Menu Zavřít

10 nejhodnotnějších světových značek

30. 5. 2019
Autor: Shutterstock

McDonald’s, Apple, Google i Coca-Cola. Co mají tyto značky společného? Momentálně patří k těm nejcennějším na světě. Víte jakou mají hodnotu a kdy se jejich jména poprvé objevila na světovém trhu? Přečtěte si přehled deseti nejcennějších značek světa.

10. McDonald’s

S myšlenkou založit společnost přišly bratři McDonaldové už v roce 1940, kdy v Kalifornii otevřeli svůj první stánek rychlého občerstvení. Opravdový rozmach však začal až o 22 let později, kdy společnost za 2,7 milionů dolarů koupil syn československých emigrantů podnikatel Ray Kroc. McDonald’s se rychle rozšiřoval po Spojených státech a expandoval do Kanady, Japonska, Austrálie, Německa i Velké Británie.

V České republice se první pobočka otevřela v roce 1992 ve Vodičkově ulici v Praze, o rok později pak vznikla první mimopražská pobočka v Ostravě. Dnes společnost patří mezi největší zaměstnavatele v Česku a provozuje desetitisíce restaurací po celém světě. Podle žebříčku, který v květnu zveřejnil časopis Forbes, je McDonald‘s navíc desátou nejcennější značkou. Její hodnota je momentálně zhruba 43, 8 miliardy dolarů. Což odpovídá částce 1, 02 bilionu korun.

9. Toyota

Japonskou automobilku založil v roce 1937 Kičiro Tojoda se záměrem vyrobit co nejvíce kvalitních automobilů za co možná nejnižší náklady. A přestože druhá světová válka v Japonsku zapříčinila obrovský výpadek dodávky materiálů, ovládala Toyota v poválečné zemi zhruba 40 % trhu. Stala se tak největším výrobcem v Japonsku, a to díky systému, který se dnes označuje jako lean manufacturing neboli štíhlá výroba.

Na první vývoz do Evropy došlo v roce 1963 a od té doby společnost roste i na tomto kontinentu. Na přelomu tisíciletí přesáhla Toyota milník 100 milionů vyrobených vozů, dodnes jich vyrobila více než 250 milionů. Na přelomu roku 2013 a 2014 pak společnost překonala další historický milník. Stala se první automobilkou na světě, která vyrobila 10 milionů vozů za rok.

Dnes má Toyota výrobní linky v Asii, Evropě i Severní Americe a je první nejhodnotnější automobilkou a devátou nejcennější značkou světa. Její hodnota je momentálně asi 44, 6 miliard dolarů (1,03 bilionu korun).

8. Disney

Kdo by neznal postavičku jménem Mickey Mouse, maskota The Walt Disney Company, kterou v roce 1923 založili bratři Disneyovi. Společnost se brzy stala jedním z největších hollywoodských studií a nadnárodním konglomerátem, pod jehož křídla spadají společnosti jako Pixar, Marvel nebo 20th Century Fox. Je navíc vlastníkem několika televizních stanic, včetně ABC a ESPN.

Podle žebříčku, který sestavil Forbes, je Disney osmou nejhodnotnější značkou na světě. Její hodnota je zhruba 52,2 miliardy dolarů. V přepočtu tedy asi 1,2 bilionu korun.

7. Samsung

Samsung začal v roce 1938 jako malá obchodující společnost se čtyřiceti zaměstnanci se sídlem v jihokorejském Soulu. Za jeho vznikem stál jeden z nejúspěšnějších byznysmenů Lee Byung-chul. Dnes Sasumsung patří mezi největší a nejhodnostnější společnosti na světě a vlastní velké množství mezinárodních společností. Současně je také nejznámější jihokorejskou značkou a s hodnotou 53,1 miliardy dolarů (1,2 bilionu korun) si drží sedmou příčku ve světovém žebříčku značek.

6. Coca-Cola

První láhev dnes už legendárního nápoje byl na americký trh uveden už v roce 1886 a na rozdíl od současné verze, obsahovala dřívější receptura kromě kofeinu také víno a stopy kokainu. Dnes je Coca-Cola známá po celém světě a její výrobce Coca-Cola Company je jednou z největších korporací ve Spojených státech amerických. Své produkty nabízí v desítkách státech a zaměstnává desetitisíce lidí. Coca-Cola působí i v České republice a na Slovensku.

Podle žebříčku časopisu Forbes je Coca-Cola momentálně šestou nejhodnotnější značkou na světě a současně také nejcennější značkou co se týče nápojů. Její hodnota činí zhruba 59,2 miliardy dolarů, což je přibližně 1,4 bilionu korun.

5. Facebook

Jméno jedné z největších sociálních sítí na světě údajně vzniklo podle papírových letáků (facebooks), které se rozdávají studentům na amerických univerzitách. A právě na jedné z nich se nápad na založení Facebooku zrodil. Konkrétně se tak stalo na Harvardské univerzitě, kterou tehdy navštěvoval zakladatel a současný výkonný ředitel Facebooku Mark Zuckerberg. Ten činnost sociální sítě zahájil v roce 2004 přímo ze svého harvardského pokoje.

Dnes je Facebook přeložen do více než 70 světových jazyků. Podle údajů z roku 2018 se na Facebook alespoň jednou měsíčně přihlásí zhruba 2,1 miliardy uživatelů a je na něm registrována přibližně polovina Čechů. A jaká je hodnota značky? Podle Forbesu asi 88,9 miliardy dolarů, tedy přibližně 2,06 bilionu korun.

4. Amazon

Internetový obchod Amazon, který je pojmenovaný podle řeky Amazonky, patří mezi nejstarší a největší obchody svého druhu. Jeho šéf a zároveň zakladatel Jeff Bezos jej provozuje už od roku 1994. Tehdy jako internetové knihkupectví, dnes už jako internetový obchod. Kromě toho společnost vyrábí také čtečky a provozuje internetovou televizi Fire TV.

Amazon, jehož příjmy za loňský rok činí zhruba 232,9 miliardy dolarů, je jedna z mála společností, která dokázala růst i během ekonomické krize. Momentálně je hodnota značky Amazon zhruba 97 miliard dolarů (2,2 bilionu korun), což z ní děla čtvrtou nejcennější značku světa.

3. Microsoft

Nadnárodní akciová společnost se sídlem ve washingtonském Redmondu byla založena v roce 1975 dvěma kamarády, kteří měli zálibu v programování. Bill Gates a Paul Allen ji založili za účelem vývoje a prodeje programů pro počítač Altair 8800. Dnes se Microsoft zabývá vývojem, výrobou, licencováním a podporou široké škály produktů a služeb spjatými s počítači.

Kromě operačních systémů Microsoft Windows nebo kancelářským programům Microsoft Office se společnost zaměřuje také na herní průmysl. Stojí za vznikem hracích konzolí Xbox. Momentálně se Microsoft nachází na třetí příčce v žebříčku nejhodnotnějších značek světa. Má cenu přibližně 125, 3 miliardy dolarů (asi 2,3 bilionu korun).

2. Google

Společnost Google je známá hlavně díky svému internetovému vyhledávači, který je momentálně nejpoužívanější na celém světě. Vyhledávač je tak oblíbený, že ve spojitosti s ním vzniklo slovo „googlit“ nebo „vygooglovat“, které lidé běžně používají, když si chtějí něco vyhledat na internetu. Kromě vyhledávače stojí Google ale také za aplikacemi jako je Gmail, Google Talk či Google Dokumenty. Vede navíc vývoj operačního systému Android, který je mezi mobily a tablety naprostou jedničkou.

V současné době je Google druhou nejhodnotnější značkou na světě. Jeho hodnota se pohybuje kolem 167,7 miliardy dolarů. Což v přepočtu činí asi 3,9 bilionu korun.

FIN25

1. Apple

Nejhodnotnější značka, jejíž cena je momentálně 205,5 miliardy dolarů (4,8 bilionu korun), rozhodně nepatří k těm nejstarším. Byla založena v roce 1976 Stevem Jobsem, Stevem Wozniakem a Ronaldem Waynem, kteří na ní pracovali v garáži Jobsových rodičů. Aby získali počáteční kapitál, museli prodat mikrobus Volkswagen a programovatelnou kalkulačku. Za 1350 dolarů pak pořídili čipy, které posloužily k výrobě prvního modelu počítače značky Apple. Dnes kromě počítačů vyrábí společnost také přenosné MacBooky, které nahradily původní iBooky z let 1999 až 2006, hudební přehrávač iPody či řadu mobilních telefonů iPhone. Kromě toho stojí Apple za vývojem operačních systémů MacOS a iOS nebo hudebním přehrávačem iTunes.

  • Našli jste v článku chybu?