Menu Zavřít

Benátčané se dočkali. Obří výletní lodě se do centra historického města už nepodívají

6. 4. 2021
Autor: Depositphotos
  • Italská vláda posvětila zákaz plavby obřích výletních lodí do centra Benátek, ty tak budou muset nově kotvit v nedalekém průmyslovém přístavu

  • Snahy o zamezení vstupu těchto plavidel do historického jádra jednoho z nejnavštěvovanějších měst Itálie jsou dlouhodobé. Po incidentu z roku 2019 navíc volání po jejich zákazu značně zesílilo

  • Před koronavirovou pandemií přijelo do Benátek ročně až 30 milionů turistů, kteří městu vygenerovali příjmy v přepočtu přes 82 miliard korun


Ačkoliv by strádající Benátčané v těchto měsících jistě uvítali každého jednoho turistu s otevřenou náručí, jakmile pandemie pomine, utvrdí se nejspíš v tom, že rozhodnutí z posledního březnového dne roku 2021 bylo snad skutečně správné. Tím spíš když o něj řada z nich dlouho usilovala.

Italská vláda totiž během středy vyslyšela naléhaní Unesca a posvětila zákaz, na jehož základě bude všem velkým turistickým i nákladním lodím zamezen vjezd do Canale della Giudecca. Ten vede podél ikonického náměstí svatého Marka, tradičně nejvyhledávanějšího místa v celých Benátkách. Všechna velká výletní plavidla budou muset nově spolu s ostatními podobně rozměrnými kolosy kotvit v o něco vzdálenějším průmyslovém přístavu.

Dle italského ministra kultury Daria Franceschiniho se jedná „o správné a roky očekávané rozhodnutí“, třebaže je jen dočasné a znamená, že do budoucna bude muset vláda spolu se zdejšími úřady nalézt zcela nové místo, kam tyto výletní lodě „zaparkovat“.

Znečišťují vody, poškozují základy a ničí přístavy

Snahy o zamezení přístupu zaoceánským plavidlům do centra Benátek, které shodou okolností koncem března oslavily 1600 let existence, jsou dlouhodobé. Toto 55tisícové centrum města navštíví, respektive až do začátku koronakrize navštěvovalo každoročně okolo 30 milionů turistů. Řada z nich přitom do severoitalské metropole připlouvala právě na palubách obřích výletních lodí, které nejenže znečišťovaly vody zdejší laguny, ale rovněž poškozovaly základy stovky let starých budov.

Historie se opakuje. Příští měsíc do Ameriky vypluje další Mayflower, místo lidí ji bude řídit umělá inteligence
Přečtěte si také:

Historie se opakuje. Příští měsíc do Ameriky vypluje další Mayflower, místo lidí ji bude řídit umělá inteligence

Asi nejvíce bylo volání po zákazu velkých lodí slyšet v červnu 2019. Tehdy jeden z kolosů narazil vinou technických potíží v poměrně vysoké rychlosti do přístavního mola a jiné zde kotvící lodi.  Ačkoliv si incident vyžádal čtyři zraněné, k žádným výraznějším úpravám pravidel pro velká výletní plavidla podle BBC nedošlo.

Není turismus, nejsou peníze

Benátky se v minulosti staly obětí vlastního úspěchu. Díky rozmachu masového turismu nebylo v městě „nad vodou“ prakticky k hnutí. A to nehledě na roční období. I proto se vedení města snažilo v uplynulých letech počet přijíždějících návštěvníků různými způsoby regulovat. V únoru roku 2019 prosadil starosta Luigi Brugnaro plán, podle kterého by si každý turista musel počínaje rokem 2022 svůj pobyt dopředu zarezervovat. V opačném případě by mu hrozila pokuta v rozmezí od 100 do 450 eur (zhruba 2,5 až 12 tisíc korun).

bitcoin_skoleni

Současná pandemie nicméně odhalila nepříjemnou skutečnost, a sice že bez zahraničních turistů se Benátky zkrátka a dobře neobejdou. Městská kasa rychle vysychá a místní živnostníci začínají živořit. Turismus, třebaže jeho nedávná forma byla z dlouhodobého hlediska neudržitelná, jim totiž ročně generoval v přepočtu 82 miliard korun. A ty jim s každým dalším dnem, kdy ulice a vodní kanály zejí prázdnotou, proplouvají mezi prsty. Podobně jako kdysi právě ony výletní lodě, jimž se nyní vedení města rozhodlo vystavit prozatimní stopku.

  • Našli jste v článku chybu?