikl ve vývojových střediscích Renaultu ve Francii a s francouzskými a japonskými vozy sdílí převážnou většinu komponentů, což mu dodává punc kvality. Jeho konečná cena by nemusela přesáhnout 200 tisíc korun. „Loni Dacia prodala 68 tisíc vozů Solenza, z nichž šlo šestnáct procent na export,“ uvádí obchodní ředitel Dacie Antoine Herteman a stanovuje jasný cíl, „Do roku 2010 bychom chtěli prodat půl milionu aut.“
Základy by byly.
Česká pobočka Nissanu začala letošní rok desetiprocentními slevami na všechny modely a o místo mezi elitou se v Česku hodlá porvat. Potenciál má rozhodně Micra, jejíž oblé tvary se jen tak neokoukají a šestnácté místo za minulý rok v segmentu malých vozů je vzhledem k výsledkům v Evropě nepřiměřené. Modelová paleta Renaultu je kromě Clia, které by mělo být představeno letos, a větší Laguny rovněž nová. Automobilky tak mají v tomto roce tu nejlepší příležitost k růstu. Jestli ji využijí, záleží možná i na tom, do jaké míry se jim podaří navázat bližší spolupráci.
Box:
Ve světě jdou spolu
Aliance Renaultu s Nissanem začala v roce 1999 vstupem Francouzů do japonské automobilky. V současné době drží Renault v Nissanu 44,4 procenta akcií, Japonci vlastní patnáctiprocentní podíl ve francouzském výrobci. Společně prodaly v roce 2003 5,357 milionu vozů, což znamenalo nárůst o 4,2 procenta a aliance dosáhla podílu na globálním trhu ve výši 9,3 procenta (4,1 procenta Renault, 5,2 procenta Nissan). Nissan je japonskou trojkou, Renault evropskou čtyřkou.
Od roku 2005-2006 partneři sjednotí svůj fiskální rok, jehož začátek Nissan přesune z 1. dubna na první leden. V témže roce by se měl rovněž ujmout postu generálního ředitele pro obě automobilky současný šéf Nissanu Brazilec Carlos Ghosn, který úspěšně zachránil japonského výrobce před bankrotem na počátku devadesátých let. Nynější šéf Renaultu Louis Schweitzer zůstane dále předsedou představenstva. Za minulý rok Renault dosáhl čistého zisku ve výši 2,48 miliardy eur oproti 1,96 miliardy v roce 2002, zatímco provozní zisk klesl na 1,402 miliardy z 1,483 miliardy. Tržby stouply o 3,3 procenta na 37,525 miliardy eur.
Rozložené zásluhy
(prodeje za rok 2003)
prodané vozy, v milionech meziroční změna
Nissan 2,968 +8,5 %
Renault* 2,389 -0,7 %
*včetně Dacie a Samsungu
Tři nejprodávanější modely osobních vozů RENAULT
Thalia 2880
Mégane 2045
Clio 1290
Všechny modely včetně lehkých užitkových vozů 10 848
Tři nejprodávanější modely osobních vozů Nissan
Almera 803
Micra 567
Primera 301
Všechny modely včetně lehkých užitkových vozů 2640