Dostupnost internetu ve školách je podle ministra Mlynáře v Česku srovnatelná s průměrem Evropské unie. Horší je to u domácností, kde se přístup k informačním technologiím pohybuje jen okolo dvaceti procent.
Dopad zvýšení DPH nelze odhadnout, říká k očekávanému zdražení internetu ministr informatiky Vladimír Mlynář
Dostupnost internetu ve školách je podle ministra Mlynáře v Česku srovnatelná s průměrem Evropské unie. Horší je to u domácností, kde se přístup k informačním technologiím pohybuje jen okolo dvaceti procent.
* Bylo zvýšení DPH z pěti na dvaadvacet procent, které se dotkne i telekomunikačních služeb včetně internetu, skutečně nezbytné?
Tento krok je bohužel nepříjemný, byl však dlouhodobě připravován a není tak velkým překvapením. Přesun řady položek do základní sazby DPH souvisí s reformou veřejných financí a sjednocováním našich daňových principů s Evropskou unií. Osobně patřím k těm, kteří prosazují snížení základní sazby DPH na 17 procent (a samozřejmě současně zvýšení dolní sazby, tedy z pěti na nějakých deset procent), respektive postupné sloučení obou sazeb, nicméně samotný přesun do základní sazby je logická a správná věc.
* Nyní je předčasné předpokládat, že pro uživatele budou ceny za připojení k internetu o tolik procent vyšší. Nicméně ke zdražení dojde. Není již dnes jasné, že spolu s monopolem Telecomu bude situace pro řadu lidí neúnosná?
Nakolik se zvýšení DPH promítne do koncových cen pro uživatele telekomunikačních služeb, je otázkou. V mobilních telefonech je tak ostrá konkurence, že nějaké plošné zdražení neočekávám. U pevných linek hodně záleží na Telecomu, který však zatím neoznámil, jak na změnu sazeb zareaguje. Pokud jde o můj cíl snížit maximálně cenu za připojení na internet, nijak z něj neslevuji. Mojí snahou je nyní co nejrychlejší zavedení časově neomezeného paušálu za vytáčený internet, který by častým uživatelům internetu kompenzoval zvýšení DPH. Skutečný dopad, domnívám se, nelze dnes odhadnout. Doporučuji vše zhodnotit s jistým odstupem a chladnou hlavou.
* Má vaše ministerstvo hotovou analýzu možného dopadu takového opatření, jakým je zdražení telekomunikačních služeb, které jsou už dnes ve srovnání s celou řadou evropských zemí dražší? Nebude zvýšení DPH ve svém důsledku znamenat zbrzdění nárůstu počtu uživatelů internetu - škol, firem či domácností?
Jak říkáte, je předčasné předpokládat, že ceny za připojení k internetu budou od příštího roku vyšší o plných 17 procent. Ke zdražení asi skutečně dojde, doufám však, že jeho dopady budou minimální. Zvýšení DPH by mělo kompenzovat rychlé zavedení zmíněného paušálu a po vstupu do Evropské unie i celoevropský trend snižování cen a větší konkurence na trhu. V ěřím, že liberalizace telekomunikačního trhu stlačí ceny dolů. Ke zkvalitnění konkurenčního prostředí by měl přispět ministerstvem informatiky připravovaný zákon o elektronických komunikacích a novela telekomunikačního zákona, která je nyní již ve třetím čtení v Poslanecké sněmovně.
* Kolik je vůbec v České republice v současnosti domácností a škol připojených na internet ve srovnání s Evropou a se světem?
Co se škol týče, čísla jsou více méně srovnatelná s průměrem Evropské unie. Problém jsou domácnosti. Tam se co do přístupu k informačním technologiím současné odhady pohybují okolo dvaceti procent, zatímco průměr Evropské unie je dvojnásobný.
* Co dnes zbylo z vašich ambiciózních plánů týkajících se určitých zvýhodnění pro uživatele internetu a osobních počítačů? Má vaše ministerstvo nadále smysl a proč? Nebyly vaše představy přehnané?
Za svým si i nadále stojím, rozhodl jsem se jen s návrhem nevystupovat v období, kdy vláda řeší tak obtížné zadání, jakým je reforma veřejných financí, a kdy by podobný návrh měl malou šanci na úspěch. Potvrdil jsem však, že jak jen to bude možné, zvýhodnění pro uživatele internetu a počítačů se pokusím prosadit. Ministerstvo informatiky vzniklo teprve na začátku tohoto roku. Na to, jak mladý a malý úřad jsme, za námi již existují první reálné výsledky jak v legislativě, tak v oblasti budování e-Governmentu, na poli elektronického obchodu i podpory počítačové gramotnosti.
Sazby DPH ve státech EU
základní snížené
Lucembursko 15 12/6/3
Německo 16 7
Španělsko 16 7/4
Portugalsko 17 12/5
Velká Británie 17,5 5/0
Řecko 18 8/4
Nizozemí 19 6
Francie 19,6 5,5/2,1
základní snížené
Itálie 20 10/4/0
Rakousko 20 12/10
Irsko 21 12,5/4,3/0
Belgie 21 12/6/0
Finsko 22 17/8/0
Dánsko 25 0
Švédsko 25 12/6/0
ČR 22 5
PRAMEN: MF